Żagle na maszt. Rośnie liczba statków transportowych wykorzystujących siłę wiatru

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Anthony Veder ogłasza uruchomienie dwóch instalacji żaglowych VentoFoils na pokładzie gazowca Coral Patula, dostarczonych przez Econowind. Dzięki tej instalacji firma podała ze jako pierwsza na świecie umieściła żagle na pokładzie tego rodzaju statku. Jeszcze w tym roku bliźniaczy Coral Pearl ma zostać podobnie wyposażony. Modernizacja istniejących gazowców ma pomóc przedsiębiorstwu we wprowadzaniu napędu wiatrowego jako zrównoważonego rozwiązania dla przemysłu morskiego.

Poprzez doposażenie dwóch gazowców (a dokładniej „ethylene carrier”) swojej floty w rozwiązanie napędowe od Econowind, Anthony Veder planuje wykorzystywać energię wiatrową do znacznego zmniejszenia zużycia paliwa przez statki. System został zaprojektowany do współpracy z istniejącymi silnikami, zapewniając zwiększenie napędu dzięki sile wiatru. W oparciu o warunki wiatrowe IMO, firma spodziewa się oszczędności paliwa na poziomie około 5%, z potencjałem ponad 10% w optymalnych warunkach wiatrowych. Zużywając mniej paliwa, firma nie tylko ma obniżać wydatki za energię, ale przede wszystkim zmniejszać emisję gazów cieplarnianych, zgodnie z zaleceniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej w kontekście ograniczania emisji CO2.

– W naszej zrównoważonej mapie drogowej wyznaczyliśmy ambitny cel stania się emitentem zerowym netto do 2035 roku. Osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia działań już dziś. Podczas gdy koncentrujemy się na optymalizacji projektów nowych statków i zasilaniu ich (bio-) LNG, jesteśmy równie zaangażowani w zwiększanie wydajności naszej istniejącej floty. Dzięki temu możemy natychmiast zmniejszyć nasz ślad węglowy. Napęd wspomagany wiatrem jest kluczowym krokiem w tym kierunku, a nasza kooperacja z Econowind odzwierciedla siłę naszych partnerstw. Ponadto badamy inne rozwiązania, takie jak optymalizacja układu napędowego i wspólne działania, które możemy podjąć z naszymi klientami, takie jak niższe prędkości dzięki przybyciu Just in Time i wykorzystaniu zasilania z lądu – wskazał Björn van de Weerdhof, dyrektor handlowy i ds. zrównoważonego rozwoju w Anthony Veder

– Anthony Veder przeprowadził dokładną analizę przed wyborem VentoFoils, w tym zaawansowaną kalkulację biznesową równoważącą korzyści i realistyczne koszty. Pozwoliło nam to dostrzec najważniejsze zalety, takie jak wzrost prędkości dla gazowców, gdzie VentoFoils pomagają zrównoważyć ograniczenia mocy silnika. Dotrzymanie napiętego harmonogramu było możliwe dzięki doświadczonemu zespołowi Anthony'ego Vedera w realizacji projektów i suchych dokach. Okazali się oni liderami, jako pierwsi wdrażając napęd wspomagany wiatrem na gazowcu. Statek ten ma osiągnąć znaczne oszczędności paliwa i redukcję emisji CO2 przy atrakcyjnym okresie zwrotu – powiedział Rens Groot, dyrektor operacyjny w Econowind.

Kolejne firmy sięgają po rozwiązanie w postaci nowoczesnych systemów ożaglowania, pozwalających czerpać energię z wiatru i tym samym ograniczać zużycie paliwa. Niektórzy komentatorzy sugerują wręcz „renesans wiatru”. Taka inwestycja jest niejako napędzana przez presje związaną z dekarbonizacją żeglugi, a przepisy dotyczące ochrony środowiska i statków oceanicznych stają się coraz bardziej rygorystyczne. Wraz z wprowadzeniem podatku od emisji CO2 w 2024 roku armatorzy chcą przyspieszyć zrównoważony rozwój, natomiast Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) dąży także do redukcji emisji CO2 w żegludze o 40%. Stąd zrównoważony rozwój jest jednym z priorytetów w branży, a firmy żeglugowe kombinują z technologiami pozwalającymi tu na ograniczenie zużycia paliwa. Dzięki VentoFoils jego zużycie ma być choćby o 30% mniejsze w trakcie jednego rejsu.

W ostatnich latach Econowind zainstalował i szeroko przetestował łącznie szesnaście systemów ożaglowania. Ich testy miały wykazać, iż to sprawdzona technologia, która sprawdza się w trudnych warunkach na morzu. VentoFoils można instalować zarówno na istniejących statkach, a także integrować z nowo budowanymi. Ponadto firma dąży do skrócenia czasu produkcji żagli, który w tej chwili wynosi kilka miesięcy. Celem tego jest dostarczanie ich w jak najkrótszym czasie, aby spełnić oczekiwania klientów i zapewnić zaufanie na rynku.
Podobne inwestycje związane z instalacją żagli są prowadzone w Japonii, gdzie Mitsui O.S.K. Lines wdraża na swoich statkach, masowcach i gazowcach, technologię Wind Challenger. Podobne jednostki można już zobaczyć także na Bałtyku, a przykładem tego była wizyta masowca Pyxis Ocean w Porcie Gdynia. Na tej jednostce jako pierwszej zainstalowano ożaglowanie technologii WindWings od BAR Technologies.

Idź do oryginalnego materiału