Trwające od 3 do 6 września targi SMM Hamburg to odbywające się co dwa lata największe wydarzenie międzynarodowe poświęcone przemysłowi morskiemu. To tutaj mogły się zaprezentować stocznie oraz firmy związane z branżą morską z całego świata. Polski akcent tegorocznej edycji był wyjątkowo mocny, gdyż swoją ofertę zaprezentowało ponad 40 polskich wystawców.
Organizatorzy mogli pochwalić się sukcesem już w dniu otwarcia targów, gdyż liczba wystawiających się firm wzrosła o 12 procent w porównaniu z poprzednią edycją. Łącznie ponad 2200 stanowisk przedsiębiorstw i organizacji zamieniło hamburskie hale wystawowe w ruchliwe centrum spotkań globalnej społeczności morskiej.
– SMM to coś więcej niż targi – to serce tej branży – powiedział Heiko M. Stutzinger, dyrektor generalny Hamburg Messe und Congress (HMC). – Wyczuwalny entuzjazm uczestników, mnogość pomysłów i rozwiązań oraz poziom zaangażowania wykazany przez wszystkich pokazały, jak niezbędna jest ta platforma dla współpracy, a także innowacyjnego impulsu świata morskiego – dodał. Licząc ponad 48 000 uczestników z ponad 100 krajów, SMM 2024 potwierdziło swoją pozycję wiodących międzynarodowych targów morskich.
Konferencje branżowe
Odbywające się w halach wystawowych i otwarte dla wszystkich uczestników targów po raz pierwszy konferencje okazały się strzałem w dziesiątkę. Ponad 300 mówców przedstawiło praktyczne spostrzeżenia i omówiło najbardziej palące problemy branży w sumie na 70 sesjach. W obliczu licznych wyzwań geopolitycznych naszych czasów bezpieczeństwo morskie znalazło się wysoko na liście priorytetów. Nic dziwnego, iż MS&D, międzynarodowa konferencja poświęcona bezpieczeństwu morskiemu i obronie, w której wzięło udział 29 delegacji marynarki wojennej z 19 krajów, cieszyła się wyjątkowo dużą frekwencją. Na innych scenach skupiono się na dwóch innych głównych tematach SMM: dekarbonizacji i digitalizacji.
Dekarbonizacja przemysłu morskiego
Jeden temat był wyraźnie dominujący w zapełnionych do ostatniego miejsca halach wystawowych i licznych panelach dyskusyjnych ekspertów: dekarbonizacja przemysłu żeglugowego. Od dużych silników okrętowych na paliwa alternatywne lub inteligentnego systemu zwiększającego wydajność operacji pokładowych po innowacyjne opcje modernizacji, SMM obejmuje cały łańcuch wartości sektora morskiego, zapewniając znaczną wartość dodaną zarówno dostawcom, jak i stoczniowcom.
– To tutaj armatorzy mogą zobaczyć najnowsze trendy i technologie oraz mogą angażować się w rozmowy z przedstawicielami branży, aby zbadać sposoby na zwiększenie wydajności i ekologiczności swoich flot – mówi Martin Kröger, dyrektor zarządzający Niemieckiego Stowarzyszenia Armatorów (VDR).
Polski akcent – 40 rodzimych wystawców
Wśród ponad 2000 wystawców nie mogło zabraknąć reprezentacji z Polski. Swoją ofertę zaprezentowało ponad 40 polskich wystawców. Dla większości z nich nie była to pierwsza wizyta na hamburskich targach. Były to m.in. polskie stocznie: Stocznia Remontowa Nauta, stocznia CRIST, Morska Stocznia Remontowa Gryfia, Polski Rejestr Statków, firma BOTA Technik, która oferuje usługi z zakresu serwisu układów napędowych i automatyki okrętowej, firma Famor specjalizująca się w rozwiązaniach dotyczących oświetlenia przemysłowego i okrętowego. Swoje stanowisko na targach miało również Ministerstwo Infrastruktury. Ważnym polskim akcentem była obecność Magdy Kopczyńskiej, pełniącej funkcję dyrektor generalnej ds. mobilności i transportu w Komisji Europejskiej, która wzięła udział w debacie otwierającej targi SMM.
Lista polskich wystawców na targach SMM:
- A-SPE Europe I. Mianowski sp. j.
- AHB Service sp. z o.o.
- ALNOR Ventilation Systems Ltd
- Aluship Technology sp. z o.o.
- BAKS Kazimierz Sielski
- Baltic Spares Service sp. z o.o.
