Podwodny rower studentów zaprezentowany w USA

1 tydzień temu

Studenci koła naukowego z Politechniki Gdańskiej stworzyli niezwykły pojazd podwodny napędzany siłą mięśni. Nosi nazwę Nautilus 3 i przypomina rower działający pod wodą. Został zaprezentowany podczas prestiżowych zawodów International Submarine Races 2025 w Stanach Zjednoczonych.

Ma 2,8 metra długości, 70 centymetrów szerokości i działa podobnie jak rower wodny, tyle iż pod powierzchnią. Nautilus 3 to najnowsza konstrukcja Koła Studentów Techniki Okrętowej „Korab” z Politechniki Gdańskiej. Pojazd został zaprezentowany w Bethesdzie w USA podczas zawodów International Submarine Races 2025, w których rywalizują drużyny akademickie z całego świata.

Podwodny pojazd napędzany jest wyłącznie siłą mięśni nurka-pilota. Wykorzystuje klasyczne sterowanie wychylnymi płetwami oraz jedną śrubę napędową. Konstrukcja powstała z laminatu poliestrowo-szklanego, a elementy sterujące z laminatu poliestrowo-węglowego.

Jak podkreśla Kacper Sułkowski z KSTO Korab, student Wydziału Elektrotechniki i Automatyki, w projekcie wykorzystano także części drukowane w technologii 3D.

– Pojazd wykonany jest z laminatu poliestrowo-szklanego, a płetwy sterujące z laminatu poliestrowo-węglowego. Układ napędowy to zmodyfikowane rozwiązanie komercyjne – przekładnia, pedały i śruba pochodzą z pojazdu SeaBike. Znaczna część elementów to wydruki z PLA i PETG – materiałów wykorzystywanych w druku 3D w technologii FDM. Ponadto wykorzystaliśmy rozwiązania firmy ITEM – profile i łączniki w miejscach, gdzie konstrukcja wymagała większej sztywności niż możliwa do uzyskania w przypadku tworzyw sztucznych – przekazał Sułkowski.

Podczas zawodów w Bethesdzie każdy zespół ma za zadanie zaprojektować i zbudować jedno- lub dwuosobową łódź podwodną. Następnie będzie w stanie najlepiej przepłynąć wyznaczony podwodny tor. Oceniane są m.in. prędkość, innowacyjność napędu oraz konstrukcja. Studenci z Gdańska mieli szansę przetestować Nautilusa 3 na blisko 2-kilometrowym basenie testowym.

– Udział w zawodach dał nam wiele. Najważniejsze było doświadczenie i możliwość wymiany doświadczeń z innymi konstruktorami. Przetestowaliśmy działanie naszej konstrukcji na prawie 2-kilometrowym basenie – mówił Sułkowski.

Studenci planują dalszy rozwój projektu. Kolejnym krokiem ma być stworzenie modułowej konstrukcji, którą będzie można dostosować do różnych zadań.

Jak wyjaśnia Mateusz Sołtysiak, student Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, chodzi o możliwość szybkiej przebudowy pojazdu.

– Chcemy skupić się na modułowości pojazdu, by budować go jak konstrukcję z klocków lego. Dzięki temu stanie się uniwersalny pod kątem wykonywanego zadania: będziemy mogli przebudowywać go z wersji sprinterskiej do manewrowej przez zmianę modułu ogona, dodawać lub demontować pierścienie wydłużające lub skracające pojazd w zależności od wzrostu pilota – powiedział Sołtysiak.

Koło Studentów Techniki Okrętowej „Korab” działa na Politechnice Gdańskiej od 1924 roku i jest jednym z najstarszych kół naukowych w Polsce. Jego członkowie regularnie realizują innowacyjne projekty od wodolotów solarnych, przez rowery wodne, po zdalnie sterowane jachty.

Realizacja takich inicjatyw możliwa jest m.in. dzięki projektowi „Regaty inżynierów 2024”. Finansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, gdzie otrzymano 500 tysięcy złotych wsparcia. W ramach programu unijnego wsparcia przeznaczono dodatkowo ponad 22 mln złotych na projekty niekonkurencyjne.

fot. KSTO Korab platforma Facebook

Idź do oryginalnego materiału