Unikalna elektryczna łódź pilotowa dla Szwedzkiej Administracji Morskiej

gospodarkamorska.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Szwedzka Administracja Morska (Swedish Maritime Administration, SMA) zamówiła łódź pilotową EF-12 od Artemis Technologies. W pełni elektryczna łódź pilotowa będzie jedną z pierwszych w swoim rodzaju. Celem inwestycji jest zwiększanie zaangażowania organizacji w dekarbonizację branży morskiej, w tym portowej.

Zamówiona przez SMA jednostka o nazwie Artemis EF-12 ma stanowić pierwszą z tego rodzaju jednostek wykorzystywanych w szwedzkich portach. Planowo ma rozpocząć działalność wiosną 2026 roku.

- Jest to z pewnością przełom, jeżeli chodzi o łodzie elektryczne pod względem zasięgu i efektywności energetycznej. Jest to dla nas jeden z wielu kroków w kierunku zmniejszenia zużycia paliw kopalnych w naszej działalności. Dzięki temu wkładowi w naszą flotę szacujemy, iż całkowite emisje z naszych transportów pilotażowych mogą zostać zmniejszone o około 5%. Bardzo się cieszę, iż podjęliśmy ten krok i jesteśmy aktywni w czołówce dekarbonizacji w sektorze morskim. Będzie to wyjątkowy dodatek do naszej floty i będziemy mieli okazję ocenić nowe technologie i uzyskać informacje na temat tego, jak postępować w celu osiągnięcia zerowego poziomu emisji netto do 2045 roki - wskazał Erik Eklund, dyrektor generalny SMA.

Statek, jest budowany w zakładzie stoczniowym w Belfaście, w Irlandii Północnej. Jego całkowita długość wynosi 12,5 metra, szerokość 4,7 metra, zanurzenie 2,2 metra, a wyporność 11700 kg. Wyróżniać go ma konstrukcja wykonnana w całości z materiałów kompozytowych oraz całkowicie elektryczny napęd. Zużycie energii przez łódź przy prędkości podstawowej ma wynieść ok. 9 kWh na milę morską. Zdaniem przedstawicieli SMA zapewni to redukcję zużycia energii o nblisko 85% w porównaniu z konwencjonalnymi łodziami pilotowymi, napędzanymi silnikiem wysokoprężnym.

Co również istotne, łódź ma poruszać się przy użyciu technologii wodolotu, przez co jest w stanie unosić się nad wodą. Dzięki temu czemu zjawisko oporu powierzchni wody na kadłub ma jej nie dotyczyć. W efekcie zapewnić to ma optymalizację zużywanej energii, szybkość poruszania się oraz ograniczony hałas pracy. W ten sposób nie tylko ograniczy emisję, ale też pozostanie przyjazna środowisku morskiemu, minimalizując zakłócenia dla tamtejszych ekosystemów.

SMA jest agencją rządową i przedsiębiorstwem w sektorze transportu. Odpowiada za bezpieczeństwo i dostępność na morzu. Główną misją jest promowanie korzystnych rozwiązań dla branży morskiej w Szwecji. W ramach usług świadczonych przez organizację wchodzą pilotowanie statków poruszających się na szwedzkich akwenach, obsługa torów wodnych, działania SAR w zakresie służb morskich i powietrznych, informowanie o ruchu morskim, lodołamanie i hydrografia. Działania SMA koncentrują się przede wszystkim na żegludze handlowej, rekreacyjnej i rybołówstwie.

Idź do oryginalnego materiału