- Banco sp. z o.o.
- BOHAMET S.A.
- BOTA Technik sp. z o.o. sp. k.
- Centrum Techniki Okrętowej S.A.
- Stocznia CRIST S.A.
- Diesel Engine Service sp. o.o.
- DOE sp. z o.o.
- Enamor sp. z o.o.
- Famor S.A.
- Kronospan HPL sp. z o.o.
- MAEM sp. z o.o.
- MARINE INVEST SAFETY Jarmoliński i Wspólnicy sp. j.
- Ministerstwo Infrastruktury
- Morska Stocznia Remontowa GRYFIA S.A.
- MTS Marine Technical Services LTD
- NAVA Engineering Gdansk sp. z o.o.
- Navikon SRY Ltd
- NGLMachining sp. z o.o.
- Nowa Gruppe sp. z o.o.
- Phoenix Poland
- Polish Baltic Company PHZ s.j.
- Polski Rejestr Statków S.A.
- PROMAP sp. z o.o.
- Gdańska Stocznia Remontowa S.A. (Grupa Remontowa Holding)
- SEAES sp. z o.o.
- Seatech Engineering LTD
- Stocznia Remontowa NAUTA S.A.
- STr Marine sp. z o.o.
- Towimor S.A.
- Trident BMC LLC (gdański oddział firmy z USA)
- U-BOOT Krzysztof Kowalczyk
- West Pomerania (Województwo Zachodniopomorskie)
- Wetcab sp. z o.o.
- WSK International sp. z o.o.
- ZinkPower Szczecin sp. z o.o.
Zielona transformacja przemysłu morskiego według Komisji Europejskiej
Podczas targów SMM w Hamburgu Magda Kopczyńska, która w Komisji Europejskiej odpowiada za kwestie transportu i mobilności, wielokrotnie podkreślała znaczenie zielonej transformacji w przemyśle morskim. Stanowisko KE jest jasne: aby do 2050 roku osiągnąć zeroemisyjność w transporcie morskim niezbędne jest wdrażanie innowacyjnych technologii i paliw alternatywnych, po to, aby ograniczyć, a ostatecznie zredukować emisje gazów cieplarnianych.
– Wszystkie firmy obecne tutaj na targach mają jedną odpowiedź odnosząc się do uzgodnień na poziomie Unii Europejskiej co do zeroemisyjności transportu morskiego, iż jeżeli chodzi o ten rok 2050, to on jest możliwy. Technologie są, rozwiązania istnieją. To jest kwestia tego, jak je lepiej wprowadzić w życie w taki sposób, żeby transport morski, czy firmy operujące w transporcie morskim posiadały jakiś rodzaj wsparcia także finansowego – mówi Magda Kopczyńska.
Polski Rejestr Statków (PRS) jako niezależna instytucja, która zajmuje się procesami oceny zgodności i certyfikacji wyrobów, aktywnie wspiera tę wizję. Prezes PRS Grzegorz Pettke zaznaczył, iż instytucja stoi na czołowej linii integracji armatorów, stoczni i producentów w dążeniu do realizacji strategii ograniczenia emisji. PRS kładzie duży nacisk na rozwój technologii, które są zarówno ekonomicznie opłacalne, jak i zgodne z unijnymi regulacjami, co jest najważniejsze dla polskich armatorów i producentów.
Zielona transformacja dla firmy Bota Technik to przede wszystkim rozwój nowych rozwiązań w sektorze energii wiatrowej. Maciej Nowak, współwłaściciel firmy, podkreśla, iż Bota Technik rozwija nowe obszary działalności, takie jak Bota Green Offshore i Bota Wind Energy, które odpowiadają na rosnące potrzeby rynku w zakresie zielonej energii i zrównoważonego rozwoju. Firma dostosowuje swoje usługi i technologie do wymagań związanych z ograniczeniem emisji, co jest zgodne z oczekiwaniami przyszłości branży morskiej.
Polskie stocznie na targach SMM 2024: Nauta, CRIST i Gryfia
Polskie stocznie zaprezentowały się na targach SMM 2024 w Hamburgu jako liderzy w dziedzinie innowacji i technologii w przemyśle morskim. Stocznia Remontowa Nauta, pod przewodnictwem Moniki Kozakiewicz, po raz kolejny zaprezentowała swoje zaawansowane możliwości remontowe, które są odpowiedzią na rosnące potrzeby ekologiczne i technologiczne rynku. Nauta, która od lat aktywnie uczestniczy w targach w Hamburgu, przyciągnęła uwagę dzięki swoim projektom związanym z modernizacją większych jednostek oraz zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska.
