W kierunku Gdańska wyruszyła kolejna dostawa olbrzymich maszyn, wyprodukowanych w chińskiej firmie ZPMC. Suwnice STS trafią na nowe nabrzeże do terminalu głębokowodnego T3 w Baltic Hub.
Zhenhua 32 wypłynął z chińskiego portu Changxin, transportując pięć ogromnych jednostek do prac nabrzeżowych. Jednak zanim dotrze do Gdańska, zatrzyma się w chorwackim porcie w Rijece, gdzie dwie z tych maszyn zostaną rozładowane. Pozostałe trzy dźwigi trafią na teren Baltic Hub i zostaną zainstalowane na głębokowodnym nabrzeżu T3 w lutym 2025 roku.
To jednak nie koniec inwestycji w ramach projektu T3 – oprócz suwnic nabrzeżowych zamówiono również 20 półautomatycznych suwnic placowych typu RMG, które wesprą procesy przeładunkowe na terminalu, znacząco podnosząc efektywność operacji.
Baltic Hub – lider na Bałtyku
Terminal, który rozpoczął działalność jako DCT Gdańsk w 2007 roku, stał się jednym z najważniejszych portów w Europie. Dysponuje dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 1,3 km, umożliwiając obsługę aż czterech statków jednocześnie. W 2023 roku przeładowano tutaj ponad 2 miliony TEU, a port zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.
Potęga nowych maszyn
Każda z nowych suwnic waży blisko 2 tys. ton i osiąga wysokość 96 metrów, która z podniesionym wysięgnikiem wzrasta do 140 metrów. Ich zasięg wynosi aż 74 metry, co umożliwia obsługę największych statków kontenerowych na świecie. Dzięki udźwigowi do 65 ton i możliwości uniesienia ładunku na wysokość 55 metrów, maszyny te znacząco zwiększą efektywność pracy terminalu.
Przełomowa inwestycja dla T3
Wiosną 2025 roku na nabrzeżu T3 stanie pełna flota siedmiu nowoczesnych suwnic STS. Ta inwestycja znacząco podniesie efektywność przeładunków i zwiększy możliwości terminalu, który już teraz jest kluczowym punktem na mapie globalnego transportu morskiego.
fot./mat. filmowy Baltic Hub