Babcock rozpoczyna budowę trzeciego kuzyna „Miecznika”. To kolejna fregata oparta na platformie Arrowhead 140

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Na terenie stoczni w Rosyth 9 października odbyło się cięcie blach pod budowę kolejnej fregaty typu 31, HMS Formidable. To trzeci okręt oparty na platformie Arrowhead 140, który powstaje dla brytyjskich sił morskich. Nowe okręty mają wzmocnić potencjał państwa, a także stanowić zastrzyk innowacji dla branży stoczniowej. Co istotne, ich projekt ma wiele wspólnych cech z polskim programem „Miecznik”.

Ceremonia cięcia blach stanowi symboliczny moment rozpoczęcia budowy statku bądź okrętu. W przypadku tego wydarzenia dla wykonawców miała ona szczególne znaczenie, jako iż odbyła się niemal równo 20 miesięcy po podobnej, gdy swój start miały prace nad drugim okrętem serii, HMS Active, o czym również pisaliśmy. Brytyjskie władze podkreślają, iż ma to stanowić postęp w programie budowy tych fregat i dostarczania ważnych zdolności obronnych, za co odpowiada rodzima branża stoczniowa.

W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele władz i kadry dowódczej Royal Navy, a także reprezentantów firmy Babcock, w tym stoczni w Rosyth oraz innych podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie w ramach łańcucha dostaw. Symboliczny moment rozpoczęcia budowy, uruchomienie wycinarki laserowej przecinającej stalową płytę, tworząc pierwsze elementy okręty, dokonał poprzez naciśnięcie przycisku na maszynie lokalny poseł Graeme Downie.

– Dziś z dumą zaznaczamy kolejny kamień milowy w tym ważnym programie obronnym dla Royal Navy. Fregaty te odegrają znaczącą rolę w ochronie Wielkiej Brytanii i wspieraniu międzynarodowych partnerskich operacji obronnych. Program ten jest prawdziwą demonstracją suwerennego potencjału stoczniowego Wielkiej Brytanii i zapewnia pozytywny wpływ gospodarczy w Szkocji i społecznościach w całej Wielkiej Brytanii. To zaszczyt dla naszych zespołów w Babcock, iż mogą dostarczać te platformy dla narodu – przekazał dyrektor generalny Babcock, David Lockwood.

– Rząd jest zaangażowany w zapewnienie Wielkiej Brytanii bezpieczeństwa w kraju i siły za granicą. Fregaty te będą stanowić serce floty Royal Navy, odstraszając agresorów i wspierając nasze wojsko. Dzisiejszy znaczący kamień milowy wspiera rządową misję rozwoju gospodarki poprzez wspieranie tysięcy miejsc pracy w Szkocji i całej Wielkiej Brytanii. Kluczowym elementem programu okrętów typu 31 jest możliwość współpracy z rządem Wielkiej Brytanii w celu zapewnienia szeregu możliwości eksportowych, co dodatkowo wspiera brytyjską gospodarkę i miejsca pracy. Arrowhead 140, podstawowy projekt okrętu typu 31, został już z powodzeniem wyeksportowany do Indonezji i Polski, a oba programy mają miejsce w tych państwach – powiedział minister obrony Luke Pollard.

– HMS Formidable i jego bliźniacze okręty klasy, które są budowane tutaj w Rosyth znajdą się w sercu floty nawodnej Królewskiej Marynarki Wojennej, odstraszając agresorów, utrzymując otwarte morskie szlaki handlowe, utrzymując bezpieczeństwo interesów Wielkiej Brytanii a także przechwytując i uniemożliwiając działania tym, którzy wykorzystują morze do celów niezgodnych z prawem – podkreślił kmdr por. Stephen Roberts, odpowiedzialny za program budowy fregat typu 31 ze strony Royal Navy.