– Rzeczywiście Nauta od wielu lat uczestniczy w wystawie w Hamburgu, jest to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Rynek niemiecki jest bardzo silnie reprezentowany u nas, bardzo aktywnie działamy na nim, mamy wielu klientów z tego rynku. W związku z tym uważamy, iż obecność tutaj jest dla nas takim obowiązkiem, żebyśmy mieli okazję spotkać się z klientami, przedyskutować ich potrzeby, ustalić plany na współpracę na kolejne lata – mówi Monika Kozakiewicz, prezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta.
Stocznia CRIST, reprezentowana przez Daniela Okrucińskiego, wyróżniła się dzięki prezentacji specjalistycznych jednostek, które są najważniejsze dla rozwoju energetyki wiatrowej i obsługi morskich farm wiatrowych. Projekty te są przykładami innowacyjnego podejścia do budowy tego typu statków.
– Jest bardzo duże zainteresowanie naszą stocznią i tym co robimy, szczególnie ostatnimi projektami, które zrobiliśmy dla FLC. Dwóch producentów i zamawiających heavy lift jackupy też nas odwiedziło, pytając o nasze możliwości produkcyjne – zdradza Daniel Okruciński.
Szczecińska Stocznia Gryfia przyciągnęła podczas targów uwagę dzięki dobrym referencjom i długotrwałemu doświadczeniu w branży. Stocznia prezentowała swoje możliwości produkcyjne i serwisowe, podkreślając znaczenie dla lokalnego rynku i rosnącą rolę w realizacji ambitnych projektów stoczniowych.
– Spotykamy tu klientów nie tylko z Niemiec, ale także z Holandii i Norwegii. Wczoraj odwiedził nas choćby agent z Japonii, co pokazuje globalny charakter wydarzenia. Stocznia Gryfia ma silną pozycję na rynku stoczniowym w regionie Bałtyku – mówi Daniel Opas, prezes zarządu Stoczni Gryfia.
Nowe możliwości współpracy międzynarodowej
Targi morskie SMM w Hamburgu stanowią doskonałą platformę dla polskich firm do nawiązywania i rozwijania międzynarodowych relacji biznesowych. O tej bezpośredniej korzyści z udziału w targach wypowiedział się Adam Ślipy z firmy Seatech Engineering, specjalizującej się w technologiach offshore. Podczas targów firma miała okazję zaprezentować swój najnowszy projekt jednostki CTV realizowany dla polskiego armatora.
– To, co nas bardzo interesuje, o ile chodzi o targi w Hamburgu, jest to zdecydowanie kooperacja z wieloma armatorami, szczególnie tymi zagranicznymi. Polski rynek mamy dość mocny i już zweryfikowany, więc chcemy pokazać się tutaj szerokiemu gronu.
Dla bydgoskiej firmy Famor targi SMM to możliwość spotkania nowych firm, zainteresowanych informacjami, które krążą na rynku o nowych realizacjach spółki. Anna Pawlikowska, reprezentująca firmę zwróciła uwagę na nowe możliwości współpracy, szczególnie z producentami i zamawiającymi z rynku skandynawskiego i tureckiego.
Międzynarodowe Targi Gdańskie skorzystały z kolei z okazji, aby promować polski sektor morski i pozyskać nowych wystawców oraz partnerów na przyszłoroczną edycję targów Baltexpo w Gdańsku. Udział w wydarzeniu w Hamburgu pozwolił im na zaprezentowanie potencjału polskich targów oraz nawiązywanie międzynarodowych relacji, co może przyczynić się do dalszego rozwoju rynku morskiego w Polsce.
Tegoroczna edycja targów SMM Hamburg okazała się sukcesem zarówno dla organizatorów, jak i polskich wystawców. Nowa cyfrowa platforma sieciowa SMM stworzyła idealne środowisko do nawiązywania rozmów i nawiązywania cennych nowych kontaktów biznesowych, nie tylko wirtualnie, ale także w wielu punktach spotkań na targach. Przedstawiciele branży mogli wymieniać się pomysłami i nawiązywać nowe partnerstwa w stymulującej atmosferze. Wszystko to sprawia, iż SMM jest kluczową platformą społeczności morskiej, miejscem, w którym interakcja twarzą w twarz i bezpośrednie dzielenie się informacjami są na pierwszym planie.
Następne SMM odbędzie się w Hamburgu w dniach 1–4 września 2026 r.