Marchewka: W 2023 roku Skarb Państwa nie chciał prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo

11 godzin temu

„23 listopada 2023 roku podpisał dokument, w którym napisano, iż deklaracja Skarbu Państwa w zakresie realizacji prawa pierwokupu udziałów Bulk Cargo i podejmowania kierunkowej decyzji w tej sprawie wydaje się nieuzasadniona” – tak o byłym ministrze Marku Gróbarczyku pisze jego sukcesor Arkadiusz Marchewka. W ten sposób odpowiada na oskarżenia Marka Gróbarczyka, który zarzucił obecnemu rządowi „sprzedaż Portu Szczecin Niemcom”. Marchewka opublikował na portalu X informacje, które mają rzucić światło na przebieg wydarzeń.

Z ujawnionych informacji na portalu X wynika, iż firma Bulk Cargo zwróciła się 7 września 2023 roku do rządu PiS z pytaniem, czy Skarb Państwa zamierza skorzystać z prawa pierwokupu udziałów. Odpowiedź, podpisana przez Marka Gróbarczyka 23 listopada 2023 roku, stwierdzała, iż realizacja pierwokupu „wydaje się nieuzasadniona”.

– Jedyną możliwością walki z kłamstwem jest prawda. Wszystko jest w dokumentach, a te nie pozostawiają złudzeń – napisał Marchewka na portalu X.

Konflikt wybuchł po transakcji, w której niemiecka firma Rhenus, posiadająca dotychczas 40% udziałów w Bulk Cargo – Port Szczecin, stała się większościowym udziałowcem spółki. Rhenus zobowiązał się zainwestować ponad 200 mln zł w modernizację infrastruktury i zwiększenie zdolności przeładunkowych.

Minister Marchewka podkreślił, iż transakcja dotyczyła prywatnych firm, a Skarb Państwa nie był jej stroną. „To nie była sprzedaż portu, a zmiana udziałowca prywatnej spółki”. Co istotne, transakcję poparły związki zawodowe oraz około 200 pracowników spółki, widząc w niej szansę na poprawę warunków pracy i stabilizację zatrudnienia. „To perspektywa rozwoju portu, na którą od lat czekaliśmy”.

Port Szczecin walczy w tej chwili ze spadkami przeładunków w niektórych kategoriach, szczególnie węgla, co jest efektem zmniejszonego importu tego surowca po rekordowych latach 2022 i 2023. Z drugiej strony wzrósł przeładunek drewna, a transport LNG utrzymuje się na stabilnym poziomie. Zapowiedziane inwestycje Rhenus mogą poprawić infrastrukturę i przywrócić konkurencyjność portu.

Portal Polska Morska zbiera komentarze w tej sprawie. O jej rozwoju będziemy informować na bieżąco.

fot: Port Szczecin

Idź do oryginalnego materiału