Prezes UOKiK poinformował dziś o nałożeniu kar finansowych na Iveco Poland i 10 dystrybutorów samochodów ciężarowych oraz na ich menadżerów, o łącznej kwocie aż 238 mln zł.
Tak duże kary wynikają ze skali naruszeń, stwierdzonych w związku z zawiązaniem swoistego kartelu na rynku sprzedaży samochodów ciężarowych oraz czasu jego trwania – niemal 10 lat.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny:
Niedozwolone porozumienia przedsiębiorców zawsze oznaczają straty dla odbiorców ich produktów lub usług, w tym konsumentów. Podział rynku oznacza, iż kupujący nie mogą skorzystać z konkurencyjnej oferty innych podmiotów. Z kolei zmowy cenowe to brak możliwości zakupu produktów taniej niż po z góry ustalonych cenach. Tak było w przypadku zmowy na rynku samochodów ciężarowych.
Na czym to porozumienie miało polegać? Otóż w czerwcu 2009 roku utworzono kartel pomiędzy Iveco Poland i dystrybutorami importowanych samochodów ciężarowych, dzieląc między siebie rynek ich sprzedaży – zmowa ta trwała aż do maja 2019 roku.
Przekładając to na prosty język, miała tu miejsce tzw. „rejonizacja”, w ramach której dany dystrybutor lokalny miał pierwszeństwo obsługi klientów chcących kupić pojazdy, ze swojego, przydzielonego wcześniej rejonu. W przypadku, gdy zgłaszał się klient z rejonu przypisanego innemu dystrybutorowi, kierowany był on do niego, ewentualnie proponowana mu była zaporowa cena zakupu.
Nad wszystkim czuwała spółka Iveco Poland, która to różnymi środkami,- głównie stosowaniem rabatów i bonusów (lub ich odbieraniem), wywierała naciski na dystrybutorów, skłaniając ich do rezygnacji ze sprzedaży pojazdów klientom z nie swoich rejonów.
Prezes UOKiK nałożył kary za udział w tym porozumieniu na Iveco Poland i 10 dystrybutorów oraz na 10 menadżerów – czterem z nich obniżono kary z uwagi na skorzystanie przez nich z programu łagodzenia kar (dostarczyli istotne dowody na istnienie zmowy).
Kary nałożone na przedsiębiorców:
- Iveco Poland – 155 561 291,58 zł
- Uni-Truck – 46 811 461,41 zł
- CTC – 13 785 927,31 zł
- Siltruck – 5 971 959,54 zł
- PUH Exmot- 5 328 604,34 zł
- DBK – 4 531 844,71 zł
- On Road Truck Services – 3 705 986,73 zł
- ADF Auto – 1 126 634,02 zł
- STC – 758 933,97 zł
- Trans-Poz w upadłości – 605 383,81 zł
- Truck Nord Center – 410 916,33 zł
Kary nałożone na menadżerów:
- Daniel Wolszczak (Iveco Poland) – 490 000 zł
- Krzysztof Biesek (PUH Exmot) – 360 000 zł
- Marian Czapka (Siltruck) – 315 000 zł
- Andrzej Korcik (Uni-Truck) – 315 000 zł
- Tomasz Urbanowicz (CTC) – 280 000 zł
- Dariusz Mazanek (Uni-Truck) – 280 000 zł
- Ireneusz Sobieski (DBK) – 183 750 zł
- Michał Stankowiak (Uni-Truck)- 112 000 zł
- Daniel Kubieniec (CTC) – 98 000 zł
- Jacek Chodasewicz (CTC) – 77 000 zł
Źródło: UOKiK.
Stock Image from Depositphotos.