Historyczny moment w Porcie Szczecin – dokerzy Bulk Cargo zakończyli rozładunek największego w dziejach portu ładunku surówki żelaza, który przypłynął na pokładzie masowca „Elias”.
Statek, pływający pod banderą Malty, dostarczył 41 204 ton surowca. Operację przeprowadziła spółka Bulk Cargo – Port Szczecin, największy wielofunkcyjny operator przeładunkowy w regionie. „Elias” to masowiec o długości 190 metrów i szerokości ponad 32 metrów, który zawinął do Szczecina w wyniku zakończonych prac modernizacyjnych infrastruktury portowej oraz pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście i portowych basenów do głębokości 12,5 metra.
Kluczowe znaczenie dla sukcesu operacji miało zmodernizowane Nabrzeże Chorzowskie, które po przebudowie osiągnęło głębokość eksploatacyjną 11 metrów i długość 296 metrów. Modernizacja objęła także przystosowanie nabrzeża do przyjmowania większych jednostek i realizacji bardziej złożonych operacji logistycznych.
Przebudowa w rejonie Basenu Kaszubskiego, obejmująca również modernizację sąsiednich nabrzeży i budowę nowej infrastruktury, kosztowała łącznie niemal 345 milionów złotych, z czego ponad 127 milionów zł wyniosło dofinansowanie unijne. Mimo pierwotnych planów ukończenia inwestycji w 2023 roku, prace mają zakończyć się dopiero w połowie 2025 roku. Efekty modernizacji są jednak już dziś widoczne — a rekordowy rozładunek „Eliasa” to najlepszy dowód.
Spółka Bulk Cargo – Port Szczecin poinformowała w swoich mediach, iż obsługa tak wielkiego statku to nie tylko kwestia nowoczesnych nabrzeży, ale także wyzwanie logistyczne i technologiczne, z którym dokerzy poradzili sobie wzorowo.
Warto dodać, iż równolegle kończą się inne inwestycje zwiększające możliwości portu, jak przystosowanie Nabrzeża Zbożowego do głębokości 12,5 m oraz przebudowa Kanału Dębickiego. Szacuje się, iż po zakończeniu wszystkich prac możliwości przeładunkowe portu wzrosną o kilka milionów ton rocznie.
fot: Szymon Tołyż, Bulk Cargo – Port Szczecin