Wiceszef MI: wpisanie Drogi Czerwonej na listę zadań strategicznych skróciłoby procedury o ok. 2 lata

14 godzin temu

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec ocenił, iż wpisanie Drogi Czerwonej w Gdyni na listę zadań o strategicznym znaczeniu dla Polski pozwoliłoby skrócić procedury związane z inwestycją o około 2 lata.

We wtorek w siedzibie Portu Gdynia odbyło się wyjazdowe posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Podczas spotkania przekazano informację nt. planowanych inwestycji budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, budowy Drogi Czerwonej w Gdyni, rozbudowy Obwodnicy Metropolitalnej oraz koncepcji rozwoju Zielonego Okręgu Przemysłowego „Kaszubia”.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podkreślił po posiedzeniu, iż Droga Czerwona jest nie tylko ważna dla mieszkańców, ale ma znaczenie strategiczne dla obronności Polski. Dodał, iż to na tyle istotna inwestycja, iż ważne, by przyspieszyć to zadanie.

– Staramy się wpisać Drogę Czerwoną na listę zadań o znaczeniu strategicznym dla kraju. Gdyby te przepisy weszły w życie, moglibyśmy skrócić procedury pozyskiwania choćby decyzji środowiskowej. Szacujemy, iż te procedury mogłyby być skrócone o ok. 2 lata – powiedział Bukowiec. Dodał, iż drugim tematem jest kwestia finansowania tego zadania, bo kwota zapisana w ustawie 2 mld zł jest niewystarczająca na całą inwestycję i jest rozważane, by wesprzeć ją z funduszu obronności.

Bukowiec stwierdził, iż realizowane są intensywne prace nad pierwszym, najdłuższym odcinkiem Drogi Czerwonej; do końca tego roku powinna być przygotowana dokumentacja, by można przystąpić do realizacji tego zdania.

Doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz dodał, iż z punktu widzenia MON najważniejsze jest, aby Droga Czerwona jak najszybciej powstała. – Mamy parę miesięcy, żeby rozstrzygnąć, jaki model finansowania jest potrzebny, a później realizacji tego – stwierdził Samsonowicz. Ocenił, iż decyzja o finansowaniu nie wpłynie na to, iż inwestycja ma się rozpocząć w przyszłym roku.

Droga Czerwona w planach ma połączyć port w Gdyni z systemem dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Ma mieć ok. 9 kilometrów. Jej wybudowanie spowoduje odciążenie często zakorkowanej Estakady Kwiatkowskiego.

Po wyjazdowym posiedzeniu komisji zostanie podpisany program inwestycji na rozbudowę – projekt przygotowawczy i budowlany dla węzła Kowale oraz projekt budowlany i koncepcyjny dla węzła Straszyn. – To duży krok do kolejnych zmian jeżeli chodzi o przebudowę Obwodnicy Trójmiasta w ciągu drogi ekspresowej S6 – powiedział rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku Mateusz Brożyna.

źródło: PAP / fot: Centralny Port Komunikacyjny

Idź do oryginalnego materiału