To jeden z największych okrętów we francuskich siłach morskich. Zwodowano Jacques Stosskopf

gospodarkamorska.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Na terenie stoczni Chantiers de l'Atlantique we francuskim Saint-Nazaire odbyła się 13 września uroczystość z okazji przeprowadzonego wcześniej, bo 19 sierpnia, wodowania okrętu zaopatrzeniowego Marynarki Wojennej Francji (Marine nationale) Jacques Stosskopf. Wtedy też odbyła się ceremonia przekazania nad nim dowodzenia.

Dopiero po miesiącu poinformowano oficjalnie o kolejnym etapie budowy okrętu z wyjątkowej serii jednostek pomocniczych dla francuskich sił morskich. Okręt zaopatrzeniowy Jacques Stosskopf jest drugim z serii czterech, powstających w ramach programu FLOTLOG, będącego elementem częścią francusko-włoskiej współpracy prowadzonej przez Organisation Conjoint de Coopération en matière d'Armement (OCCAR) w imieniu Francuskiej Agencji Zamówień Obronnych (DGA) i jej włoskiego odpowiednika NAVARM, w ramach programu Logistic Support Ship (LSS).

Ceremonia, która odbyła się 13 września, uświetniła oddanie statku do użytku przez kmdr. Sébastiena Fajona, w w obecności Emmanuela Chivy, delegata generalnego ds. uzbrojenia, Joachima Suckera, dyrektora OCCAR, admirała François Moreau, inspektora generalnego ds. uzbrojenia morskiego, Pierre'a Érica Pommelleta, prezesa i dyrektora generalnego Naval Group oraz Laurenta Castainga, dyrektora generalnego Chantiers de l'Atlantique.

Zamówienie na te jednostki zostało zgłoszone w styczniu 2019 roku przez OCCAR do konsorcjum Groupement Momentané d'Entreprises w którego skład wchodzą stocznia Chantiers de l'Atlantique i koncern Naval Group. Zakłada on dostarczenie czterech nowych okrętów wsparcia, które zastąpią starsze typu Durance.

– Jacques Chevallier pływa już ku wielkiemu zadowoleniu marynarki wojennej.Budowa statków cywilnych wzmocniła ducha zdolności adaptacyjnych Chantiers de l'Atlantique. Faza montażu Jacques Stosskopf po raz kolejny została zakończona w rekordowym czasie pięciu miesięcy, przy czym okręt został złożony w połowie marca. Ostatni blok został zainstalowany na początku czerwca, a jednostka została zwodowana 19 sierpnia 2024 roku. Dziś świętujemy nie tylko kolejny przemysłowy kamień milowy, ale także synergię umiejętności z Naval Group w tym europejskim projekcie – wskazuje Laurent Castaing, prezes Chantiers de l'Atlantique.

– Oddanie do użytku drugiego BRF jest kolejnym dowodem udanej współpracy przemysłowej między Naval Group i Chantiers de l'Atlantique oraz komplementarnego charakteru ich umiejętności w oferowaniu DGA i francuskiej marynarce wojennej najlepszej wiedzy specjalistycznej w sektorach cywilnym i wojskowym. Oprócz tego, iż jest to program europejski, okręty zaopatrzeniowe są również symbolem współpracy francusko-włoskiej – podkreśla Pierre Éric Pommellet, prezes i dyrektor generalny Naval Group.

Powstający okręt należy do serii określanej jako Bâtiment ravitailleur de forces lub w uproszczeniu BRF. Są to jednostki przeznaczone do działań pomocniczych, takich jak transport paliwa i innych zapasów na okręty oraz przeprowadzanie operacji tankowania na pełnym morzu, wydłużając zdolność jednostek morskich do działania bez zawijania do portu. Długość całkowita okrętów wynosi 194 metry, a wraz z wypornością maksymalną wynoszącą 31 000 ton czyni to je wyjątkowo dużymi nie tylko wśród jednostek pomocniczych, ale też w całej flocie francuskiej. Załoga ma liczyć 130 oficerów i marynarzy, z możliwością zakwaterowania 60 dodatkowych osób.


Próby morskie okrętu Jacques Stosskopf rozpoczną się wiosną przyszłego roku, a jego dostawa planowana jest na koniec 2025 roku. Aktualnie trwa także budowa trzeciej jednostki tej serii, o nazwie Emile Bertin, która rozpoczęła się w Chantiers de l'Atlantique na początku 2024 roku i obejmuje też sekcję wyprodukowaną we Włoszech. Dostawa jest planowana na 2027 rok. W planach znajduje się także budowa Gustave Zédé, który zostanie dostarczony ok. 2030 roku lub później. Jeszcze w tym roku do służby ma wejść pierwszy okręt tego przedsięwzięcia, Jacques Chevallier (A725) zwodowany 18 lipca ub. r. i aktualnie przechodzi intensywne próby morskie.

Idź do oryginalnego materiału