Bałtyckie porty ruszają na podbój Europy

8 godzin temu

Pod egidą resortu infrastruktury zarządy portów łączą siły, by przygotować wspólną ofertę przeładunkową m.in. dla południowych sąsiadów Polski. Z planami rozwoju wiążą się inwestycje w terminale kontenerowe, intermodalne, mroźnie i huby paliwowe – informuje w poniedziałkowym wydaniu „Puls Biznesu”.

„Chcemy stworzyć wspólną ofertę polskich portów, by razem mogły zdobywać klientów. To ambitny plan, który zakłada wzmocnienie pozycji np. na rynku czeskim, słowackim i węgierskim. W tych krajach na pewno będziemy mieć przedstawicieli, którzy będą szukać nowych klientów i towarów do przeładunku. Dzięki wspólnej ofercie polskie porty mogą stać się głównym węzłem logistycznym obsługującym Europę Środkową i Wschodnią” – stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, cytowany przez „PB”.

W regionalnej ekspansji mają pomóc inwestycje, m.in. w przeładunek kontenerów. Marchewka przypomniał, iż Baltic Hub, gdański operator kontenerowy, otworzył już trzeci terminal przeładunkowy. Na finiszu są także przygotowania do podpisania umowy z konsorcjum Deme i QTerminals na budowę terminala kontenerowego w Świnoujściu.

Duże inwestycje planowane są także w Porcie Gdynia. 30 czerwca miało nastąpić przedstawienie ofert w postępowaniu na budowę portu zewnętrznego, w którym ma być skupiony przeładunek kontenerów trafiających do gdyńskich terminali. Dialog konkurencyjny trwał cztery lata i w tym roku ma być wreszcie wyłoniony prywatny partner, który zrealizuje inwestycję. Jego wybór został jednak przesunięty na koniec października.

„PB” jako jedną z przyczyn opóźnienia wskazuje procedurę przejęcia przez konsorcjum amerykańskiego funduszu BlackRock i największego na świecie armatora, czyli MSC, dwóch terminali w Kanale Panamskim i 43 w różnych krajach od chińskiej firmy Hutchison. W pakiecie jest m.in. należący do Hutchisona terminal kontenerowy w Gdyni, a jednocześnie chiński operator jest jednym z potencjalnych inwestorów portu zewnętrznego.

„Na razie trudno przewidzieć, czy MSC podtrzyma plany inwestycyjne związane z Gdynią, a w dodatku zmiana właścicielska nie pozostało przesądzona” – zauważa gazeta.

źródło: PAP / fot: ilustracyjne, envato.elements

Idź do oryginalnego materiału