Szef BBN Jacek Siewiera przybył do Świnoujścia w związku z przygotowaniami do przyjęcia kolejnego transportu armatohaubic K9 oraz amunicji 155 mm z Korei Południowej. Odbywało się to w porozumieniu z prezydentem Andrzejem Dudą, a także szefami MON i MSZ. Przeprowadził również rekonesans zabezpieczeń i innych form ochrony tamtejszej infrastruktury krytycznej w postaci gazociągu Baltic Pipe i terminala do przyjmowania LNG.
W trakcie swojej wizyty szef BBN wskazał, iż w związku z potrzebami przemieszczania sojuszniczych sił na wschodnią flankę NATO jest konieczne utrzymanie tempa inwestycji w morską infrastrukturę oraz morski rodzaj sił zbrojnych. Zaznaczył, iż należy o to apelować szczególnie w związku ze zbliżającym się Świętem Marynarki Wojennej, które w tym roku pierwszy raz odbędzie się 28 listopada, w rocznicę utworzenia tej formacji.
Czytaj więcej: Zaskakująca decyzja MON. Święto Marynarki Wojennej przeniesiono z czerwca na listopad
"W kontekście ochrony polskiej infrastruktury morskiej dobrze i na bieżąco przebiega współdziałanie Marynarki Wojennej, Straży Granicznej, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz kooperacja z sojusznikami", przekazał Jacek Siewiera na portalu X (dawniej Twitter). Podkreślił również znaczenie inwestycji w infrastrukturę portową, jako kluczowej dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, a także przyjęcia ewentualnej pomocy sojuszniczej dla zabezpieczenia działań sił NATO w ramach tzw. wschodniej flanki.
Ostatnio mające miejsce dwa uszkodzenia kabli przesyłowych na Morzu Bałtyckim i zatrzymanie w związku z tym chińskiego masowca Yi Peng 3 przez duńskie okręty również miało związek z rekonensansem, z racji na potrzebę sprawdzenia i wzmocnienia ochrony polskiej infrastruktury krytycznej. Dotyczy to także ochrony szlaków morskich, którymi przybywają towary do kraju, w tym 90% surowców energetycznych takich jak LNG i ropa naftowa. Ponadto realizowane za granicą zamówienia na uzbrojenie w postaci czołgów, armatohaubic, amunicji i innego wyposażenia realizowane są właśnie drogą morską. Dlatego szef BBN wskazał też na znaczenie ochrony portów morskich. Podkreślił też, iż większa część z 279 km gazociągu Baltic Pipe, która przebiega na wodach międzynarodowych, jest stale obserwowana przez siły państw NATO, monitorujące podejrzane zachowania jednostek nawodnych.