W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się cięcie blach pod szósty okręt typu Kormoran II, przyszły ORP Czajka

gospodarkamorska.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


15 września w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. rozpocznie się budowa szóstego niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Czajka (606). Będzie to także ostatnia jednostka z drugiej partii, jaka wejdzie w skład sił polskiej Marynarki Wojennej. Aktualnie trwa budowa dwóch okrętów tej serii, ORP Jaskółka (604) i ORP Rybitwa (605)), przy czym pierwszy z nich został już zwodowany.

Cięcie blach pod przyszły ORP Czajka (606) stanie się istotnym momentem dla prac nad realizacją zamówienia, które ogłoszono w marcu 2022 roku. W jego ramach polskie siły przeciwminowe mają otrzymać kolejną partię niszczycieli min typu Kormoran II, zwiększając ich liczbę do łącznie sześciu sztuk, co czyni je, nie licząc serii holowników proj. B860 (także zbudowanych i dostarczonych przez Remontowa Shipbuidling S.A.), największą serią okrętową zbudowaną przez polski przemysł stoczniowy od lat 80-tych i 90-tych, gdy powstały trałowce proj. 207 w liczbie 17 jednostek.

Okręty typu Kormoran II są przeznaczone do operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym, w tym Stałych Zespołach Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 i 2. Wśród ich zadań znajduje się niszczenie zarówno drugowojennych, jak i współczesnych obiektów niebezpiecznych pod wodą, identyfikacja zagrożeń, kontrola i monitoring infrastruktury krytycznej, a także działanie jako wielozadaniowa platforma dla wspomnianych pojazdów bezzałogowych. ORP Czajka, tak jak budowany od stycznia tego roku ORP Rybitwa i zwodowany w czerwcu ORP Jaskółka wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża i będą stacjonowały w Porcie Wojennym Świnoujście. Ich przekazanie do służby jest zaplanowane na lata 2026-2027.

Przyszły niszczyciel min ORP Czajka nie będzie pierwszym dzierżącym tę nazwę. Wcześniej taka należała do trałowca bazowego proj. 206F, przebudowanego następnie do niszczyciela min proj. 206FM (kod NATO: Krogulec), który znajdował się w służbie w latach 1966-2021, w składzie 13. Dywizjonu Trałowców 8. FOW. Pierwszym, w latach 1921-1931, był trałowiec typu FM, ex-niemiecki FM-28, następnie trałowiec typu Jaskółka, w służbie polskiej w latach 1936-1939, po przejęciu przez Niemców w składzie Kriegsmarine do 1945 roku, potem ponownie pod biało-czerwoną banderą od 1946 do 1966 roku.

Decyzja o dostarczeniu do 8. FOW trzech kolejnych niszczycieli min zapadła w marcu 2022 roku, a umowę w związku z planowaną budową podpisano w czerwcu tego samego roku. Prace nad pierwszym z nich, przyszłym ORP Jaskółka, zarazem czwartym z "Kormoranów" rozpoczęła się dokładnie rok później, czego efektem było jego tegoroczne wodowanie. Wszystkie zostaną dostarczone w latach 2026-2027. Są budowane według projektu opracowanego przez należące do grupy kapitałowej Remontowa Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Polski Rejestr Statków S.A. i przy współudziale szerokiego, krajowego łańcucha kooperantów i dostawców.

Przypomnijmy, iż Remontowa Shipbuilding S.A. przekazała zamawiającemu w latach 2017-2023 trzy jednostki tej serii, ORP Kormoran, ORP Albatros i ORP Mewa. Wszystkie wchodzą w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. FOW i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Więcej w temacie tych okrętów można przeczytać w tekście pt. Kormorany przyszłością sił przeciwminowych polskiej Marynarki Wojennej, a także zaproszamy do obejrzenia relacji wideo z wejścia na pokład ORP Albatros (602), znajdującej się poniżej:

Idź do oryginalnego materiału