Silniki okrętowe mają alergię na orzechy

gospodarkamorska.pl 19 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Firma zajmująca się testowaniem paliwa bunkrowego ostrzegła armatorów przed stosowaniem paliwa wykonanego z łupin orzechów nerkowca.

Wbrew pozorom, z łupin orzechów nerkowca można wytworzyć paliwo. CNSL (Cashew Nutshell Liquid – płyn z orzechów nerkowca) funkcjonuje jako niszowe, paliwo alternatywne. Jest to paliwo ze źródeł odnawialnych, wytwarzane z łupin będących odpadem produkcyjnym. Producenci zachwalają je jako tanie i wysokoenergetyczne. Choć nie jest zatwierdzone jako biopaliwo żeglugowe przez organizacje morskie, towarzystwa klasyfikacyjne, rejestry czy producentów sprzętu, to w ostatnim czasie jego domieszki zostały wykryte w klasycznym bunkrze.

Firma CTI-Maritec, specjalizująca się w testowaniu bunkru, wykryła, iż CNSL zostało domieszane do stosowanego przez niektórych armatorów paliwa o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO). Testy zostały przeprowadzone po tym, jak kilka statków bunkrujących w Singapurze i Rotterdamie zgłosiło problemy, takie jak osady paliwowe, awarie wtrysku, zatkane filtry i korozję poszczególnych elementów silników. Po przeprowadzeniu badań chromatograficzne próbek bunkru, które wykazało obecność CNSL.

CNSL to podstawiony fenol, wysoce reaktywny i mniej stabilny, a jednocześnie żrący. Wysoka zawartość potasu w paliwach z zawartością CNSL powoduje powstawanie osadów po spalaniu i inne problemy z silnikami. CNSL generuje także opary szkodliwe dla ludzi i sprzętu.

fot. Depositphotos


Idź do oryginalnego materiału