Największym wyzwaniem inwestycyjnym na najbliższe lata jest budowa ok. 115 km drogi ekspresowej S10 i 50 km obwodnicy zachodniej Szczecina i Polic wraz z 5-kilometrowym tunelem – podkreśla Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wraz z dokończeniem budowy ostatnich odcinków S3, S6 i S11 osiągniemy pełne pokrycie ekspresówkami naszego regionu a sieć dróg tej kategorii wyniesie w sumie 650 km. Zakładamy, iż stanie się to do 2033 roku.
Obwodnica Szczecina i Polic
Szef GDDKiA w Szczecinie informuje, iż w tej chwili realizowane są obiory techniczne dokumentacji. W lipcu powinien być złożony wniosek o pozwolenie na budowę jeżeli chodzi o odcinek od węzła Kołbaskowo do Polic. Natomiast na przełomie tego i następnego roku złożony będzie kolejny wniosek o pozwolenia na budowę części obwodnicy od Polic do węzła Goleniów wraz tunelem pod Odrą.
– Niewykluczone, iż jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na budowę odcinka Kołbaskowo-Police – dodaje dyrektor Łukasz Lendner. – Natomiast w pierwszym kwartale przyszłego roku zamierzamy ogłosić postpowanie odnośnie tunelu i odcinka do Goleniowa. Pamiętajmy, iż chodzi o najdłuższy podwójny tunel w Polsce o długości ponad 5 m. to naprawdę skomplikowana inwestycja. Zakładamy, iż sama budowa tunelu potrwa 4 lata. Dla porównania przypomnę, iż tunel pod Świną ma ok. 1,5 km. Oczywiście warunkiem tych wszystkich działań jest pozyskanie odpowiednich funduszy. Na ten moment szacujemy koszt budowy obwodnicy na ok. 8 mld zł, tunel pochłonie mniej więcej połowę tej kwoty.
Lokalne skomunikowanie obwodnicy leży przede wszystkim w gestii samorządów. Dyrektor informuje, iż w przypadku połączenia z węzłem Będargowo gmina Kołbaskowo wystąpiła już o pozwolenia na budowę. Skomunikowaniem węzła Kołbaskowo i objazdu obwodnicą Mierzyna oddział GDDKiA zajmuje się wspólnie z miastem Szczecin. W połowie roku powinien być złożony wniosek o pozwolenie na budowę. jeżeli chodzi o dojazd do węzła Dobra, gmina uzyskała już decyzję środowiskową dla obejścia Wołczkowa i przygotowuje dalszą dokumentacje. jeżeli chodzi o skomunikowanie węzła Police gmina rozstrzygnęła przetarg.
Ekspresową „dziesiątką” w 2028 roku?
Koszt budowy blisko 115 km drogi ekspresowej S10 szacowany jest na 7 mld zł. Plany szczecińskiego oddziału GDDKiA są ambitne – inwestycja ma być zakończona w 2028 roku.
– Wybraliśmy właśnie oferty najkorzystniejsze w przetargach na realizację 6 spośród 8 odcinków drogi S10 Szczecin – Piła – kontynuuje dyrektor. – Dla pięciu odcinków są to oferty firmy Budimex, dla jednego konsorcjum Kobylarnia i Mirbud. Dla dwóch pozostałych odcinków: Kijewo-Zdunowo i Recz-Cybowo jeszcze sprawdzamy oferty.
S3 Parłówko-Świnoujście
Ostatni 33-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej prowadzącej do Świnoujścia jest już wykonany w 70 proc. W tym roku cała ekspresowa „trójka” ma być gotowa. Czy tak się stanie? Miejmy nadzieję, iż tak. Ale pojawiły się problemy. Wykonawca odcinka Dargobądz-Troszyn (liderem konsorcjum jest Polbud-Pomorze) wstrzymało na razie prace wchodząc w spór z inwestorem, czyli szczecińskim oddziałem Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Konsorcjum domaga się w ramach waloryzacji kontraktu ponad 100 mln zł.
Dyrektor Lendner przekonuje, iż zgodnie z kontraktem należne kwoty zostały już zwaloryzowane. – Byliśmy elastyczni o podnieśliśmy kwoty wynikając z kontraktowych zobowiązań z 5 do 15 proc. Pieniądza trafiły już na konto wykonawcy – zapewnia. – Musmy jedna trzymać się zapisów kontraktowych.
Przedstawiciele konsorcjum mają w tej kwestii inne zdanie. Czekamy, aż strony się dogadają. Tym bardziej, iż spór dotyczy także innego odcinka – chodzi o fragment ekspresowej „szóstki” Koszalin-Sianów, w który też zaangażowana jest Polbud-Pomorze. Z racji sporu kwietniowy termin zakończenia robót jest już wątpliwy do utrzymania. Co bardzo martwi mieszkańców Koszalina, którzy z utęsknieniem wyczekują ekspresowej obwodnicy miasta.
S6 Koszalin-Słupsk
Od ubiegłego roku realizowane są praca na dalszych odcinkach ekspresowej drogi S6 Koszalin – Słupsk. Chodzi o 46 kilometrów drogi szybkiego ruchu. Zaawansowanie robót jest na poziomie 30 proc. Zgodnie z kontraktem zawartym z wykonawcami, w połowie przyszłego roku droga powinna być oddana do użytku. Obserwując perturbacje związane z realizacją wcześniej wspomnianych inwestycji, do tego terminu podchodzimy z ostrożnością.
Bobolice-Szczecinek, czyli S11
Dyrektor GDDKiA w Szczecinie informuje, iż ruszają prace budowlane drogi ekspresowej S11 Bobolice-Szczecinek. Chodzi o 24-kiometrowy odcinek. Wykonawca, zgodnie z kontraktem powinien zakończyć prace w trzecim kwartale 2026 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 1,1 mld zł.
– jeżeli uda się zrealizować wszystkie inwestycje zgodnie z przyjętym harmonogramem, to w 2031 roku Zachodniopomorskie będzie pokryte pełną siecią dróg szybkiego ruchu – dodaje na koniec dyrektor. – To oznacza, iż zmotoryzowani będą mieli w naszym regionie do dyspozycji 650 km ekspresówek.
Piotr Jasina