4 najważniejsze informacje o transgranicznym przekształceniu spółki

2 tygodni temu

Minął już prawie rok odkąd polskie spółki kapitałowe i komandytowo-akcyjne mogą zostać przekształcone w spółkę z siedzibą w innym państwie członkowskim UE. Powstały w ten sposób podmiot zagraniczny jest kontynuatorem działalności spółki polskiej i działa w oparciu o przepisy państwa spółki przekształconej1.

Wprowadzenie tej instytucji prawnej umożliwiło przeniesienie niejednego biznesu między krajami członkowskimi UE, bez zakładania nowej działalności połączonej z cedowaniem umów i tym podobnych. Przed nowelizacją polskich przepisów transgraniczne przekształcenie spółki również było możliwe, ale na podstawie bezpośrednio stosowanych traktatów unijnych i potwierdzającego to orzecznictwa TSUE (czyli nie w tak oczywisty sposób).

Wprowadzona regulacja umożliwia też popularny ostatnio „powrót do Polski” ze struktur zagranicznych, w szczególności z Cypru i Luksemburga. Co ciekawe, Cypr dopiero niedawno wdrożył przepisy dyrektywy do swojego porządku prawnego. Natomiast Luksemburg jest na wczesnym etapie implementacji regulacji i wszystko wskazuje na to, iż proces ten jeszcze trochę potrwa. Nie powinno to jednak być przeszkodą w planowaniu oraz prowadzeniu procesu transgranicznego przekształcenia spółki.

W artykule wskazujemy na 4 najważniejsze kwestie dotyczące tego sposobu przeniesienia siedziby spółki za granicę.

1. Plan przekształcenia transgranicznego

W przekształceniach transgranicznych spółek – podobnie jak w krajowych – kluczowym dokumentem jest plan przekształcenia. W jego treści uregulowane są najważniejsze kwestie dotyczące takiego procesu, w tym m.in.:

  • forma prawna,
  • firma i siedziba spółki przekształcanej,
  • projekt umowy spółki,
  • proponowany harmonogram przekształcenia.

Proponowany tekst umowy spółki powinien być sporządzony zgodnie z prawem adekwatnym dla podmiotu przekształconego. Sam plan przekształcenia transgranicznego spółki podlega badaniu biegłego pod kątem jego poprawności i rzetelności.

2. Zabezpieczenie interesu wspólników

Ustawa zabezpiecza interesy wspólników, którzy nie zgadzają się z transgranicznym przekształceniem spółki. jeżeli wspólnik głosował przeciwko uchwale o przekształceniu transgranicznym i jego sprzeciw został zaprotokołowany, to może on żądać odkupu swoich udziałów albo akcji w spółce przekształcanej. Taką samą możliwość ma wspólnik, który został bezzasadnie niedopuszczony do udziału w zgromadzeniu w sprawie podjęcia uchwały o przekształceniu transgranicznym.

3. Zaświadczenie o zgodności z polskim prawem

Po spełnieniu wymagań formalnych konieczne jest wystąpienie o wydanie zaświadczenia, które potwierdzi zgodność przekształcenia transgranicznego spółki z polskim prawem (w zakresie procedury podlegającej temu prawu). Jednocześnie trzeba zawnioskować do adekwatnego organu podatkowego o wydanie opinii podatkowej.

Badanie przeprowadzone w toku wydania opinii powinno umożliwić ocenę danej operacji transgranicznej z punktu widzenia ryzyka nadużycia i unikania opodatkowania.

4. Zabezpieczenie interesów pracowników oraz wierzycieli spółki.

Zarząd spółki przekształcanej zobowiązany jest również do sporządzenia sprawozdania z przekształcenia dla wspólników i pracowników. Ma ono wyjaśniać podstawy prawne oraz uzasadniać ekonomiczne aspekty przekształcenia transgranicznego, w tym jego skutki dla pracowników oraz dla przyszłej działalności spółki.

Przedstawiciele pracowników mogą wyrazić opinię względem sprawozdania.

Wierzyciele spółki przekształcanej mogą żądać zabezpieczenia swoich roszczeń, które nie stały się wymagalne w chwili ujawnienia lub udostępnienia tego planu. Aby uzyskać zabezpieczenie roszczeń, muszą jednak uprawdopodobnić, iż ich zaspokojenie jest zagrożone przez przekształcenie. Mają na to miesiąc od dnia ujawnienia lub udostępnienia planu przekształcenia transgranicznego.

Powyższe nie wyczerpuje oczywiście tego tematu, jednak są to 4 kwestie, które trzeba mieć szczególnie na uwadze. jeżeli rozważają Państwo przekształcenie transgraniczne spółki, to zachęcamy do skorzystania z naszego wsparcia w tym zakresie. Mamy bogate doświadczenie, a interdyscyplinarność zespołu sprawia, iż każdy z kluczowych dla takiego procesu aspektów jest adekwatnie zarządzany – już od samego początku. Zapraszamy do kontaktu.


[1] Zgodnie z uchwalonymi zmianami, stanowiącymi implementację przepisów dyrektywy 2019/2121 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 listopada 2019 r.,

Idź do oryginalnego materiału