Strata netto za 2024 r. Grupy PKP Cargo wyniosła ok. 2,41 mld zł a zysk operacyjny bez amortyzacji (EBITDA) – 299,7 mln zł – poinformowała Grupa w raporcie giełdowym w poniedziałek. Jak wskazała, 2024 r. był czasem wyzwań m.in. gospodarczych i handlowych.
Przychody z działalności operacyjnej Grupy Kapitałowej PKP CARGO wyniosły w 2024 r. 4 mld 519 mln 300 tys. zł, strata na działalności operacyjnej wyniosła 2 mld 691 mln 400 tys. zł, strata przed opodatkowaniem to 2 mld 884 mln 500 tys. zł, a strata netto – 2 mld 412 mln 600 tys. zł. Zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) wyniósł 299,7 mln zł. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 4 mld 460 mln 400 tys. zł – wynika z danych, które Grupa opublikowała w w poniedziałek w komunikacie giełdowym.
Przechody z działalności operacyjnej Grupy spadły w porównaniu do 2023 r., kiedy wynosiły 5 mld 552 mln zł. Zysk netto grupy wyniósł w 2023 r. 82,1 mln zł a zysk operacyjny bez uwzględnienia amortyzacji (EBITDA) – 1 mld 83 mln 100 tys. zł.
„Rok 2024 był czasem wyzwań gospodarczych, handlowych i geopolitycznych na całym świecie. Brak stabilności i dynamiczne zmiany dotykały firm z wielu sektorów gospodarki i wpływały na warunki prowadzenia ich działalności. Dla spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji i Grupy Kapitałowej PKP CARGO miniony rok był rokiem głębokich zmian. W 2024 roku został złożony wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego oraz rozpoczęto działania optymalizacyjne i restrukturyzację zatrudnienia” – przekazano w opublikowanym w tym samym raporcie piśmie do akcjonariuszy.
Zwrócono uwagę, iż jedną z przyczyn odnotowanych w ub.r. ujemnych wyników finansowych były odpisy na utratę wartości taboru, a kolejną spadek przychodów z tytułu umów z klientami, którego efektem była niższa przewieziona masa. Zauważono, iż w dalszym ciągu „odczuwalne są” skutki trwającej wojny w Ukrainie oraz efekty kryzysu energetycznego w Europie, co w znaczącym stopniu wpływa na przedsiębiorstwa i skutkuje niższymi przewozami towarowymi.
W piśmie poinformowano również, iż w 2024 r. kolej przewiozła ponad 223,5 mln ton towarów, co oznacza spadek o 8,1 mln ton lub 3,5 proc. względem 2023 r. Niższy poziom – jak wskazano – na przełomie ostatnich lat odnotowano jedynie „w pandemicznym 2020 r”. Wartość pracy przewozowej, którą wypracowały pociągi towarowe w ubiegłym roku wyniosła z kolei blisko 58,3 mld tonokilometrów, co ponownie oznacza spadek – o ponad 3,3 mld lub 5,4 proc. – wobec wyniku z 2023 roku.
Zarządca w piśmie zwrócił uwagę, iż PKP Cargo S.A. jest szczególnie narażona na spadek przewozów, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze przychody. „Działania Spółki na przełomie lat 2022-2023, które były skoncentrowane na transporcie węgla z portów morskich do klientów z branży energetycznej ograniczyły jej możliwości do konkurowania w najbardziej dochodowych kategoriach przewozów i spowodowały utratę części klientów. Dodatkowo, spółka prowadziła niezbędną politykę inwestycyjną, dokonując nakładów inwestycyjnych, głównie w obszarze taboru kolejowego, które nie przełożyły się na jej dochody” – wskazał.Przekazano również, iż podjęte i planowane działania zarządu i zarządcy masy sanacyjnej mają na celu optymalizację struktury, obniżenie kosztów funkcjonowania, zwiększenie efektywności operacyjnej, poprawę jakości usług oraz wzrost konkurencyjności spółki na rynku przewozów towarowych. Nadrzędnym celem – jak zadeklarowano – jest poprawa sytuacji płynnościowej, zwiększenie przychodów i skuteczne pozyskiwanie nowych zleceń.
Jak poinformowano również, do końca czerwca 2025 r. przedstawiony zostanie Szczegółowy Plan Restrukturyzacji, który zakłada naprawę sytuacji w Grupie PKP Cargo. Będą w nim zawarte m.in. działania jakie Spółka podejmie w krótkim i długim terminie w celu odbudowy pozycji na rynku kolejowych przewozów towarowych. Efektywność działań restrukturyzacyjnych – jak podkreślono – zależy też od sytuacji na rynku kolejowych przewozów towarowych oraz globalnej sytuacji makroekonomicznej i politycznej.
Jak wskazano, na popyt na przewozy towarów przekładają się w tej chwili bezpośrednio sytuacja europejskiego przemysłu i wielkość produkcji. Kolejnym czynnikiem niepewności są z kolei działania prowadzone w ramach polityki gospodarczej Stanów Zjednoczonych, tj. nasilenie wojen handlowo-celnych, w tym także z Europą.
„Oczekujemy, iż w kolejnych latach rynek towarowych przewozów kolejowych czeka systematyczny rozwój. Zapowiadane inwestycje w infrastrukturę, oczekiwane wyrównywanie warunków dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej, a także promowanie bardziej ekologicznej formy transportu przełożą się na odwrócenie obecnego trendu i zwiększenie wolumenu przewożonych towarów a w kolejnych latach powinny przynieść pozytywne, mierzalne efekty” – przekazano w piśmie.
W raporcie podano, iż w 2024 r. Grupa PKP Cargo poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 590,4 mln zł. To o 65,7 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.
Wskazano również, iż w 2024 r. względem 2023 r. nastąpił wyraźny spadek zatrudnienia w grupie o 5 tys. 199 osób, w tym PKP Cargo o 4 tys. 276 osób. Zaznaczono, iż „tak wyraźny” spadek zatrudnienia na dzień 31 grudnia 2024 r. jest efektem przeprowadzonych w PKP Cargo i PKP Cargotabor zwolnień grupowych.
Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Wcześniej zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych, obejmujących do 30 proc. zatrudnionych.
źródło: PAP
fot. Pixabay / jwvein (domena publiczna)