Śruta sojowa powróciła do Portu Szczecin

3 tygodni temu

Spółka Bulk Cargo obsłużyła morski transport śruty sojowej. Przeładunek był wyjątkowy, ponieważ produkt tego typu dawno nie odwiedził szczecińskiego portu.

Statek, którym był transportowany ładunek to masowiec Peak Rainier. Ma długość 229 metrów i charakteryzuje się ponad 32 metrami szerokości. Wpłynął do Basenu Górnośląskiego w Porcie Szczecin.

Oto film przedstawiający jednostkę zacumowaną w terminalu Bulk Cargo:

Jak podaje Bulk Cargo są zadowoleni z transakcji. Jest to dla nich istotny moment biznesowy, otwierający drogi do szerokich i różnorodnych szlaków handlowych.

Śruta sojowa to najpopularniejsze źródło białka w żywieniu zwierząt hodowlanych.

Poekstrakcyjna śruta sojowa jest wysokobiałkową paszą z bardzo dobrym składem aminokwasowym. Powstaje w wyniku ekstrakcji tłuszczu z nasion soi. Szeroko wykorzystuje się je zarówno jako samodzielne źródło pożywienia, jak i składnik w mieszankach paszowych dla zwierząt hodowlanych, głównie trzody, drobiu i bydła. Zawartość białka w śrucie sojowej może osiągać poziom choćby do 53%. Dostarcza odpowiednią ilość witamin z grupy B, lizyny, fosforu oraz aminokwasów tj. metionina czy tryptofan. Zrównoważony skład śruty sojowej pozwala unikać dodatkowej suplementacji w diecie zwierząt.

Zaletami podawania śruty sojowej zwierzętom są bardzo dobra przyswajalność, niska zawartość błonnika, a dla przedsiębiorców stosunkowo niski koszt żywienia zwierząt. Składnik pozwala zwierzętom na szybsze zwiększenie przyrostu masy, poprawę jakości mleka czy wzmocnienie ich odporności.

Śruta sojowa ma także zastosowanie w produkcji żywności roślinnej, na przykład w wegańskich alternatywach mięsa.

Transport morski śruty musi być kontrolowany i odpowiednio zabezpieczony. Wymagane jest przestrzeganie Międzynarodowego morskiego kodeksu stałych ładunków masowych ustanowionego przez Międzynarodową Organizację Morską. Szczególnie dotyczy to warunków przechowywania w zakresie wentylacji, wilgotności oraz temperatury w granicach 5 – 25°C.

W historii polskiej gospodarki morskiej największym do tej pory jednorazowym przeładunkiem śruty sojowej był gdyński ładunek w marcu 2024 roku. Chiński masowiec z Brazylii przetransportował ponad 88 000 ton śruty do terminala HES Gdynia.

Do Polski importuje się blisko 3 mln ton śruty sojowej rocznie. Import śruty jest konieczny i istotny dla gospodarki. Macierzyste ilości śruty nie są wystarczające przy naszych dużych produkcjach drobiu, bydła i trzody. Pochodzi głównie z Ameryki Północnej i Południowej.

Bulk Cargo przy Port Szczecin Sp. z o.o. powstało w 1994 roku i jest największą, wielofunkcyjną firmą przeładunkową w portach w Szczecin i Świnoujście. Na początku działalności specjalizowało się w węglu, koksie i rudzie metali. Z czasem odpowiadając na zmiany rynkowe stało się portem uniwersalnym. Realizuje przeładunki masowe suche i płynne oraz drobnicowe.

Oferuje 50 000 m2 powierzchni magazynowej, 500 000 m2 powierzchni składowych na placach, a także 18 000 m3 pojemności zbiorników dla ładunków płynnych. Spółka wykonuje swoją działalność dzięki trzem terminalom. Przeładunek roczny to około 4,5 mln ton.

źródło: Bulk Cargo

Port jest przystosowany do przyjęcia transportu i magazynowania towaru rolniczego, jakim jest omawiana śruta sojowa.

Bulk Cargo planuje dalsze inwestycje sprzętu oraz terminali i świadczonych usług. Udziałowcem w spółce jest firma Rhenus, która jest globalnym dostawcą usług logistycznych. Połączeni sił obu firm ma skutkować możliwością oferowania kompleksowych usług dla transportu morskiego, śródlądowego, jak również kolejowego i intermodalnego. Umocni to jeszcze bardziej pozycje firmy na rynku, a współprace z pobliskimi niemieckimi firmami dają ogromne szanse rozwoju.

fot. Szymon Tołyż

Idź do oryginalnego materiału