Owocny powrót amerykańskich służb. W Porcie Everglades rozładowano ponad 7 ton narkotyków

gospodarkamorska.pl 15 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Załoga kutra US Coast Guard, USCGC Hamilton (WMSL-753), wyładowała 2 grudnia w Porcie Everglades paczki z kokainą ważące 16 100 funtów (7,3 tony) o szacunkowej wartości czarnorynkowej 182,8 miliona dolarów. Jest to element działań służb w zakresie walki z przemytem nielegalnych substancji drogą morską, gdyż w ten sposób trafiają one do odbiorców na całym świecie.

Członkowie załogi powrócili po kilku miesiącach działań na międzynarodowych wodach wschodniego Pacyfiku, u wybrzeży Ameryki Południowej i Środkowej. USCGC Hamilton współdziałał ze służbami i siłami morskimi innych państw, realizując cel jakim było uniemożliwienie dostaw narkotyków do rynków zbytu.

- Jestem dumny z naszych osiągnięć podczas tej trzyipółmiesięcznej misji. Wyjątkowa załoga Hamiltona, przy wsparciu załogi lotniczej z Eskadry Śmigłowców Interdykcyjnych Straży Wybrzeża wykazała się największym profesjonalizmem, umiejętnościami marynarskimi i lotniczymi podczas wykonywania tej ważnej i wymagającej misji na morzu w służbie narodowi - powiedział kmdr Justin Carter, dowódca kutra USCGC Hamilton.

Oprócz kilku ton nielegalnych substancji funkcjonariusze „dostarczyli” również sześciu przemytników, którzy zostali przeniesieni do aresztu federalnego. Departament Sprawiedliwości USA ma postawić im zarzuty transportu narkotyków.  


Amerykańskie władze podkreślają, iż choć straż wybrzeża z założenia działa na wodach krajowych i wykonuje typowe zadania jak przestrzeganie prawa czy ratownictwo, jednostki formacji regularnie są wysyłane na inne akweny celem wykonywania zadań związanych z współpracą na rzecz międzynarodowego bezpieczeństwa. Kutry (określenie wynika z przyjętego nazewnictwa, ang. „cutter”) US Coast Guard działają także na Oceanie Atlantyckim, Spokojnym, Indyjskim oraz Morzu Karaibskim. Ich zadania obejmują też inspekcję i ochronę tranzytów przez Kanał Panamski w celu uniemożliwienia międzynarodowym organizacjom przestępczym dostępu do morskich szlaków handlowych na wschodnim Pacyfiku. Biorą udział także w ćwiczeniach z siłami morskimi i służbami państw sojuszniczych i partnerskich, wykonując także zadania wsparcia ich w zakresie ochrony morskiej granicy i respektowania prawa.

W ramach działań wymierzonych przeciwko przemytnikom narkotyków, jednostki patrolowe są wysyłane na Morze Karaibskie i akwen wschodniego Pacyfiku. Współdziałają tu z Joint Interagency Task Force-South i podlegają Dowództwu Obszaru Atlantyckiego Straży Wybrzeża.

W ostatnich działaniach, w efekcie których przejęto ponad 7 ton narkotyków, brały udział, obok kutra USCGC Hamilton, śmigłowiec straży wybrzeża z Interdiction Tactical Squadron, międzyagencyjna grupa zadaniowa (Joint Interagency Task Force-South) oraz dowództwo 11. Okręgu Straży Wybrzeża.

Jak podaje biuro prasowe formacji, wykrywanie i powstrzymywanie handlarzy narkotyków na pełnym morzu wymaga znacznej koordynacji międzyagencyjnej i międzynarodowej. Monitorowaniem powietrznego i morskiego tranzytu nielegalnych narkotyków zajmuje się Joint Interagency Task Force-South z siedzibą w Key West. Gdy przechwycenie nielegalnych substancji staje się nieuchronne, rozpoczyna się faza egzekwowania prawa, a kontrola nad operacją przechodzi na US Coast Guard. Interwencje w rejonie wschodniego Pacyfiku są prowadzone przez jednostki podlegające Interwencje na wschodnim Pacyfiku są przeprowadzane przez 11. Okręg Straży Wybrzeża z siedzibą w Alameda w Kalifornii.  Interwencje te odnoszą się do działalności OCDETF (Organized Crime Drug Enforcement Task Forces’ Strike Force Initiatives) i wyznaczonych dochodzeń. Instytucja identyfikuje, rozbija i likwiduje organizacje przestępcze najwyższego szczebla, które zagrażają USA, zmagającym się stale z problemem narkotykowym. Stosowane jest tu podejście wymagające współpracy wielu agencji, stosujących też metody wywiadowcze.

USCGC Hamilton (WMSL-753) jest dużym kutrem typu Legend, wcielonym do służby w 2014 roku. Należy do serii liczącej 10 dużych jednostek, przeznaczonych do długiego działania choćby na dalekich akwenach. Choć zgodnie z terminologią służby jest to kuter, rozmiarami i wypornością jest porównywalny z fregatami. Ma blisko 127 metrów długości, a jego wyporność maksymalna sięga 4600 ton. Załoga liczy 150 osób. Osiąga prędkość do 28 węzłów. Charakteryzuje się znaczną dzielnością morską i zasięgiem działania, wynoszącymi odpowiednio 60 dni i 12 000 mil morskich.


Jednostka wyróżnia się też solidnym jak na swoje przyporządkowanie uzbrojeniem, mając w swoim wyposażeniu m.in. armatę morską Bofors 57 mm, system obrony bezpośredniej (CIWS) Block 1B Baseline 2 Phalanx 20 mm, cztery karabiny maszynowe Browning M2 kalibru 12,7 mm i dwa karabiny maszynowe M240B 7,62 mm. Oprócz tego posiada łodzie pościgowe, a także lądowisko i hangar do obsługi śmigłowców oraz latających bezzałogowców. Mogą to być dwa śmigłowce MH-65C Dolphin MCH lub cztery VUAV, albo wariant śmigłowiec MH-65C Dolphin MCH i dwa VUAV.

Idź do oryginalnego materiału