W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu

gospodarkamorska.pl 1 tydzień temu

Kapitanat Portu ustanowił Tymczasowy Kanał Alternatywny Fort Carroll, który znajduje się po północno-wschodniej stronie głównego kanału w pobliżu zawalonego w ubiegłym miesiącu mostu Francis Scott Key i zapewni ograniczony dostęp dla statków o znaczeniu komercyjnym.

Działanie to jest częścią etapowego podejścia do otwarcia głównego kanału. Trzecia trasa alternatywna jest oznaczona oświetlonymi pomocami nawigacyjnymi i będzie ograniczony do tranzytu według uznania COTP. Jego głębokość kontrolna wynosi 6 metrów a szerokość 91,4 metra.

- Ten dodatkowy kanał zwiększa rodzaje statków, które mogą wpływać i wypływać z portu w Baltimore. Szacujemy, iż ułatwi to przywrócenie do 15% działalności komercyjnej sprzed zawalenia. Każdego dnia członkowie Key Bridge Response Unified Command pracują niestrudzenie, aby ukończyć kroki niezbędne do zapewnienia pełnego dostępu do kanału Fort McHenry. Otwarcie tego trzeciego kanału stanowi ciągły postęp w realizacji tego nadrzędnego celu - powiedział kmdr US Coast Guard David O'Connell, kapitan portu i federalny koordynator na miejscu w ramach przedsięwzięcia Key Bridge Response 2024.


Fot. Korpus Inżynieryjny US Army

Obecna strefa bezpieczeństwa wokół zniszczonego mostu wciąż ma rozmiar 2000 jardów (1828,8 metra) i pozostaje w mocy. Ma na celu ochronę personelu, statków i środowiska morskiego. Żaden statek ani osoba nie będzie mogła wpłynąć do strefy bezpieczeństwa bez uzyskania zgody COTP lub wyznaczonego przedstawiciela.

Do wypadku doszło 26 marca w wyniku awarii na kontenerowcu M/V Dali, pływającym pod singapurska banderą. W godzinach porannych jednostka uderzyła w jedną z podpór mostu Francis Scott Key, w wyniku czego ten uległ zawaleniu. W katastrofie zginęło sześć osób. Most był konstrukcją zbudowaną w latach 70-tych XX wieku. Miał 2632 metry, a jego główne przęsło 366 metrów. Znajdowała się na nim czteropasmowa droga, z której rocznie korzystało ponad 11 mln pojazdów. W katastrofie zginęło sześć osób.

Amerykański rząd przyznał stanowi Maryland 60 milionów dolarów federalnej pomocy nadzwyczajnej w odpowiedzi na zawalenie się mostu Francisa Scotta Key Bridge, niemniej zdaniem ekspertów oraz urzędników federalnych koszt odbudowy mostu może wzrosnąć do dwóch miliardów dolarów. Straty dla transportu lądowego oraz morskiego mogą być choćby wyższe. Aktualnie trwa rozpoczęta nie bez trudności rozbiórka zawalonej konstrukcji. Wciąż nie rozwiązano, jak odholować kontenerowiec Dali, na którym wciąż znajdują się elementy mostu, które dociskają go do dna kanału. Aby utrzymać żeglugę w rejonie ustanowiono także tymczasowy tor dla przede wszystkim kluczowych jednostek o dopuszczalnym zanurzeniu wynoszącym do 3,3 metra.

Aktualnie trwa również usuwanie kontenerów ze statku M/V Dali celem jego odciążenia. Jest to najważniejsze działanie wymagane do bezpiecznego przemieszczenia kontenerowca i ostatecznie pełnego, ponownego otwarcia kanału Fort McHenry. Usunięcie kontenerów pozwala na bezpieczny dostęp do fragmentów Key Bridge, które leżą na dziobie statku, by w ten sposób odciążyć statek i ostatecznie umożliwiając jego ruch. Równolegle na miejscu jest kontynuowane usuwanie wraków i gruzu,transportowanych do Sparrows Point w stanie Maryland w celu przetworzenia i recyklingu. Chociaż ruch morski jest przez cały czas ograniczony, od czasu utworzenia tymczasowych kanałów alternatywnych do 11 kwietnia przepłynęło przez nie 69 statków.

Idź do oryginalnego materiału