Port Zewnętrzny w Gdyni: Umowa PPP wydłużona do 44 lat

14 godzin temu

Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) ogłosił istotną modyfikację w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) w postępowaniu dotyczącym wyboru partnera prywatnego, odpowiedzialnego za budowę i eksploatację Portu Zewnętrznego.

Najnowsza zmiana dotyczy wydłużenia okresu obowiązywania umowy do 44 lat, co stanowi istotną korektę w stosunku do wcześniejszych założeń. Pomimo tej zmiany, harmonogram składania ofert pozostał bez zmian.

Gigantyczna inwestycja dla przyszłości portu

Budowa Portu Zewnętrznego to jedno z największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w polskich portach morskich. W ramach projektu powstanie sztucznie zalądowiona powierzchnia, która będzie przedłużeniem istniejącego Nabrzeża Śląskiego w kierunku morza. Nowe nabrzeże, o długości 2,5 km i szerokości 700 metrów, wyjdzie poza istniejący układ falochronów osłonowych, znacząco zwiększając możliwości operacyjne portu.

Nowoczesna infrastruktura umożliwi obsługę największych kontenerowców oceanicznych, o długości do 430 metrów (docelowo 490 metrów), szerokości 60-70 metrów i zanurzeniu do 16 metrów. Dzięki temu zdolności przeładunkowe portu wzrosną do 2,5 mln TEU rocznie. Oprócz głębokowodnego terminala kontenerowego, na nabrzeżu może powstać również terminal instalacyjny offshore, choć realizacja tego elementu jest mało prawdopodobna z uwagi na podobne inwestycje w Gdańsku i Świnoujściu.

Dlaczego 44 lata?

Decyzja o wydłużeniu okresu obowiązywania kontraktu z 38 do 44 lat ma najważniejsze znaczenie dla atrakcyjności projektu w oczach potencjalnych inwestorów. Jak tłumaczy ZMPG, zmiana ta wynika z dogłębnych analiz ekonomicznych i strategicznych, które miały na celu optymalizację korzyści dla obu stron – sektora publicznego i partnera prywatnego.

– Wydłużenie umowy PPP do 44 lat pozwoli na lepsze rozłożenie kosztów inwestycyjnych i ograniczenie ryzyk finansowych, co jest najważniejsze dla długofalowego sukcesu projektu – podkreśla ZMPG w swoim komunikacie.

Początkowo zakładano, iż umowa będzie obowiązywać przez 36 lat, z czego około 5 lat miało być przeznaczone na projektowanie i realizację prac budowlanych. Dodatkowe lata mają zapewnić większą elastyczność w zarządzaniu inwestycją oraz umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie infrastruktury.

Perspektywy i wyzwania

Port Zewnętrzny to projekt najważniejszy nie tylko dla rozwoju portu w Gdyni, ale również dla polskiej gospodarki morskiej. Jego realizacja pozwoli Gdyni zachować konkurencyjność w regionie Bałtyku i sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na przeładunki.

Obecnie port zwiększa swoje możliwości operacyjne poprzez modernizację istniejących nabrzeży i pogłębianie basenów portowych, ale w dłuższej perspektywie brak „wyjścia w morze” mógłby ograniczyć jego rozwój. W tym kontekście budowa Portu Zewnętrznego jest nieunikniona.

Tymczasem konkurencja nie śpi. W Gdańsku trwa rozbudowa terminala Baltic Hub, a w Świnoujściu planowany jest kolejny głębokowodny terminal. Bez realizacji Portu Zewnętrznego Gdynia mogłaby zostać zepchnięta na margines w rywalizacji o największe ładunki

Terminy składania ofert bez zmian

Choć perspektywy realizacji projektu są obiecujące, wyzwania związane z inwestycją są znaczne. Proces wyboru partnera prywatnego przeciąga się – termin składania ofert był już kilkukrotnie przesuwany. Początkowo ustalony na październik 2023 roku, w tej chwili wyznaczono go na czerwiec 2025 roku.

Kolejnym problemem są opóźnienia w modernizacji infrastruktury drogowej i kolejowej. Oddanie do użytku rozbudowanej linii kolejowej nr 201 oraz budowa Drogi Czerwonej, kluczowej dla skomunikowania portu z zapleczem lądowym, wciąż znajdują się w odległej perspektywie.

Pomimo wyzwań związanych z opóźnieniami w realizacji i koniecznością modernizacji infrastruktury, projekt pozostaje kluczowym elementem strategii rozwoju gdyńskiego portu. Jego realizacja nie tylko zwiększy zdolności operacyjne portu, ale także wzmocni pozycję Polski na mapie morskiego transportu globalnego.

Idź do oryginalnego materiału