12 miesięcy w globalnym handlu morskim

19 godzin temu

Rok 2024 był najważniejszy dla globalnego handlu morskiego. Z jednej strony widzieliśmy odrodzenie po pandemicznych zawirowaniach i wyzwaniach z 2023 roku. Z drugiej strony sektor musiał zmierzyć się z wieloma zakłóceniami, które ukształtowały nowe realia gospodarki morskiej.

Jak wynika z raportu UNCTAD „Review of Maritime Transport 2024”, potrzeba budowy bardziej zrównoważonego i odpornego transportu morskiego staje się strategiczną koniecznością.

Handel morski odnotował w 2024 roku wzrost o 2%, napędzany przede wszystkim zwiększonym zapotrzebowaniem na masowe ładunki, takie jak ruda żelaza, węgiel, zboże i LNG.

Wolumen handlu kontenerowego wzrósł o 3,5% po skromnym wzroście w poprzednim roku.

Handel tonomilowy (uwzględniający odległości transportu) rósł szybciej niż wolumeny, co wynikało z konieczności przekierowywania tras na dłuższe szlaki.

Zakłócenia w wąskich gardłach morskich

Wąskie gardła, takie jak Kanał Sueski, Kanał Panamski czy Cieśnina Ormuz, były miejscem kluczowych wyzwań w 2024 roku. Zakłócenia wynikały z napięć geopolitycznych, zmian klimatycznych oraz wzmożonego ruchu morskiego. Przykłady to:

  • Kanał Sueski
    Spadek liczby przepraw po zakłóceniach na Morzu Czerwonym i Cieśninie Mandeb.
  • Kanał Panamski
    Ograniczenie przepustowości z powodu suszy wywołanej zmianami klimatycznymi.
  • Cieśniny tureckie
    Nowe regulacje środowiskowe i wzrost ruchu morskiego powodowały zatory.

Te zakłócenia zmusiły armatorów do przekierowywania tras wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co wydłużyło czas tranzytu i zwiększyło koszty operacyjne.

Przekierowanie statków na dłuższe trasy miało szerokie konsekwencje:

  • Zwiększenie zapotrzebowania na statki (o 3% globalnie i o 12% dla kontenerowców)
  • Wyższe koszty załogi, paliwa, ubezpieczeń i czarteru
  • Większe emisje gazów cieplarnianych, co utrudniało realizację celów środowiskowych
  • Zatory w portach oraz większe ryzyko incydentów pirackich

Mimo wyzwań, sektor morski ma szansę na stabilny rozwój dzięki działaniom naprawczym i współpracy międzynarodowej. najważniejsze kroki obejmują:

  1. Wykorzystanie technologii i systemów wczesnego ostrzegania
  2. Dywersyfikację tras żeglugowych i zwiększenie elastyczności łańcuchów dostaw
  3. Rozwój infrastruktury portowej i zapasów
  4. Uznanie roli pracowników w łańcuchu dostaw i zapewnienie im odpowiednich warunków pracy
  5. Wzmocnienie współpracy między państwami i operatorami sektora morskiego

fot: ilustracyjne, envato

Idź do oryginalnego materiału