Stocznia w Rosyth dzień rozpoczęcia budowy określiła jako „Formidable Engineering”. Dla jej pracowników było to niejako święto, podkreślając zaangażowanie w bezpieczeństwo państwa oraz rozwój branży okrętowej. W ciągu czterech kolejnych lat ma powstać 1000 nowych stanowisk w Rosyth, w tym dla 400 praktykantów, 350 pracowników wsparcia produkcji, a także wykwalifikowanych inżynierów, handlowców i innych specjalistów. Większość z tych nowych stanowisk, w tym ponad 100 przeznaczonych dla praktykantów i osób po zakończeniu edukacji, którzy dołączyli do firmy w tym roku, będzie wspierać program budowy fregat typu 31 przez cały okres trwania tego przedsięwzięcia, co ma przynieść korzyści zarówno brytyjskiej gospodarce, jak i lokalnym społecznościom. Babcock zainwestował około 200 milionów funtów w swoje obiekty w Rosyth w ostatnich dziesięcioleciach, w tym w rozwój ogromnej hali kadłubowej, która pozwala na budowę dwóch fregat typu 31 obok siebie, osłoniętych przed żywiołami. W szczytowym momencie programu około 2500 osób będzie zaangażowanych w prace nad tymi okrętami w całej Wielkiej Brytanii; około 1250 bezpośrednio, a reszta w łańcuchu dostaw.

Zaplanowane okręty typu 31 mają stopniowo zastępować starsze, budowane w latach 1990-2002 fregaty typu 23. Oparte na projekcie Arrowhead 140, będą miały 138,7 metrów długości i wyporność wynoszącą 5 700 ton. Zasięg ma wynosić 9000 mil morskich, a prędkość do 28 węzłów. W zależności od konfiguracji i wyposażenia, ilość członków załogi ma wahać się od 80 do 100, a w maksymalnym wariancie do 160. Przy tych rozmiarach świadczy to o znacznej informatyzacji oraz automatyzacji technologii, jaka ma znaleźć się na tych okrętach. Dwupaliwowy napęd stanowią cztery silniki diesla Rolls Royce/MTU 20V 8000 M71 (8,2 MW) oraz cztery generatory Rolls Royce/MTU 16V 2000 M41B (900 kW). W wyposażeniu znajdzie się radar Thales NS110, system zarządzania walką Tacticos, zintegrowany system nawigacji i mostka nawigacyjnego dla okrętów od Raytheon, radary nawigacyjne Terma Scanter i Raytheon NSX, system łączności satelitarnej Viasat Ultrahigh-frequency, a także Sonar 270 przeznaczony do obrony okrętów nawodnych (SSTD). Uzbrojenie mają stanowić 24 pionowe wyrzutnei rakiet przeciwlotniczych Sea Ceptor, automatyczny system artyleryjski Mk 110 57 mm, dwa działka automatyczne Mk 4 40 mm, cztery karabiny maszynowe 7,62 mm, cztery karabiny maszynowe M134 Minigun, a także wyrzutnie pionowego startu (VLS) Mark 41.


Przyszły HMS Formidable to trzecia z pięciu powstających w tej chwili fregat typu 31, obok HMS Venturer i HMS Active. Pierwsza z tych jednostek jest już na zaawansowanym etapie budowy, choć istnieją przesłanki iż kolejny, kluczowy etap prac nad nią, wodowanie, może się opóźnić. Stępka pod drugą została położona we wrześniu ub. r., a wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele PGZ Stocznia Wojenna. Gdy HMS Venturer opuści, prawdopodobnie w przyszłym roku, halę kadłubową w związku z wodowaniem, powstające sekcje HMS Formidable zostaną przeniesione w jego miejsce, zapewniając tym samym ciągłość prac. Babcock podkreśla, iż w planach jest budowa dwóch kolejnych jednostek, HMS Bulldog i HMS Campbeltown.

Okręty oparte na platformie Arrowhead 140 powstają również w Polsce (trzy) i Indonezji (dwie), gdzie w każdym z tych państw rozpoczęto w ubiegłym roku budowę prototypowych okrętów. W związku z polskim programem "Miecznik" są prowadzone prace nad przyszłym ORP Wicher. Cięcie blach miało miejsce 16 sierpnia ub.r., natomiast położenie stępki odbyło się 31 stycznia tego roku. Wszystkie te uroczystości odbyły się w PGZ Stocznia Wojenna S.A. w Gdyni. Jego wodowanie jest zaplanowane na 2026 rok, a przekazanie zamawiającemu trzy lata później. Babcock jest partnerem polskiej stoczni, obie współpracują m.in. w ramach regularnych spotkań oraz programu kształcenia kadr stoczniowych.

Idź do oryginalnego materiału