Port Morski Kołobrzeg: Przełomowa Inwestycja na horyzoncie

2 tygodni temu

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg, Ministerstwo Obrony Narodowej oraz Urząd Morski w Szczecinie połączyły siły, aby poszerzyć wejście do portu i pogłębić kanał portowy. Pierwszym krokiem na drodze do realizacji tego projektu jest ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową.

Cel: zwiększenie dostępności i funkcjonalności Portu

Porozumienie między trzema podmiotami było konieczne ze względu na złożoną strukturę własności terenów, które obejmuje inwestycja. Projekt zakłada modernizację infrastruktury hydrotechnicznej, w tym „ścięcie” przyczółka Falochronu Zachodniego, przebudowę kanału portowego oraz remont 250-metrowego odcinka nabrzeży wojskowych. Docelowo port ma być przystosowany do obsługi jednostek o długości do 130 metrów, co znacząco przewyższa obecne możliwości, ograniczone do statków o długości 100 metrów.

– Infrastruktura należąca do UM w Szczecinie i Marynarki Wojennej znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego. Starania naszej spółki o zmianę jego parametrów rozbijały się dotąd właśnie o konieczność modernizacji infrastruktury hydrotechnicznej obu podmiotów – tłumaczy Artur Lijewski, Prezes ZPMK.

Modernizacja otwiera przed portem nowe możliwości. Jak podkreśla prezes ZPMK, większe jednostki będą mogły obsługiwać zwiększony wolumen przeładunków, co pozytywnie wpłynie na lokalną gospodarkę. Port ma także pełnić kluczową rolę serwisową dla morskich farm wiatrowych oraz wspierać funkcjonowanie planowanego Centrum Operacji Morskich w Porcie Wojennym.

– Ten mały krok to początek zmian w postrzeganiu gospodarki morskiej na środkowym Wybrzeżu. W kontekście bezpieczeństwa kraju oraz obowiązku transformacji energetycznej, posiadanie w Kołobrzegu Portu Wojennego jest naszym atutem. Ważne, by prace były skoordynowane, by wszyscy użytkownicy portu odnieśli korzyść – dodaje.

Ogłoszony przetarg na opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego uwzględnia m.in. badania środowiskowe. Jak podkreśla prezes ZPMK, to istotny krok w kierunku pozyskania finansowania dla projektu, które może pochodzić z różnych źródeł, biorąc pod uwagę złożoność i wielowymiarowość inwestycji.

– Liczymy na swoistą hybrydę finansowania – więcej niż jedno źródło. Przebudowa będzie związana zarówno z obronnością, jak i transformacją energetyczną kraju – wyjaśnia Artur Lijewski.

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg pełni rolę koordynatora współpracy, co wynika z wieloletnich działań spółki na rzecz uporządkowania własności terenów portowych. – Od 10 lat konsekwentnie dążymy do zaangażowania MON i UM w Szczecinie w działania mające na celu rozwój portu – przypomina prezes Lijewski. Zarząd Portu odzyskał dla miasta już około 40% terenów portowych, co pozwala na bardziej efektywne planowanie i realizację inwestycji.

Modernizacja portu w Kołobrzegu ma szansę stać się projektem przełomowym, nie tylko dla mieszkańców Kołobrzegu, ale także dla całego regionu i sektora morskiego w Polsce. Jak podkreśla prezes Portu Kołobrzeg, wspólne działania i zintegrowane podejście są kluczem do osiągnięcia sukcesu.

Idź do oryginalnego materiału