Nietypowy przeładunek w BCT: Transformatory dla farm wiatrowych Baltica II

4 godzin temu

W ubiegłą środę w terminalu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT) w Gdyni zacumował statek m/v WIEBKE, drobnicowiec z Turcji, z niezwykłym ładunkiem na pokładzie. Po rozładunku 184 skrzyń przyszedł czas na najważniejszy etap operacji — rozładunek czterech transformatorów (dławików bocznikowych), każdy o wadze 135 ton. To wymagające zadanie zostało przeprowadzone z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa i precyzji, a wyjątkowość operacji polegała nie tylko na samym ciężarze, ale także na zastosowaniu zaawansowanych technologii przeładunkowych.

Kluczowym elementem tej operacji była praca dwóch żurawi samojezdnych BCT o udźwigu 100 ton każdy, które wspólnie przeprowadziły tandemowy system podnoszenia. Dzięki synchronizacji dwóch urządzeń możliwe było bezpieczne przemieszczenie tych potężnych transformatorów na nabrzeże. Każdy ruch wymagał precyzyjnego planowania i koordynacji zespołu operatorów oraz specjalistów nadzorujących całą operację.

Po rozładunku cztery transformatory zostaną przewiezione drogą lądową do miejsca przeznaczenia, natomiast kolejna partia, zawierająca jeszcze większe transformatory o wadze 354 ton każdy, zostanie przetransportowana w inny sposób. Załadunek tych potężnych urządzeń na barkę zostanie wykonany dzięki dźwigów okrętowych. Następnie barka przewiezie je do portu we Władysławowie, gdzie zostaną załadowane na samobieżne transportery modułowe (SPMT). Stamtąd ruszą w dalszą podróż do swojego ostatecznego celu.

Kluczowy ładunek dla morskich farm wiatrowych Baltica II

Transformatorowy ładunek jest istotnym komponentem realizowanych przez PGE Polska Grupa Energetyczna morskich farm wiatrowych Baltica II, jednego z największych i najbardziej ambitnych projektów OZE w Polsce. Instalacje te, mające powstać na Bałtyku, są kluczowym elementem transformacji energetycznej kraju, a przeładowywane w BCT transformatory odegrają kluczową rolę w zarządzaniu energią generowaną przez te farmy wiatrowe.

Za organizację logistyczną oraz koordynację całego przedsięwzięcia odpowiedzialna jest Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o., która z powodzeniem realizuje tego typu złożone i wymagające operacje na rynku międzynarodowym. Jej doświadczenie i precyzyjne planowanie okazały się najważniejsze w zarządzaniu procesem przeładunku oraz dalszym transportem transformatorów.

Operacje przeładunkowe o takiej skali, jak ta w BCT, wymagają nie tylko zaawansowanego sprzętu, ale także doświadczenia i umiejętności załogi. Rozładunek ciężkich i nietypowych ładunków zawsze wiąże się z wyzwaniami, które trzeba przezwyciężać w czasie rzeczywistym, uwzględniając zmienne warunki atmosferyczne i ograniczenia przestrzenne terminala.

Tego typu operacje pokazują, jak ważne jest posiadanie odpowiednio wyposażonych terminali i dobrze wyszkolonej kadry, która jest w stanie sprostać choćby najtrudniejszym zadaniom. Dzięki sprawnej współpracy pomiędzy terminalem BCT, załogą statku oraz agencją logistyczną, cała operacja przebiegła zgodnie z planem, co potwierdza profesjonalizm i efektywność polskich portów w obsłudze skomplikowanych przeładunków.

Przeładunek transformatorów dla morskich farm wiatrowych Baltica II w terminalu BCT to doskonały przykład na to, jak polskie porty mogą efektywnie uczestniczyć w globalnych łańcuchach dostaw, wspierając przy tym najważniejsze projekty energetyczne kraju. Sprawna organizacja i wykonanie tego zadania nie tylko potwierdza wysokie standardy operacyjne BCT, ale także podkreśla strategiczne znaczenie takich projektów dla polskiej gospodarki i transformacji energetycznej.

źródło Polska Morska, BCT / fot. BCT

Idź do oryginalnego materiału