Stop rabatom za oceny

1 tydzień temu

Każda osoba młoda jest wyjątkowa i wartościowa bez względu na osiągane wyniki w nauce. Rzeczniczka Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak, i ekspert – społeczny zastępca RPD, Jan Gawroński, zaapelowali do przedsiębiorców o zaprzestanie praktyk przyznawania rabatów w zamian za oceny w nauce. Rzeczniczka Praw Dziecka zaznaczyła, iż wszystkie takie działania zostaną zgłoszone do Komisji Etyki Reklamy.

Przed zakończeniem roku szkolnego 2024/2025 Rzeczniczka Praw Dziecka wraz z ekspertem – społecznym zastępca, zaapelowała w piśmie do przedsiębiorców o zaprzestania organizowania akcji promocyjnych dotyczących ocen.

Apel RPD do sieci handlowych i przedsiębiorców

W związku z zakończeniem roku szkolnego 2024/2025, w trosce o wszystkie osoby uczniowskie, również te z niepełnosprawnościami, wspólnie z ekspertem – społecznym zastępcą Jankiem Gawrońskim oraz osobami samorzeczniczymi i przedstawicielami organizacji młodzieżowych, zwracamy się do Państwa z apelem o uważność w kontekście planowanych tegorocznych kampanii marketingowych i promocyjnych, w których „nagrodą” za ocenę 5 (bardzo dobrą) albo ocenę 6 (celującą) lub też za uzyskanie przez dziecko świadectwa z wyróżnieniem („czerwony pasek”) przyznawany byłby rabat w kwocie odpowiadającej ocenie (np. 5 zł za ocenę 5 lub 6 zł za ocenę 6) – napisali we wspólnym apelu do przedsiębiorców Monika Horna-Cieślak, Rzeczniczka Praw Dziecka i Jan Gawroński, ekspert – społeczny zastępca RPD.

Pozornie przyjazne, jednak szkodliwe

Opisane praktyki, choć pozornie przyjazne dzieciom i rodzinom, w praktyce naruszają nie tylko szeroko rozumiane prawa konsumenta, ale też nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.

Każdy jest wyjątkowy

Monika Horna-Cieślak i Jan Gawroński przypominają, iż każda młoda osoba jest wyjątkowa i wartościowa bez względu na osiągane wyniki w nauce. Każde dziecko posiada unikatowe talenty, umiejętności, uzdolnienia i cechy charakteru, które często nie znajdują odzwierciedlenia w ocenach szkolnych.

Niepotrzebna presja

Autorzy pisma zwrócili uwagę, iż wiele czynników wpływa na wyniki w nauce w tym m.in. sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne oraz dostęp do zasobów edukacyjnych. Nie bez znaczenia jest również różnorodna interpretacja zapisów szkolnych, dlatego też koncentrowanie się na ocenach jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji.

Zgłoszenie do Komisji Etyki Reklamy

Rzeczniczka Praw Dziecka zapowiada, iż wszelkie działania promujące niewłaściwe praktyki w tym zakresie zostaną przez nią zgłoszone do Komisji Etyki Reklamy jako dyskryminujące i naruszające dobro dziecka.

Idź do oryginalnego materiału