Najważniejsze wydarzenia i inwestycje w minionym roku w Porcie Szczeci-Świnoujscie. Podsumowanie roku 2023.
Orlen rozpoczął w Port-Świnoujście budowę terminalu instalacyjnego na potrzeby morskiej energetyki wiatrowej. To wspólna inwestycja ZMPSiŚ oraz Grupy Orlen. Pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych terminali w Europie rozpocznie pracę na przełomie 2024 i 2025 r.
Budowa terminalu składa się z dwóch osobnych inwestycji – części hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i części lądowej, realizowanej przez ORLEN NEPTUN.
ZMPSiŚ otrzymał 85 procent dofinansowania kosztów całkowitych projektu pn. „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu to 77,5 mln euro, kwota dofinasowania to 65,9 mln euro.
Do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu dopłynął pierwszy z ośmiu nowych gazowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego, wyczarterowanych przez PGNiG z Grupy Orlen.
Od kwietnia obowiązują nowe przepisy portowe, a niedługo uaktualnione będą parametry obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury dostępowej do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Masowiec „Dino”, który zabrał ładunek pszenicy z elewatora „Ewa”, zanurzył się na głębokość 9,74 m. Po nim jeszcze inne jednostki osiągały ok. 9,7 m. W połowie kwietnia nowym rekordzistą Port Szczecin, z zanurzeniem 9,8 m, został statek „Kujawy” należący do Polskiej Żeglugi Morskiej.
W Szczecinie odbył się jubileuszowy 10. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie.
„Strażak-28” z nagrodą „Statek Roku”. Nagrodę przyznano na III Forum Morskim Radia Gdańsk.
Na specjalnej konferencji prasowej z udziałem zaproszonych gości, w tym przedstawicieli armatorów promowych oraz partnerskich portów Ystad i Trelleborg poinformowano o zakończeniu prac budowlanych w ramach zadania pn. „Przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego”.
W porcie Szczecin powstanie nowoczesna fabryka do produkcji wież wiatrowych. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz Windar Polska sp. z o.o. podpisały w Szczecinie przedwstępną umowę dzierżawy terenów położonych na Ostrowie Grabowskim w szczecińskim porcie.
Już ósmy raz z rzędu odbyła się zbiórka krwi. Krew oddały 23 osoby. W sumie portowcy mają teraz na swoim koncie 112,68 litrów krwi.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA oraz konsorcjum składające się z DEME CONCESSIONS N.V. z siedzibą w Belgii, oraz QTERMINALS W.L.L. z siedzibą w Katarze podpisały przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego.
Inwestor w ofercie złożonej w postępowaniu przetargowym zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. 10 października terminal kontenerowy w Świnoujściu otrzymał decyzją środowiskową.
W Port Szczecin-Świnoujście rozładowano czołgi Abrams dla polskiej armii. Pierwsza dostawa to 14 amerykańskich czołgów M1A1 ABRAMS.
ZMPSiŚ podpisano list intencyjny na powstanie drugiego agroportu w Polsce, w porcie Świnoujście.
Na nabrzeżu Fińskim w porcie Szczecin została oficjalnie przekazana do eksploatacji nowa suwnica typu STS (ship to shore – ze statku na ląd) służąca do rozładunku kontenerów. Kupiła ją za 40 mln zł spółka DB Port Szczecin. Inwestycja wiąże się z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin, co pozwala na przyjmowanie statków o większym niż dotychczas tonażu. To trzecia suwnica na nabrzeżu Fińskim. Ta ma jednak większe gabaryty i możliwości, tj. 70 m wysokości i masę 1200 t. Jest w stanie podnieść na haku do 75 ton lub dwa kontenery 20-stopowe o łącznej wadze 65 ton, umożliwiając obsługę statków z 16 rzędami kontenerów lub więcej.
Pod względem przeładunków rok 2023 zamyka bilans na poziomie niemal analogicznym do roku 2022. Operatorzy portowi działający w portach w Szczecinie i Świnoujściu obsłużyli 36 mln ton ładunków. Najwięcej było surowców energetycznych, w tym oleju napędowego i gazu oraz zbóż.