24 grudnia 1991 roku Stocznia Szczecińska dostarczyła niemieckiemu armatorowi swój pierwszy kontenerowiec z serii B 183 o nazwie „KAIRO”. Jednostka ta była początkiem budowy 27 statków tego typu, które stały się eksportowym sukcesem stoczni w latach 90.
Seria B 183
Projekt statku, o pojemności 1000 TEU, został przejęty od niemieckiej stoczni Rickmer’s Werft w 1989 roku i dostosowany do możliwości technologicznych Stoczni Szczecińskiej. Stępkę pod „KAIRO” położono 12 października 1990 roku, a wodowanie odbyło się 14 marca 1991 roku. Przekazanie statku armatorowi w trudnych warunkach ekonomicznych stoczni zajęło 14 miesięcy.
Jednostki z serii B 183 miały 149,7 metra długości, 22,94 metra szerokości, 8,27 metra zanurzenia i mogły pomieścić 1012 kontenerów. Statki te obsługiwała 24-osobowa załoga. Międzynarodowe zainteresowanie statkami zaowocowało nie tylko ich budową w Szczecinie, ale także współpracą z wietnamską stocznią Bach Dang Shipyard, dla której Stocznia Szczecińska opracowała projekt PP-001 – kontenerowca o pojemności 600 TEU.
Stocznia Szczecińska w latach 90. – trudny czas i wielkie wyzwania
Lata 90. były dla Stoczni Szczecińskiej okresem intensywnych przemian i wyzwań. Po transformacji ustrojowej i zmianach gospodarczych, które mocno wpłynęły na przemysł stoczniowy w Polsce, stocznia musiała odnaleźć się w nowej rzeczywistości rynkowej. Mimo trudności ekonomicznych, takich jak ograniczone finansowanie i konieczność poszukiwania nowych kontrahentów, Szczecin kontynuował tradycję budowy nowoczesnych jednostek morskich.
Budowa kontenerowców serii B 183 była dla stoczni krokiem naprzód, łączącym doświadczenie techniczne z innowacyjnymi rozwiązaniami projektowymi. Dzięki tej serii Szczecin zyskał renomę jednego z ważniejszych europejskich ośrodków budowy statków kontenerowych.
W tamtych latach stocznia zatrudniała tysiące wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy stanowili trzon polskiego przemysłu morskiego. Pracowano nad unowocześnianiem procesów produkcyjnych oraz wprowadzano nowe technologie, które pozwoliły dostosować się do międzynarodowych standardów.
Mimo trudnej sytuacji gospodarczej, Stocznia Szczecińska realizowała także inne projekty eksportowe, dostarczając statki do różnych armatorów na świecie. Była to również epoka dużego wysiłku w kierunku modernizacji zakładu i utrzymania jego pozycji na globalnym rynku stoczniowym.
Budowa kontenerowców B 183 oraz kooperacja międzynarodowa, m.in. z Wietnamem, podkreślały znaczenie Stoczni Szczecińskiej nie tylko dla polskiej gospodarki, ale także dla rozwoju światowego przemysłu morskiego. To dziedzictwo pozostaje jednym z symboli jej działalności w trudnym okresie przełomu XX i XXI wieku.
fot. cargo-vessels-international