Ma 29,84 m długości 10,43 m szerokości i posiada klasę pożarniczą FiFi1, dzięki swoim możliwościom będzie stanowił wsparcie w obsłudze gazowców w Terminalu LNG. Najnowszy holownik FAIRPLAY-83 zacumował przy nabrzeżu Władysława IV.
Nowoczesny holownik w Świnoujściu
Do portu w Świnoujściu dotarła nowoczesna jednostka holownicza firmy Fairplay Towage Group, która stanie się wsparciem dla lokalnych operacji portowych. Holownik o uciągu 60 ton, wyposażony w najnowsze technologie, będzie służył głównie w porcie.Wczoraj do Świnoujścia przypłynął prosto z Rotterdamu i już niedługo może rozpocząć pracę. Michał Dudek, Dyrektor ds. Operacji i Czarterowania w Fairplay Towage Poland podkreśla, iż jednostka jest gotowa do działania.
– Na razie dotarła do Świnoujścia. W najbliższych dniach, być może w środę, rozpocznie pierwsze zadania. Fairplay 83 będzie wspierał ruch w Porcie Świnoujście, który stanie się jej macierzystym portem.
Technologiczne możliwości Fairplay 83
Fairplay 83 to najnowszy nabytek floty Fairplay Towage Group, jednego z liderów branży holowniczej w Europie. Jednostka została zbudowana w renomowanej stoczni Damen Shipyards na bazie projektu ASD TUG 3010 ICE Class. To nowoczesny holownik o uciągu na palu wynoszącym 60 ton, co pozwala na efektywną pracę w trudnych warunkach portowych i morskich. Jednostka wyróżnia się klasą lodową 1A, co pozwala jej operować w ekstremalnych warunkach zimowych.
– Jest to holownik, który posiada klasę lodową 1A, jest to klasa która pozwala pracować jednostce w pełnym lodzie, kruszyć go jeżeli zajdzie taka potrzeba. Fairplay 83 to mocny holownik posiada on 60 ton uciągu na palu, ma także silny dźwig pokładowy – wyjaśnia Michał Dudek.
Holownik jest wyposażony w azymutalny napęd rufowy oraz wciągarkę rufową, umożliwiającą holowanie na otwartym morzu. Dodatkowo, dzięki systemowi FiFi (fire-fighting), Fairplay 83 będzie mógł brać udział w akcjach ratunkowych i gaśniczych. Ta funkcja jest kluczowa przy obsłudze gazowców LNG, które regularnie zawijają do terminalu w Świnoujściu. Holownik spełnia wszystkie wymogi bezpieczeństwa niezbędne do takich operacji. Jest to jednostka wyjątkowa – tłumaczy rozmówca portalu Polska Morska.
– To, co wyróżnia tę jednostkę, to klasa pożarnicza FiFi1, co oznacza, iż jest jak strażak. Jest to jeden z wymagań do obsługi gazowców przewożących LNG do terminalu w Świnoujściu, gdzie planowane jest użytkowanie tej jednostki.
W ramach polityki zrównoważonego rozwoju jednostka została wyposażona w system oczyszczania spalin zgodny z normą IMO Tier III, co zmniejsza jej wpływ na środowisko.
Flota Fairplay Towage Group się rozwija
Fairplay 83 to jeden z dwóch holowników zamówionych przez Fairplay Towage Group w stoczni Damen Shipyards. Drugi, znacznie mocniejszy Fairplay 97, posiadający uciąg przekraczający 80 ton, jest w trakcie prac.
Drugi z holownik zamówiony razem z 83, mocniejszy Fairplay-97, jest w ostatniej fazie przygotowań do przekazania. Zgodnie z harmonogramem prac, na jesieni rozpoczął próby morskie jego dostawa planowana jest w pierwszym kwartale 2025 roku.
– Aktualnie druga jednostka przechodzi próby morskie, po próbach morskich zostanie załadowany na statek. Tym statkiem przypłynie do Europy napewniej do Rotterdamu, stamtąd po zerejestrowaniu i przeflagowaniu statku przypłynie do nas – dodaje Dyrektor Fairplay Towage Poland
Nowoczesne technologie, wysoka moc i ekologiczne rozwiązania sprawiają, iż nowe jednostki takie jak Fairplay 83 i Fairplay 97 to istotne wsparcie w firmie Fairplay Towage Group. Dzięki takim jednostkom region zyska narzędzie do obsługi coraz większej liczby statków oraz dodatkowe zabezpieczenie w sytuacjach awaryjnych.
fot. Fairplay Towage Poland