Krajowa Federacja Subpostmasterów (NFSP) napisała do ministra odpowiedzialnego za Urząd Pocztowy z prośbą o zapoznanie się z problemami napotykanymi przez użytkowników systemu oddziałowego znanego jako Ecco.
System, używany w oddziałach Korony w latach 90. XX w. do automatyzacji księgowości, został opisany przez jednego z byłych urzędników wyższego szczebla w Urzędzie Pocztowym jako „chronicznie zawodny”.
W liście do posła Jonathana Reynoldsa, sekretarza stanu ds. biznesu i handlu, dyrektor generalny NFSP Callum Greenhow powiedział, iż niektórzy pracownicy oddziałów Crown Post Office zostali zwolnieni lub zmuszeni do rezygnacji w oparciu o dowody Ecco i Ecco+ dotyczące niedoborów, co doprowadziło do „poważnych konsekwencji finansowych” ”. Te oddziały koronne były bezpośrednio zarządzane przez pocztę, chociaż niektóre były sprzedawane i prowadzone przez podwykonawców.
Problemy z systemem Post Office Horizon stały się ogólnokrajową wiadomością w styczniu po dramatyzacji ITV przedstawiającej jego niszczycielski wpływ na kierowników poczty obwinianych za rozbieżności.
Niedługo potem Skandal na poczcie stało się powszechnie znane, a byli zastępcy kierowników poczty, którzy mieli problemy z systemem sprzed Horyzontu, znanym jako Capture, wystąpiłzmuszając rząd do przeglądu systemu i jego problemów.
Niezależna analiza kryminalistyczna, na zlecenie rządu w maju, znaleziony prawdopodobnie system spowodował niedobory za co obwiniano kierowników poczty, a w niektórych przypadkach ścigano ich, na wiele lat przed skandalem w sprawie programu Horizon.
W swoim piśmie Greenhow zwrócił się do sekretarza stanu z prośbą o dokonanie przeglądu programów Ecco i Ecco+. „Otrzymaliśmy dowody od naczelników poczty, którzy informowali, iż Ecco i Ecco+ były wadliwe i zostały wykorzystane przez Urząd Pocztowy na ich szkodę, dlatego należy zbadać tę sprawę zgodnie z podejściem Waszego działu do Capture” – powiedział.
Greenhow powiedział, iż subpostmasterzy powiedzieli NFSP, iż ponieważ systemy te były używane w urzędach koronnych, było mniej postępowań karnych w oparciu o zgłaszanie braków w systemach, ale zamiast tego niektórzy użytkownicy „zostali zwolnieni lub zmuszeni do rezygnacji, co doprowadziło do poważnych konsekwencji finansowych”.
Dodał, iż istnieją również obawy, iż oddziały koronne korzystające z Ecco i Ecco+ są wyprzedawane pracownikom, a ci, którzy je kupują, ponoszą poważne straty finansowe z powodu awarii systemu.
„Biorąc pod uwagę, iż Urząd Pocztowy i Twój wydział zgodziły się/zgodziły się na dochodzenie w sprawie systemu Horizon i przechwytywania, obowiązkiem Ciebie jest wyrażenie zgody na przegląd Ecco/Ecco+” – napisał Greenhow.
Rzecznik Departamentu Biznesu i Handlu powiedział: „Możemy potwierdzić, iż otrzymaliśmy ten list i rozważamy jego treść”.
System został wprowadzony w latach 90. XX wieku i był używany do wprowadzenia systemu Horizon w 2000 roku. Był to system elektronicznego punktu sprzedaży oparty na kasie (EPOS), który rejestrował dane na dyskietce.
Pojawiła się obawa
Ruperta Lloyda Thomasa przepracował 27 lat w Urzędzie Pocztowym w stanowiska wyższego szczebla, które obejmowały odpowiedzialność za IT. W latach 90. wyraził zaniepokojenie Ecco.
„W 1996 r. sieć Ecco+ była powszechnie znana jako chronicznie zawodna i po tym, jak zgłosiłem pewne zastrzeżenia, Urząd Pocztowy przeprowadził w tej sprawie dochodzenie” – powiedział.
„To był tani i paskudny system, a ja miałem dużo pracy, próbując naprawić ten system”.
Lloyd Thomas, który był zaangażowany w problemy związane z dochodzeniem w programie Capture od stycznia tego roku dodał: „Ecco należy zbadać podobnie jak system przechwytywania”.
Firma Howe & Co Solicitors, która jest mocno zaangażowana w dochodzenie sprawiedliwości dla ofiar skandalu związanego z programem Horizon, współpracuje z NFSP, aby określić możliwy wpływ błędów Ecco na pracowników oddziałów. David Enright, partner w kancelarii, powiedział: „Urząd pocztowy i rząd ogłosiły, iż opublikują recenzje, które zmienią relacje z niektórymi kierownikami poczty. Pozostają jednak nierozstrzygnięte kwestie, w tym Ecco i Ecco+, które należy rozwiązać, zanim będziemy mogli pójść dalej”.
Computer Weekly zwrócił się do Poczty o szczegółowe informacje na temat systemów Ecco i otrzymał odpowiedź: „Nie mamy pod ręką informacji, o które prosiłeś na temat Ecco, więc jeżeli chcesz kontynuować tę sprawę, zalecamy przesłanie wniosek o swobodę dostępu do informacji, biorąc pod uwagę, iż sprawa sięga około 30 lat wstecz i jest to najwłaściwsza metoda wyszukiwania”.
Skandal na poczcie był po raz pierwszy zaprezentowany przez Computer Weekly w 2009 rokuujawniając historie siedmiu kierowników poczty i problemy, jakich doświadczyli w związku z oprogramowaniem księgowym Horizon, które doprowadziły do najpowszechniejszej w historii Wielkiej Brytanii pomyłki sądowej (zobacz poniżej kalendarium artykułów „Computer Weekly” na temat skandalu od 2009 r.).
• Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o aferze Horizon •
• Obejrzyj także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia •
• Przeczytaj także: Złośliwość i niekompetencja Poczty i Fujitsu oznaczają ogromne rachunki podatników •