To były najważniejsze wydarzenia w polskich stoczniach – podsumowanie 2024 roku

19 godzin temu

Rok 2024 był intensywnym okresem dla polskiego przemysłu stoczniowego. Zakłady w Polsce zrealizowały szereg ambitnych projektów, w tym budowę nowoczesnych jednostek dla sektora wojskowego, komercyjnego oraz rybackiego. W ciągu tego roku mieliśmy okazję obserwować nie tylko ceremonie wodowań, ale również najważniejsze etapy budowy, takie jak położenie stępek czy cięcie blach.

Realizacja tych projektów potwierdza, iż polskie stocznie odgrywają istotną rolę na międzynarodowym rynku, wzmacniając jednocześnie pozycję kraju w branży żeglugi morskiej i obronności.

Położenie stępki pod fregatę „Miecznik”

31 stycznia 2024 roku w gdyńskiej stoczni uroczyście położono stępkę pod prototypową fregatę „Miecznik” – pierwszą z trzech nowoczesnych jednostek dla polskiej Marynarki Wojennej. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz, sił zbrojnych oraz przemysłu. Fregaty „Miecznik”, w tym „Wicher”, mają zabezpieczać szlaki żeglugowe i realizować misje w ramach NATO. Okręty będą wyposażone w zaawansowane systemy uzbrojenia, w tym rakiety i torpedy, a także zintegrowany system zarządzania walką. Symboliczne przyspawanie pamiątkowej płytki rozpoczęło budowę, a wodowanie kadłuba planowane jest na 2026 rok.

Zdjęcia: PGZ

Wodowanie jachtu EXTRA TIME

14 marca 2024 roku w Stoczni Conrad zwodowano jacht EXTRA TIME, drugą jednostkę z serii Conrad C144s. Luksusowy jacht zaprojektowany przez biura Reymond Langton Design i Diana Yacht Design, podtrzymuje sukces swojego poprzednika, ACE, i jest największym prywatnym jachtem motorowym zbudowanym w Polsce. EXTRA TIME, o eleganckim i ponadczasowym designie, oferuje miejsca dla 10 gości i 9 członków załogi, zapewniając najwyższy poziom komfortu i luksusu. Napędzany podwójnymi silnikami CAT, osiąga prędkość maksymalną 14 węzłów i ma zasięg 5100 mil morskich.

Fot: Conrad Shipyard

Położenie stępki pod ORP „Rybitwa”

20 marca 2024 roku w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę ORP „Rybitwa”. To piąty niszczyciel min typu Kormoran II. Okręt, którego budowa rozpoczęła się w styczniu 2024 roku, zostanie przekazany Polskiej Marynarce Wojennej w 2027 roku. Po wejściu do służby będzie stacjonował w Porcie Wojennym Świnoujście jako część 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców. Kormoran II to nowoczesne jednostki zdolne do poszukiwania i neutralizacji min morskich oraz ochrony infrastruktury krytycznej. ORP „Rybitwa” wzmocni potencjał polskiej floty w działaniach na Morzu Bałtyckim i Północnym, w tym w misjach NATO.

8. Flotylla Obrony Wybrzeża
8. Flotylla Obrony Wybrzeża
8. Flotylla Obrony Wybrzeża

Wodowanie statku rybackiego NB 476 Høgaberg

22 marca 2024 roku w Stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie statku rybackiego Høgaberg, przeznaczonego dla armatora z Wysp Owczych. Jednostka o długości 87,8 m i tonażu 4500 GT to nowoczesny trawler, wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak windy trałowe Evotec oraz żurawie SeaQuest. Wodowanie poprzedziły nietypowe trudności techniczne, które wymagały zastosowania siłowników hydraulicznych i holowników, by bezpiecznie ukończyć proces. Høgaberg jest zdolny osiągnąć prędkość 17,5 węzła. Statek, zaprojektowany w oparciu o Plan Generalny duńskiego biura Karstensens Skibsværft A/S, wzmocni flotę rybacką na północnych wodach.

