„Rybką” nazywana jest działka położona w Porcie Gdańsk, która w najbliższym czasie zostanie zagospodarowana. Dzięki ukończonym inwestycjom infrastrukturalnym obszar ten zyskał potencjał na rozwój działalności przemysłowej i portowej.
Komunikacyjne zaplecze kluczem do sukcesu
Działka o powierzchni niemal 8 ha, usytuowana przy ulicy Chemików, znajduje się w strategicznej lokalizacji blisko Nabrzeża Przemysłowego. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, teren zyskał dostęp do infrastruktury drogowo-kolejowej, co umożliwia obsługę transportu morskiego. Piotr Borowski menedżer klienta ZMPG S.A. zaznacza, iż Port Gdańsk chce ożywić ten teren, dlatego ważne jest by najemca generował przeładunki morskie.
– Nieruchomość zlokalizowana przy ul. Chemików, znajduje się w drugiej linii od Nabrzeża Przemysłowego, co daje możliwość transportu towarów drogą morską i przeładunku w obrocie morskim w relacji statek-nabrzeże, nabrzeże-statek.
Potencjał inwestycyjny „Rybki”
Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania, teren przeznaczony jest na działalność przemysłową i portową. Wykluczono jednak działalność handlową związaną ze składowaniem, przeładunkiem i obrotem towarami, które mogłyby zakłócać funkcjonowanie innych podmiotów, na przykład przez nadmierne pylenie. Zabronione jest również operowanie gazami, ropą naftową, produktami pochodzenia naftowego, substancjami radioaktywnymi oraz węglem.
Obecnie w rejonie Nabrzeża Przemysłowego działają terminale masowe obsługujące głównie kruszywa, minerały, zboża, złom metali i siarkę. Teren ma potencjał, dlatego wpisuje się w długoterminową strategię inwestycyjną Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w zakresie rozwoju Portu Wewnętrznego.
– Oferujemy umowę długoterminową na 30 lat i chcemy, aby inwestor przeznaczył na to przedsięwzięcie minimum 25 mln zł. Oferujemy atrakcyjne stawki na okres prowadzenia inwestycji – dodaje Piotr Borowski.
Inwestycje w Porcie Wewnętrznym
W ostatnich latach Port Gdańsk przeprowadził wiele kluczowych inwestycji. ZMPG koncentruje swoje działania nie tylko na rozwijaniu głębokowodnego Portu Północnego. Od kilku lat realizowane są działania, których celem jest modernizacja i rozwój Portu Wewnętrznego. W 2022 roku pogłębiono tor wodny na odcinku 7 km, a także przeprowadzono modernizację ponad 5 km nabrzeży. Dzięki tym pracom zwiększono maksymalne zanurzenie statków wpływających do Portu Wewnętrznego.
W 2023 roku zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego, która poprawiła komunikację i usprawniła obsługę przeładunków. Projekt „Rozbudowa i modernizacja węzłów sieci bazowej w porcie morskim w zakresie dostępowej infrastruktury drogowo-kolejowej” objął m.in. modernizację 6 km torów i 1,6 km dróg. Wybudowano także nową sieć kanalizacyjną i oświetlenie.
– Dzięki tej inwestycji mogliśmy ogłosić przetarg na najem „Rybki” – terenu, którydo tej pory był nieużytkowany. To, iż Nabrzeże Przemysłowe zostało skomunikowane z drogami zewnętrznymi, jest argumentem dla potencjalnych inwestorów. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację w rejonie Nabrzeża Przemysłowego od strony lądu, a co za tym idzie – usprawniło przeładunki – podkreśla menedżer klienta ZMPG S.A.
Dalsze prace w toku
Obecnie trwa przebudowa Nabrzeża Przemysłowego od strony wody, w tym budowa umocnień dna i wymiana linii odbojowej. Roboty mają zakończyć się w styczniu 2026 roku, pochłaniając blisko 30 mln zł. Te działania mają zapewnić bezpieczne podejście statków i poprawić możliwości przeładunkowe Portu Wewnętrznego.
Dzięki kompleksowym inwestycjom „Rybka” ma szansę stać się ważnym ogniwem w rozwoju Portu Gdańsk.
fot. ZMPG