Tak wyglądają kontenerowce XXI wieku. CMA CGM Mermaid debiutuje w Porcie Gdańsk

gospodarkamorska.pl 1 tydzień temu

Dziś w terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk miała miejsce widowiskowa chwila – pierwsze zawinięcie nowoczesnego kontenerowca CMA CGM Mermaid.

204-metrowy statek, który wyruszył w swój dziewiczy rejs z Korei, pokonując Przylądek Dobrej Nadziei, na stałe zawitał do Europy, prezentując najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii morskich i żeglugi.

CMA CGM Mermaid to pionierska jednostka z serii dziesięciu statków o pojemności 2000 TEU, które będą sukcesywnie wprowadzane do służby na trasach Europy Północnej i Morza Śródziemnego.

Kontenerowiec został zaprojektowany przez francuską stocznię Chantiers de l’Atlantique i duńską firmę Odense Marine Technique. Powstał w koreańskiej Hyundai Mipo Dockyard (HMD). Wprowadzenie tych jednostek na linie dowozowe w Europie jest częścią strategii dekarbonizacji grupy CMA CGM. Armator liczy, iż na te statki przeniesione zostaną ładunki, które w tej chwili przewożone są bardziej emisyjnym transportem lądowym. Zastosowanie nowatorskiego designu oraz technologii zasilania LNG pozwala na obniżenie emisji CO2 o choćby 20% w porównaniu do tradycyjnych statków.

W jednostkach zastosowano kilka nowatorskich rozwiązań. Przede wszystkim to pierwsze kontenerowce CMA CGM z nadbudówką na dziobie, dzięki czemu poprawiono adekwatności aerodynamiczne i ładowność. Również sam dziób statków ma nowy kształt ze zintegrowaną gruszką dziobową co zapewnia lepsze adekwatności hydrodynamiczne i pozwala zmniejszyć zużycie paliwa choćby o 15 procent, zapewniając jednocześnie wyższą manewrowość. W ostatnim feederze francuskiego przewoźnika z tej serii, który ma być dostarczony pod koniec roku, zamontowane będą również ogniwa paliwowe, które będą wytwarzać energię z wodoru co zapewni zeroemisyjność statku podczas cumowania w portach.

Stocznia Hyundai Mipo w Korei Południowej otrzymała zamówienie na budowę serii statków pod koniec 2021 r. CMA CGM podaje, iż w okresie od kwietnia do lipca 2024 pierwszych sześć statków dołączy do jej linii wewnątrz Europy Północnej, pływającej po Bałtyku i do portów skandynawskich z Hamburga i Bremerhaven. Od września do końca roku cztery dodatkowe statki zaczną obsługiwać połączenia śródziemnomorskie.

CMA CGM podkreśla, iż ​​inwestuje ponad 15 miliardów dolarów w odnowę floty w ramach przejścia na działalność o zerowej emisji dwutlenku węgla netto. Grupa rozmieściła już ponad 30 statków, co stanowi około pięć procent jej floty składającej się z 620 statków, napędzanych paliwami alternatywnymi. Francuski gigant twierdzi, iż do 2028 r. będzie posiadał prawie 120 statków napędzanych paliwami niskoemisyjnymi.



Idź do oryginalnego materiału