Wodowanie statku rybackiego NB 477 Havfisk

26 maja 2024 roku w stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się kolejne wodowanie statku rybackiego NB 477 Havfisk. Statek przeznaczony dla armatora Havfisk AS z Norwegii. Jednostka o długości 75,10 m i wyporności 2900 GT została zaprojektowana z myślą o pracy w trudnych warunkach Morza Norweskiego. Statek wyróżnia się nowoczesnymi rozwiązaniami ekologicznymi, takimi jak system odzyskiwania ciepła i oświetlenie LED, co wpisuje się w ideę dekarbonizacji rybołówstwa. Havfisk osiąga maksymalną prędkość 16 węzłów, a na pokładzie znajdą się zbiorniki RSW o pojemności 2425 mł i zaawansowany system wentylacji C-Flow.

Wodowanie niszczyciela min ORP Jaskółka

26 czerwca 2024 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyło się wodowanie ORP Jaskółka (604), czwartego niszczyciela min typu Kormoran II budowanego dla polskiej Marynarki Wojennej. Jednostka, której budowa rozpoczęła się w marcu 2023 roku, dołączy do służby w 2026 roku w składzie 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Okręty tego typu, w tym już działające ORP Kormoran, Albatros i Mewa, odgrywają kluczową rolę w wykrywaniu i neutralizacji zagrożeń podwodnych. ORP Jaskółka, zbudowany w ramach polsko-szwedzkiej współpracy, jest certyfikowany przez Polski Rejestr Statków. Remontowa Shipbuilding kontynuuje realizację ambitnych projektów, w tym budowę kolejnych jednostek rozpoznania i niszczycieli min.

Fot: Wojsko Polskie

Wodowanie statku rybackiego Vigilant (PD 365)

3 lipca 2024 roku w stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie statku rybackiego Vigilant (PD 365), przeznaczonego do połowu ryb głębinowych. Jednostka o długości 36 metrów i tonażu 520 GT została zamówiona przez szkocką firmę Lunar Fishing, która planuje wykorzystywać ją na Morzu Północnym. Ze względu na niewielkie rozmiary, wodowanie przebiegło z użyciem dwóch dźwigów pływających – Conrad Consul i Maja. Vigilant jest kolejną jednostką zbudowaną przez Karstensen dla tego armatora.

Wodowanie statku rybackiego Herøyhav

5 lipca 2024 roku w stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie statku rybackiego Herøyhav (NB 478), przeznaczonego dla armatora z Norwegii. Jednostka o długości 75 metrów i pojemności brutto 3200 GT została zwodowana z użyciem pochylni wzdłużnej B1. Choć awaria głównego zaworu opóźniła proces o kilka godzin, wodowanie zakończyło się sukcesem, a statek został przechwycony przez holowniki i odholowany na nabrzeże. Herøyhav, wyposażony w zaawansowany system RSW oraz główny silnik Wärtsilä o mocy 5200 kW, spełnia najwyższe standardy klasy DNV +1A Fishing Vessel E0 Ice-C.

Położenie stępki pod statek obsługi farm wiatrowych

6 sierpnia 2024 roku w stoczni CRIST w Gdyni odbyła się uroczystość położenia stępki pod nowoczesny statek typu CSOV (Commissioning Service Operation Vessel), przeznaczony do obsługi morskich farm wiatrowych. Statek o długości 89,6 metra będzie wyposażony w hybrydowy napęd bateryjny i zasilanie zielonym metanolem, co pozwoli na operacje neutralne pod względem emisji CO₂. Projekt przewiduje zastosowanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak kładka kompensująca ruchy statku i żuraw 3D do operacji offshore.

Fot: CRIST S.A.
Fot: CRIST S.A.

Położenie wielkiego bloku kablowca Nexans Electra

10 września 2024 roku w stoczni CRIST S.A. w Gdyni odbyła się uroczysta ceremonia położenia wielkiego bloku (grand block ceremony) kablowca Nexans Electra, budowanego dla francuskiej firmy Nexans. Jednostka o długości 149,9 m i szerokości 31 m została zaprojektowana do układania i transportu podmorskich kabli, z możliwością jednoczesnego układania czterech wiązek. Symboliczny moment ceremonii przypieczętowano położeniem tabliczki z monetami trzech zaangażowanych państw: Polski, Francji i Norwegii. Nexans Electra, z hybrydowym napędem i zdolnością do przewożenia 14 000 ton kabla, będzie wspierać globalną transformację energetyczną w sektorze odnawialnych źródeł energii.

