W litewskiej Kłajpedzie rozpoczęła się budowa okrętu patrolowego dla… Singapuru

gospodarkamorska.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W stoczni Western Baltic Shipyard w Kłajpedzie odbyła się ceremonia cięcia blach pod patrolowiec dla Marynarki Wojennej Singapuru. Jednostka ma wzmocnić potencjał obronny tego niewielkiego, ale posiadające ogromne znaczenie dla światowej gospodarki morskiej państwa.

W wydarzeniu wzięli udział nie tylko przedstawiciele litewskiej stoczni, ale też przedstawiciele RSN, DSTA, ST Engineering Marine, Fassmer i BLRT Grupp. Wśród gości był także dowódca sił morskich Singapuru, kadm. Sean Wat. Okręt powstaje przy udziale firm z Niemiec i Litwy, a sam projekt został stworzony przez firmę Fassmer, która jest głównym wykonawcą w tym przedsięwzięciu.


Fot. MW Singapuru

Budowa jest efektem zamówienia, w którego sprawie zawarto w listopadzie ub. r. kontrakt między Ministerstwem Obrony Singapuru a Fassmer. Cztery planowane patrolowce zastąpią dotychczas używane jednostki typu Sentinel, zdecydowanie mniejsze (55 metrów długości i 500 ton wyporności), za to zdecydowanie silniej wyposażone (sonary i radary do wykrywania celów w każdej domenie) a także uzbrojone (do zwalczania celów powietrznych i podwodnych). Z racji na zdolności tamtych okrętów, potencjalnie patrolowce typu Podstam zostaną prawdopodobnie zbudowane w bardziej "bojowej" formie, jak i przeznaczone także do zbliżonych działań swoich poprzedników.

Wspomniany patrolowiec (OPV), ma być oparty na projekcie czterech jednostek patrolowych typu Potsdam, wykorzystywanych przez Niemiecką Straż Wybrzeża. Mają one ok. 86 metrów długości, 13,42 metra szerokości, natomiast wyporność wynosi ponad 2 000 ton. Należy wziąć pod uwagę, iż okręt dla Singapuru może mieć inne rozwiązania projektowe (choćby większe uzbrojenie i wprowadzenie systemów i radarów wojskowych) z racji na przeznaczenie dla marynarki wojennej. W wariancie dla niemieckich służb załoga liczy 19 osób. Napęd stanowią dwa silniki Wärtsilä Typ 12V 26F, a prędkość maksymalna wynosi 21 węzłów. Uzbrojenie tworzą armata morska 57 mm Mk 110 i dwa karabiny maszynowe 12,7 mm M3. W wyposażeniu jednostki znajduje się lądowisko dla jednostek latających, umiejscowione na rufie, mogący pomieścić (w niemieckiej wersji) śmigłowiec Eurocopter AS.332 Super Puma. Pomimo braku hangaru istnieje możliwość prowadzenia zadań w związku z załadunkiem i tankowaniem. Do zwyczajowego użytku na śródokręciu w bocznych częściach kadłuba znajdują się dwie szybkie, płaskodenne łodzie. Oprócz tego pod pokładem znajduje się miejsce dla pięciu 20-stopowych kontenerów, które można dostosować do konkretnych wymagań misji.


Możliwość budowy dla tak dalekiego zamawiającego jawi się jako duża szansa dla litewskiego i niemieckiego przemysłu okrętowego. Szczególnie dla pierwszego z nich to duże wyzwanie ale okazja do rozwoju i zwiększenia zatrudnienia w branży, jako iż Litwa nie jest dużym krajem, więc zatrudnienie przy większych przedsięwzięciach ma bardziej dalekosiężne znaczenie także dla łańcucha dostaw.

Singapur, mimo swoich niedużych rozmiarów (734,3 km2) jest jednym z światowych centrów usług i biznesu, a ponadto posiada jeden z największych i najważniejszych portów przeładunkowych, do którego zawijają stale największe statki transportowe świata. Jest też siedzibą firmy Ocean Network Express, jednego z gigantów branży morskiej. Z racji na to znaczenie kraj musi skutecznie chronić swoje interesy, dlatego posiada także rozbudowaną marynarkę wojenną. W jej skład wchodzi kilkanaście okrętów bojowych (fregaty, korwety i okręty podwodne), wspierane przez nowoczesne jednostki patrolowe, które rozmiarami i wypornością kilka ustępują korwetom. Wyjątkiem na tle innych państw jest brak straży wybrzeża jak np. w USA. Tę funkcję pełni Policyjna Straż Wybrzeża (Police Coast Guard, PCG), podporządkowana singapurskiej policji, złożona z kilkudziesięciu mniejszych jednostek patrolowych i kutrów (długości od kilkudziesięciu do kilkunastu metrów) oraz motorówek. Przypomina poniekąd występujący w Polsce Morski Oddział Straży Granicznej, który pomimo własnej struktury i komendanta nie jest samodzielną formacją, a faktycznie częścią Straży Granicznej obejmującej też jednostki lądowe.

Idź do oryginalnego materiału