Zachodnia Obwodnica Szczecina: Gigantyczna szansa dla lokalnych przedsiębiorców

1 dzień temu

Budowa Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina za 7,5 miliarda złotych to nie tylko największa inwestycja drogowa w regionie od lat, ale również ogromna szansa dla zachodniopomorskich przedsiębiorców. Dzięki rozmachowi tego projektu lokalne firmy z sektora budowlanego, transportowego i usługowego mają szansę zaistnieć jako podwykonawcy, a mieszkańcy regionu – na nowe miejsca pracy. Zachodnia Obwodnica otwiera także drzwi do większej współpracy biznesowej, rozwoju portów i turystyki.

Pomorze Zachodnie stanie się centrum jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w Polsce. Władze ogłosiły przetarg na budowę Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina – projektu wartego 7,5 miliarda złotych. W wydarzeniu, które odbyło się 17 grudnia, uczestniczyli Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister Arkadiusz Marchewka. Projekt ma najważniejsze znaczenie dla regionu.

Rekordowe przedsięwzięcie

Zachodnia Drogowa Obwodnica Szczecina to inwestycja o wyjątkowym rozmachu, która obejmuje m.in. budowę najdłuższego tunelu w Polsce, o długości 5 kilometrów, 22 obiektów mostowych, w tym ośmiu nad ciekami wodnymi, oraz nowych węzłów drogowych. Przedsięwzięcie zostało podzielone na trzy etapy: Kołbaskowo–Dołuje, Dołuje–Police i Police–Goleniów.

Budowa tunelu pod Odrą, przez który prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie, stanowi najważniejszy element całego projektu. Dzięki temu rozwiązaniu możliwe będzie odciążenie ruchu miejskiego i stworzenie bardziej efektywnego połączenia z Zakładami Chemicznymi Police, portami morskimi oraz atrakcyjnymi turystycznie obszarami Pomorza Zachodniego.

– Patrzymy na to zadanie pod wieloma względami. Wybiegając w przyszłość widzimy lepsze warunki dla sektorów: chemicznego, transportowego, turystycznego czy dla życia mieszkańców, którzy nie będą musieli słuchać pod swoimi oknami rumoru robionego przez ciężkie pojazdy. To jednak nie wszystko. Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina tworzy Zakłady Chemiczne Police na nowych partnerów biznesowych, a jednocześnie połączy nasze miasto z Bałtykiem i innymi miejscami o wielkich walorach turystycznych – podkreśla Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Impuls dla lokalnej gospodarki

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina przyniesie ogromne korzyści dla gospodarki Pomorza Zachodniego. Projekt otworzy nowe możliwości dla lokalnych przedsiębiorców, w szczególności w sektorze budowlanym.

– Zbudowane Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina będzie spektakularną inwestycją, ale przedsiębiorcy zyskają także na procesie budowy. choćby o ile wykonawcami będą światowi giganci to podwykonawcami będą pewnie w dużej mierze firmy lokalne. W ogłoszonym dzisiaj przetargu widzimy perspektywy rozwojowe dla szczecińskich firm – dodaje Hanna Mojsiuk.

Przedsiębiorcy oczekują, iż realizacja inwestycji będzie napędzać lokalny rynek pracy, generując zamówienia dla małych i średnich firm. Łukasz Zemski, prezes Klastra Budowlanego przy Północnej Izbie Gospodarczej, podkreśla znaczenie tej inwestycji dla sektora budowlanego.

– To gigantyczny impuls dla rozwoju gospodarki w województwie zachodniopomorskim. Taka wielka inwestycja będzie opierać się w dużej mierze na lokalnych firmach lub podwykonawcach zatrudniających osoby ze Szczecina, Polic i szerzej województwa zachodniopomorskiego. Dla sektora budowlanego to więc świetna wiadomość. Zyskają firmy zajmujące się zamówieniami publicznymi i jednostki gospodarcze głodne zleceń infrastrukturalnych, czekające na alokację środków z Krajowego Planu Odbudowy. To istotny impuls rozwojowy – mówi Zemski.

Korzyści dla portów i turystyki

Inwestycja przyczyni się również do wzrostu przepustowości transportowej regionu, co w dłuższej perspektywie może przełożyć się na rozwój branży logistycznej i turystycznej. Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL, zwraca uwagę na pozytywne efekty inwestycji.

– Każda inwestycja cieszy, ale takie, których efekty przekładają się na całą gospodarkę cieszą najbardziej. W ostatnich dniach świętowaliśmy pierwsze zlecenia intermodalne w Świnoujściu. Nie byłoby one możliwe gdyby nie inwestycje w infrastrukturę. Tutaj mamy podobny przypadek. Wyprowadzenie ruchu ciężarówek z miasta, zwiększenie przepustowości ładunków i otwarcie na możliwość dalszego rozwoju sektora TSL w ujęciu lokalnym i międzynarodowym to dla nas wielka szansa – zauważa Laura Hołowacz.

Realizacja projektu

Prace budowlane mają rozpocząć się w 2025 roku. Pierwsze odcinki Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina będą gotowe w 2028 roku. Po zakończeniu inwestycji Szczecin stanie się lepiej skomunikowany zarówno z Bałtykiem, jak i innymi ważnymi ośrodkami w kraju i za granicą. Zachodnia Drogowa Obwodnica Szczecina to symbol nowoczesnej infrastruktury, która będzie filarem rozwoju regionu na wiele dekad.

Idź do oryginalnego materiału