Zdarzenia niepożądane w szpitalu? przykłady, przyczyny, raportowanie

blogoprawachpacjenta.com.pl 1 miesiąc temu

Nikt z nas nie chce zostać bohaterem opowieści o błędach medycznych. A jednak historie o pomylonych lekach, pozostawionych gazikach i niepotrzebnych zabiegach nie są rzadkością. Takie sytuacje nazywane są profesjonalnie „zdarzeniami niepożądanymi”. Brzmi sucho, ale dla pacjenta może to być najgorszy dzień życia. Dlatego warto wiedzieć, co to jest zdarzenie niepożądane, jakie są jego przyczyny, jak wygląda procedura zgłaszania i przede wszystkim – jak się bronić.

W tym artykule:

  • Co to jest zdarzenie niepożądane?
  • Przykłady zdarzeń niepożądanych w szpitalu
  • Czy zakażenie szpitalne jest zdarzeniem niepożądanym?
  • Przyczyny – dlaczego dochodzi do błędów?
  • Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?
  • Gdzie zgłaszać zdarzenia niepożądane?
  • Dlaczego warto mówić o błędach?

Co to jest zdarzenie niepożądane?

Z perspektywy prawa i systemu ochrony zdrowia, zdarzenie niepożądane w szpitalu to sytuacja, która nie powinna mieć miejsca w procesie leczenia – a jednak się wydarzyła. Może to być zarówno błąd lekarski, jak i skutek złej organizacji pracy placówki.

Do takich zdarzeń zaliczamy nie tylko dramatyczne przypadki operacji na niewłaściwym organie. Często są to mniej widowiskowe, ale równie niebezpieczne sytuacje: podanie nieprawidłowego leku, zakażenie, upadek pacjenta z łóżka czy choćby pomyłki w dokumentacji medycznej. Jakie są medyczne zdarzenia niepożądane? Lista jest długa – i niestety rośnie.

Przykłady zdarzeń niepożądanych w szpitalu

W polskich placówkach wciąż rzadko mówi się otwarcie o błędach, ale fakty są nieubłagane. Statystyki WHO z państw zachodnich wskazują, iż choćby 10% hospitalizacji kończy się zdarzeniem niepożądanym. Jakie są przykłady zdarzeń niepożądanych w szpitalu? To na przykład:

  • Przypadkowe podanie leku, na który pacjent ma uczulenie.
  • Przesunięcie lub pominięcie ważnego badania, co skutkuje opóźnioną diagnozą.
  • Zakażenie szpitalne, do którego doszło z powodu nieprzestrzegania procedur aseptycznych.
  • Przypadkowy upadek pacjenta, który nie miał zapewnionej odpowiedniej opieki.
  • Pozostawienie ciała obcego w polu operacyjnym.
  • Błąd medyczny wynikający z braku współpracy między zespołami (np. anestezjologii i chirurgii).

Co ciekawe, nie każdy błąd medyczny jest od razu podstawą do roszczenia. Ale jeżeli skutkuje on uszczerbkiem na zdrowiu – warto wiedzieć, jak reagować.

Czy zakażenie szpitalne jest zdarzeniem niepożądanym?

To pytanie pacjenci zadają z coraz większym niepokojem. I słusznie. Bo czy zakażenie szpitalne jest zdarzeniem niepożądanym? Tak. jeżeli dojdzie do niego w wyniku błędu personelu lub nieprzestrzegania procedur, może być traktowane jako podstawa do roszczenia. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: zakażenie szpitalne.

Przyczyny – dlaczego dochodzi do błędów?

Wbrew obiegowym opiniom, większość błędów nie wynika ze złej woli lekarzy. To raczej efekt systemowych niedociągnięć: przemęczenia, złej organizacji pracy, braków kadrowych. Często winna jest także nieczytelna dokumentacja, pośpiech albo niewłaściwa komunikacja między personelem.

Zdarzenie niepożądane w szpitalu może się zdarzyć choćby w placówce o wysokim standardzie, jeżeli zawiedzie jeden z elementów łańcucha: od rejestracji, przez diagnozę, po wypis.

Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?

Jeśli podejrzewasz, iż doszło do błędu – działaj. Jak zgłosić zdarzenie niepożądane? Masz kilka opcji:

  • Zgłoszenie do dyrekcji szpitala lub ordynatora oddziału.
  • Skarga do Rzecznika Praw Pacjenta.
  • Wniosek do Narodowego Funduszu Zdrowia.
  • Złożenie skargi na lekarza w okręgowej izbie lekarskiej – szczegóły znajdziesz tutaj: skarga na lekarza.
  • Pozew sądowy – szczególnie gdy doszło do poważnych szkód. Tu przyda się poradnik: skarga na szpital.

Ważne: choćby jeżeli zdarzenie niepożądane nie wydaje się poważne, warto je zgłosić. Pomaga to identyfikować i eliminować źródła błędów.

Gdzie zgłaszać zdarzenia niepożądane?

W Polsce funkcjonuje system dobrowolnego raportowania, który niestety wciąż kuleje. Ale pacjent może zgłosić błąd niezależnie od tego, czy zrobił to personel. Gdzie zgłaszać zdarzenia niepożądane? W praktyce – wszędzie tam, gdzie możemy liczyć na reakcję: do samego szpitala, instytucji nadzorujących lub sądu.

Jeśli masz wątpliwości, czy Twoja sytuacja kwalifikuje się jako błąd lekarski, przeczytaj nasz poradnik: błąd lekarski. Tam znajdziesz szczegółowe informacje o swoich prawach.

Dlaczego warto mówić o błędach?

Bo przemilczane błędy się powtarzają. System ochrony zdrowia nie uczy się z przypadków, które są zamiatane pod dywan. A przecież jakie są przykłady zdarzeń niepożądanych w szpitalu, każdy lekarz i pielęgniarka wie aż za dobrze – tylko często nie mają odwagi ich zgłaszać. Tymczasem pacjenci nie tylko mają prawo do informacji – mają prawo do bezpieczeństwa.

Zdarzenie niepożądane w szpitalu to nie wyrok, ale też nie coś, co można zignorować. jeżeli chcesz wiedzieć więcej, śledź nasz blog o prawie medycznym – tam znajdziesz konkretne porady, przykłady spraw i sposoby działania.

A jeżeli interesuje Cię, czym jest zdarzenie niepożądane w świetle przepisów – lub chcesz poznać jeszcze więcej przykładów – przeczytaj nasze artykuły na blogu. Dobrze poinformowany pacjent to pacjent bezpieczniejszy! Równocześnie zachęcamy do kontaktu w sprawie – prawa pacjenta to nasza specjalizacja.

Idź do oryginalnego materiału