Dzięki inwestycjom w infrastrukturę offshore, porty odgrywają coraz większą rolę w obsłudze dynamicznie rozwijającej się branży. Tak jest również w przypadku Portu Szczecin-Świnoujście. Dlaczego?
Infrastruktura portowa w Szczecinie i Świnoujściu została dostosowana do wymagań dynamicznie rozwijającej się branży offshore. Port w Świnoujściu pełni rolę instalacyjnego zaplecza, podczas gdy Szczecin staje się centrum produkcyjnym i logistycznym.
– Szczecin zaczyna być doliną offshore’ową. To nowa branża w Polsce, a porty odgrywają w niej kluczową rolę. W Świnoujściu powstał port instalacyjny, a w Szczecinie rozwija się zaplecze offshore’owe, z inwestycjami takimi jak fabryki Vestasa czy Windara, które produkują komponenty do morskich elektrowni wiatrowych. Jestem z tego bardzo dumny – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Wśród największych inwestorów w regionie znajdują się Vestas i Windar Renovables. Fabryka Windara specjalizuje się w produkcji fundamentów dla turbin wiatrowych. Tymczasem Vestas inwestuje w produkcję turbin, które trafiają na rynki europejskie. To właśnie dzięki takim inwestycjom Szczecin staje się ważnym ogniwem w łańcuchu dostaw komponentów dla offshore. Obecność tych firm przyciąga również mniejsze przedsiębiorstwa, które mogą świadczyć usługi i produkować komponenty wspierające.
Port w Świnoujściu został z kolei przekształcony w jeden z największych portów instalacyjnych dla morskiej energetyki wiatrowej. Jest on przystosowany do obsługi największych komponentów, takich jak turbiny, fundamenty czy wieże wiatrowe, które następnie trafiają na farmy wiatrowe budowane na Bałtyku.
Rozwój morskiej energetyki wiatrowej to nie tylko korzyści dla portów, ale również dla regionu. Powstają nowe miejsca pracy w logistyce, produkcji i obsłudze technicznej, a także dla lokalnych dostawców i podwykonawców. Prezes portów wyjaśnia:
– To ogromna szansa nie tylko dla nas, ale także dla lokalnych przedsiębiorstw, które mogą współpracować w ramach tego sektora. Morska energetyka wiatrowa to przyszłość, a nasze porty stają się jej integralną częścią – dodaje.
Dzięki rozwojowi infrastruktury offshore Szczecin i Świnoujście stają się konkurencyjne na tle innych portów w regionie Bałtyku.
– Dzięki naszym inwestycjom i zaangażowaniu, porty Szczecin i Świnoujście umacniają swoją pozycję jako lider w regionie. To przyszłość, która pozwoli nam na dalszy rozwój i zapewnienie stabilnego wzrostu gospodarczego – podsmowuje prezes ZMPSiŚ
Branża offshore dopiero się rozwija, a Szczecin i Świnoujście są w centrum tej rewolucji.
fot: ilustracyjne, envato.elements