CRIST S.A.

Wodowanie statku rybackiego Ocean Way

30 września 2024 roku w stoczni Karstensen Shipyard Poland zwodowano Ocean Way PD 465. To nowoczesny statek rybacki o długości 36 metrów i tonażu 520 GT. Wodowanie przeprowadzono dzięki dźwigów Conrad Consul i Maja, które przeniosły kadłub z nabrzeża na wodę. Ocean Way będzie wykorzystywany do połowu ryb głębinowych na zachodnich wybrzeżach Szkocji i Wysp Owczych.

Stocznia Karstensen

Wodowanie statku rybackiego Knester VL-10-AV

2 października 2024 roku w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się piąte wodowanie statku rybackiego z pochylni od czasu przeniesienia zakładu do Gdańska. Knester VL-10-AV, trawler o długości 75,2 m i pojemności zbiorników RSW wynoszącej 2425 mł, został zwodowany z pochylni B3 i odholowany do nabrzeża na dalsze prace stoczniowe. Statek, napędzany silnikiem Bergen o mocy 5300 kW, został zamówiony przez rodzinę Stenevik z Norwegii i będzie wykorzystywany do połowów na trudnych wodach północnych.

Stocznia Karstensen

Rozpoczęcie budowy ORP Czajka

15 października 2024 roku w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. rozpoczęła się budowa szóstego niszczyciela min typu Kormoran II, przyszłego ORP Czajka (606). Jednostka ta, będąca ostatnią z drugiej serii, dołączy do polskiej Marynarki Wojennej w latach 2026-2027 i wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców w Porcie Wojennym Świnoujście. ORP Czajka, tak jak jej poprzednicy, będzie zdolna do wykrywania i neutralizacji zagrożeń podwodnych oraz ochrony infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim i Północnym. Okręt upamiętni nazwę historycznego niszczyciela min, służącego wcześniej w polskiej Marynarce Wojennej przez ponad pół wieku.

Budowa największego elektrycznego katamaranu na świecie

W listopadzie, w polskiej stoczni Sunreef Yachts w Gdańsku zakończono budowę kadłuba Sunreef 43M Eco, największego elektrycznego katamaranu na świecie. Proces budowy obejmował zastosowanie nowoczesnych materiałów kompozytowych, co pozwoliło na osiągnięcie optymalnej wydajności energetycznej. Jednostka stanowi istotny krok w kierunku zrównoważonej żeglugi luksusowej na całym świecie.

Sunreef Gdańsk
Sunreef Gdańsk
Sunreef Gdańsk

Wodowanie promu RoPax NB102 w Gdańsku

10 grudnia 2024 roku w gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. J. Piłsudskiego odbyło się uroczyste wodowanie promu RoPax o numerze budowy NB102, drugiego z serii budowanej dla Unity Line. Jednostka o długości 195,6 m i szerokości 32,2 m, napędzana w układzie hybrydowym LNG z wspomaganiem bateryjnym, została zwodowana dzięki zanurzenia doku pływającego. Po wodowaniu prom został odholowany do nabrzeża, gdzie będą kontynuowane prace wyposażeniowe. Promy RoPax tej serii oferują innowacyjne rozwiązania technologiczne, w tym zaawansowany system RoRo, który umożliwia szybki załadunek i rozładunek.

fot. Unity Line

Położenie stępki pod ORP „Czajka”

16 grudnia 2024 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się uroczystość położenia stępki pod szósty niszczyciel min typu Kormoran II, przyszły ORP „Czajka”. To istotny etap w budowie okrętu, kończący prefabrykację wstępną kadłuba i rozpoczynający montaż jednostki w całość. Okręt zostanie przekazany Marynarce Wojennej RP w 2027 roku i trafi do 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców, bazującego w Świnoujściu. Jednostki typu Kormoran II służą do wykrywania, identyfikacji i niszczenia min morskich, zapewniając bezpieczeństwo na szlakach żeglugowych oraz w portach.

8. Flotylla Obrony Wybrzeża
8. Flotylla Obrony Wybrzeża
Idź do oryginalnego materiału