Komisja Europejska nakłada grzywny na Apple i Meta za naruszenie DMA

applemusic.pl 1 dzień temu

Komisja Europejska nałożyła na Apple grzywnę w wysokości 500 milionów euro oraz na Meta w wysokości 200 milionów euro za naruszenie przepisów Digital Markets Act (DMA). Są to pierwsze kary nałożone na podstawie nowych regulacji technologicznych UE.

Apple został ukarany za ograniczanie możliwości informowania użytkowników o alternatywnych opcjach płatności poza App Store przez deweloperów aplikacji. Komisja stwierdziła, iż polityka Apple uniemożliwiała deweloperom pełne wykorzystanie kanałów dystrybucji poza ekosystemem Apple, ograniczając dostęp konsumentów do potencjalnie tańszych ofert.

„Twórcy aplikacji dystrybuujący swoje aplikacje za pośrednictwem App Store firmy Apple powinni mieć możliwość bezpłatnego informowania klientów o alternatywnych ofertach poza App Store, kierowania ich do tych ofert i umożliwiania im dokonywania zakupów,” stwierdziła Komisja Europejska.

Komisja nakazała Apple „usunięcie technicznych i komercyjnych ograniczeń w kierowaniu” oraz powstrzymanie się od kontynuowania niezgodnych działań w przyszłości.

Dziś Komisja zamknęła również dochodzenie w sprawie obowiązków Apple dotyczących wyborów użytkownika, dzięki „wczesnemu i proaktywnemu zaangażowaniu Apple” w rozwiązanie zgodności. Apple daje teraz użytkownikom więcej opcji usuwania aplikacji, które są fabrycznie zainstalowane na iPhone’ach.

Meta została ukarana za model „zaakceptuj lub zapłać” wprowadzony w listopadzie 2023 roku, który zmuszał europejskich użytkowników do wyrażenia zgody na łączenie danych osobowych w celu reklamy ukierunkowanej lub płacenia miesięcznego abonamentu za korzystanie bez reklam z Facebooka i Instagrama.

Komisja uznała, iż podejście Meta nie zapewniało użytkownikom rzeczywistego wyboru w zakresie ich danych osobowych, zgodnie z wymogami DMA. Meta wprowadziła zmodyfikowaną wersję swojego modelu reklamowego w listopadzie 2024 roku, którą Komisja w tej chwili ocenia.

Obie firmy zostały zobowiązane do przestrzegania decyzji Komisji w ciągu 60 dni, w przeciwnym razie grożą im dodatkowe okresowe kary pieniężne.

Apple zapowiedział, iż zamierza odwołać się od decyzji. Firma nazwała ją „kolejnym przykładem niesprawiedliwego celowania w firmę przez Komisję” działaniami, które są „szkodliwe dla prywatności i bezpieczeństwa naszych użytkowników.”

Meta również wskazała, iż prawdopodobnie się odwoła. Joel Kaplan, główny dyrektor ds. globalnych spraw Meta, powiedział, iż „Komisja zmuszając nas do zmiany naszego modelu biznesowego, skutecznie nakłada na Meta wielomiliardowy podatek, jednocześnie wymagając od nas oferowania gorszej usługi.”

Kary stanowią około 0,1% rocznego przychodu każdej z firm, co jest znacznie poniżej potencjalnej maksymalnej grzywny wynoszącej 10% dozwolonej na podstawie DMA.

Idź do oryginalnego materiału