Jest umowa na budowę falochronów w Porcie Gdynia. Rozpoczyna się modernizacja portu

2 miesięcy temu

Rusza kolejna gigantyczna inwestycja w Porcie Gdynia. 2 października Urząd Morski w Gdyni, Zarząd Portu Morskiego Gdynia oraz konsorcjum firm z Budimexem na czele podpisały umowę na budowę falochronów osłonowych w Porcie Gdynia. Inwestycja za 539 milionów złotych to początek historycznej rozbudowy portu. Dlaczego jest ona tak ważna? Jaki ma wpływ na gospodarkę, żeglugę i bezpieczeństwo naszego kraju?

Port Zewnętrzny w Gdyni

Powstanie falochronów osłonowych w Gdyni otwiera drogę do powstania najważniejszego projektu w historii Portu Gdynia: Portu Zewnętrznego, czyli sztucznego półwyspu na którym zostanie zlokalizowany terminal kontenerowy obsługujący olbrzymie kontenerowe statki oceaniczne o parametrach Baltimax. w tej chwili obszar Portu Gdynia jest ograniczony – brak ekspansji na morze to bariera rozwoju.

„Budowa falochronów osłonowych doprowadzi do wytworzenia osłoniętego od oddziaływania fal akwenu, umożliwiającego manewry przy terminalu w Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach. Wzmocnienie istniejących falochronów wraz z wykonaniem narzutów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania” – informuje Polskę Morską rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

W 2023 r. wpływy celno podatkowe w Porcie Gdynia wyniosły aż 7 miliardów złotych

Port Zewnętrzny przyczyni się nie tylko do rozwoju Portu Gdynia, ale również na zwiększenie wpływów do budżetu kraju oraz do stworzenia wielu nowych miejsc pracy w regionie pomorza. Będzie istotnym elementem Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Należy też tu wspomnieć o tym, iż polskie porty morskie w 2023 roku miały największy udział w wygenerowanych wpływach podatkowych z głównych granicznych terminali przeładunkowych w Polsce. Wpływy celno-podatkowe w Porcie Gdynia w minionym roku wyniosły aż 7 miliardów złotych!

Oprócz bezpieczeństwa gospodarczego wynikajacego z budowy falochronów osłonowych w Porcie Gdynia, istotne jest też zwiększenie bezpieczeństwa militarnego.

„Budowa falochronów osłonowych nie tylko przyczyni się do rozwoju gospodarczego, ale także wzmocni pozycję strategiczną Polski w Europie i na świecie, zarówno w sferze handlowej, jak i militarnej. Z perspektywy bezpieczeństwa militarnego, inwestycja w falochrony osłonowe ma ogromne znaczenie. Jako port podwójnego przeznaczenia oraz największa baza NATO w regionie, Port Gdynia odgrywa istotną rolę w strategii obronnej sojuszu. Zwiększenie jego możliwości operacyjnych w zakresie obronności jest szczególnie ważne w obliczu zmieniającej się sytuacji geopolitycznej” – wskazuje Magdalena Kierzkowska

Co wiemy o inwestycji

Konstrukcja falochronów zostanie zrealizowana w formie zatapianych skrzyń żelbetowych o długości ok. 50 m, szerokości 13,6 m oraz wysokości od 14,5 do 16,5 m. Skrzynie będą wykonywane na specjalnym doku pływającym, metodą ciągłego betonowania, a następnie wodowane. Ich betonowanie odbędzie się na wodzie. Falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni będą miały długość 2,5 km.

Kiedy rozpoczną się pierwsze prace

Jak informuje nasz portal Rzecznik Urzędu Morskiego w Gdyni prace projektowe do budowy falochronów osłonowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę mają się rozpocząć do 490 dni od dnia podpisania umowy. Rozpoczęcie robót budowlanych wraz z uzyskaniem pozwoleniem na użytkowanie do 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.

Port w tej chwili i po zbudowaniu Portu Zewnętrznego fot.http://portzewnetrzny.pl

fot. http://portzewnetrzny.pl

Idź do oryginalnego materiału