Grupa Azoty chce integrować działalność logistyczną i zarabiać na usługach zewnętrznych

3 dni temu

Zarząd Grupy Azoty przyjął koncepcję integracji działalności logistycznej w ramach grupy kapitałowej – poinformowała w piątek spółka. Chodzi o wykorzystanie potencjału tego obszaru, szczególnie portów, by zarabiać na usługach zewnętrznych – dodała.

Grupa Azoty poinformowała w piątek w komunikacie, iż zarząd spółki podjął uchwałę o przyjęciu koncepcji integracji obszarów logistyki w ramach grupy kapitałowej. Powołany specjalnie do tego zespół będzie pracować nad docelowym modelem integracji. W pracach – jak podano – uwzględnione zostaną możliwości w zakresie centralizacji obszaru logistyki.

Wśród aktywów logistycznych Grupy znajdują się m.in.: spółka kolejowa Grupa Azoty Koltar, porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Policach, a także rozbudowana infrastruktura logistyczna poszczególnych spółek z grupy kapitałowej oraz terminal przeładunkowy LHS w Grupa Azoty Siarkopol

„W toku prac wypracowane zostaną również rekomendacje dotyczące spółek z grupy kapitałowej związanych z logistyką oraz potencjału wydzielenia procesów logistycznych w Grupie. Zatwierdzenie harmonogramu działań integracji logistyki w Grupie Azoty przewidziane jest na trzeci kwartał 2025 r.” – podała spółka.

„Od kilku miesięcy wskazujemy, iż obszary logistyczne będą odgrywać zdecydowanie większą niż dotychczas rolę w biznesie Grupy Azoty. Mamy na myśli zarówno nasze tereny portowe – tutaj ważnym aspektem będą partnerstwa z firmami zainteresowanym importem poszczególnych surowców, ale też naszą infrastrukturę kolejową” – poinformował wiceprezes Grupy Azoty odpowiedzialny m.in. za obszar logistyki, prezes Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski.

„Zmieniamy podejście do logistyki, odchodzimy od koncepcji wykorzystywania naszych aktywów na potrzeby niemalże jedynie Grupy Kapitałowej. Widzimy w tym obszarze duży potencjał do generowania przychodów z usług zewnętrznych, a Grupa Azoty ma najlepszą pozycję do bycia liderem w dostawach importowanego amoniaku do Polski, posiadając jedyny w kraju morski terminal przeładunkowy amoniaku” – wskazał Dawidowski, cytowany w komunikacie. Podkreślił też, iż „bardzo ważny” jest Port w Policach, „gdzie realizujemy projekt budowy przyłącza kolejowego wraz z bocznicą, aby otworzyć port na klientów zewnętrznych”.

Spółka przypomniał, iż w ostatnich dniach polickie zakłady Grupy podpisały porozumienie w sprawie rozwoju obszaru Portu Morskiego Grupy Azoty w Policach. Zostało ono podpisane z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, Starostwem Powiatowym w Policach, Urzędem Miejskim w Policach oraz Zarządem Morskiego Portu Police i dotyczy ponad 300 działek o łącznym obszarze ponad 460 hektarów.

Zaznaczyła, iż efektem porozumienia ma być wzrost potencjału gospodarczego i atrakcyjności wskazanych terenów, jako miejsca przyjaznego inwestorom oraz zwiększenie konkurencyjności na regionalnym rynku pracy. „Podejmowane działania mają na celu zwiększenie przychodów, wynikające z obsługi przeładunków portowych, dzierżaw, usług portowych oraz wzrostu opłat lokalnych” – wskazała Grupa Azoty. Podała też, iż w październiku ub. roku przyznano dofinasowanie w wysokości ponad 33 mln euro z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska na inwestycję realizowaną przez Zarząd Morskiego Portu Police. Ma ona na celu zwiększenie dostępności portu zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, a także zwiększenie wydajności przeładunkowej. Planowany termin zakończenia inwestycji to I kwartał 2028 r.

Grupa Azoty to drugi w UE producent nawozów azotowych i wieloskładnikowych. Jest jedynym producentem melaminy w Polsce. Wytwarza również takie produkty jak: poliamid, alkohole OXO, plastyfikatory czy biel tytanowa. Grupa Azoty to spółka akcyjna, w której Skarb Państwa posiada 33 proc. akcji.

źródło: PAP / fot: Grupa Azoty

Idź do oryginalnego materiału