Ministerstwo Edukacji odpowiedziało na zgłoszone przez Rzeczniczkę Praw Dziecka uwagi do rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z Ukrainy „Szkoła dla wszystkich” oraz projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków udzielenia wsparcia w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z Ukrainy w kolejnych latach.
W wystąpieniu Rzeczniczki Praw Dziecka z 31 grudnia 2024 r. do MEN podkreślono, iż w rozporządzeniu należy uwzględnić również uczniów, którzy nie posiadają obywatelstwa, czyli tzw. bezpaństwowców. w tej chwili w projekcie przewiduje się udzielanie wsparcia uczniom, którzy są obywatelami Ukrainy oraz innym uczniom z doświadczeniem migracyjnym, którzy nie są obywatelami polskimi, a są obywatelami innych państw niż Ukraina.
Szkoła dla wszystkich. RPD przekazuje uwagi do MEN>>>
Teraz MEN w piśmie z 16 maja poinformował, iż powyższe uwagi zostały częściowo uwzględnione.
– Należy podkreślić, iż zapisy zmienionego projektu Rządowego programu oraz zmienionego projektu rozporządzenia Rady Ministrów stanowią, iż planowane rozwiązania będą wspierały również funkcjonowanie całej społeczności szkolnej, w tym dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa pochodzących z państw innych niż Ukraina, które pobierają naukę w polskich szkołach łącznie z uczniami i uczennicami z Ukrainy oraz ich polskich rówieśników, rodziców oraz nauczycieli – wskazuje wiceministra Joanna Mucha.
MEN nie uwzględniło natomiast uwagi dotyczącej obniżenia progu liczby uczniów przypadających na jednego asystenta.
W opinii Ministra Edukacji przyjęte w projekcie rozporządzenia progi umożliwiające zatrudnienie jednego asystenta międzykulturowego odpowiednio na każdą 20-osobową grupę uczniów i uczennic z Ukrainy i każdą 10-osobową grupę uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego, są – w kontekście możliwości finansowych Rządowego programu i wiedzy, jaką dysponuje MEN – optymalne.
Ministerstwo wskazało również, iż wspomniane progi były konsultowane w ramach prac Zespołu do spraw Integracji Edukacyjnej Dzieci będących Obywatelami Ukrainy.
MEN nie uwzględnił też uwagi dotyczącej dobrowolności korzystania ze wsparcia oferowanego uczniom. Zdaniem Ministra Edukacji postulowane przez Rzeczniczkę Praw Dziecka doprecyzowanie we wskazanym przepisie projektu rozporządzenia Rady Ministrów nie jest konieczne.