Maersk ogłosił zaskakujący ruch: gigant porzuca największy port kontenerowy w Wielkiej Brytanii na rzecz mniejszego.
Jeden z potentatów żeglugowych, Maersk, podjął zaskakującą decyzję o zamianie portów obsługujących jego największe kontenerowe jednostki w Wielkiej Brytanii. Dotychczas statki Maersk zawijały do największego portu kontenerowego na Wyspach – Felixstowe. Od lutego 2025 ich obsługę przejmie mniejszy London Gateway. Wraz z kontenerowcami Maerska z Felixstowe znikną pływające w ramach sojuszu Gemini Cooperation jednostki Hapag-Lloyd.
Maersk podał, iż decyzja o zamianie portów podyktowana jest usprawnieniem sieci połączeń w ramach Gemini.
„Ta strategiczna decyzja jest częścią ambicji zmniejszenia złożoności sieci, głównie dzięki pojedynczym pętlom operatora i mniejszej liczbie zawinięć do portu na usługę, i ma na celu zwiększenie niezawodności, zasięgu i szybkości dla naszych klientów. Z powodu tej zmiany Felixstowe nie będzie częścią wspólnej sieci Gemini Maersk i Hapag-Lloyd” – podał Maersk, który w ramach Gemini Cooperation chce osiągnąć punktualność statków na poziomie 90 procent.
W London Gateway, terminalu należącym do DP World, dotychczas obsługiwane były jednostki Maersk w ramach serwisu Bliski Wschód – Europa. Od lutego dołączą do nich także kontenerowce pływające w serwisie Azja – Europa. Trasa transatlantycka w dalszym ciągu będzie obsługiwana w Southampton.
Dotychczas w Felixstowe, terminalu będącym częścią Hutchison Ports, statki Maerska zawijały choćby dwa razy w tygodniu. Jest to jeden z najstarszych portów w Wielkiej Brytanii, a jednocześnie największy terminal kontenerowy, obsługujący w tej chwili ponad 4 mln TEU rocznie, podczas gdy London Gateway położony nad Tamizą, stosunkowo blisko Londynu, przeładowuje w tej chwili ok. 2 mln TEU. DP World ma jednak duże ambicje i chce, żeby London Gateway objął pozycję lidera. Dopiero co uruchomiono czwarte stanowisko postojowe, a ogłoszono już kolejne plany inwestycyjne na 1,3 mld dolarów, które mają zwiększyć przepustowość terminalu. Powstaną dwa dodatkowe nabrzeża i nowy terminal kolejowy.
fot. Depositphotos