Polski Rejestr Statków: 50-ta rocznica przyjęcia Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu SOLAS 1974

7 godzin temu

11 września br. w Ośrodku ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków S.A. odbyło się uroczyste zebranie Krajowej Sekcji ds. Bezpieczeństwa Morskiego. W wydarzeniu wzięli udział członkowie sekcji, pracownicy i kierownictwo Ośrodka ds. IMO, przedstawiciel Departamentu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z Ministerstwa Infrastruktury oraz Prezes i Dyrektor Pionu Okrętowego Polskiego Rejestru Statków. Uroczystość miała na celu uczczenie 50. rocznicy przyjęcia Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS) z 1974 roku.

Konwencja SOLAS (International Convention for Safety of Life at Sea) jest jednym z najważniejszych międzynarodowych traktatów, mających na celu poprawę bezpieczeństwa statków handlowych. Pierwsza wersja konwencji została przyjęta w 1914 roku, po katastrofie Titanica, która ukazała potrzebę opracowania przepisów zwiększających bezpieczeństwo żeglugi. Kolejne wersje SOLAS zostały przyjęte w 1929, 1948 i 1960 roku, a finalny kształt przepisów przyjęto w 1974 roku, na mocy konwencji SOLAS 1974, która weszła w życie 25 maja 1980 roku.

Obecnie obowiązująca wersja, SOLAS 1974 z późniejszymi zmianami, jest wynikiem wielu aktualizacji i modyfikacji, które były niezbędne w obliczu dynamicznych zmian w technologii oraz wymagań bezpieczeństwa. Przykładem rozwoju tych przepisów jest porównanie ich objętości — pierwsza wersja SOLAS miała 120 stron, a obecna liczy już 623 strony.

Głównym celem Konwencji SOLAS jest ustanowienie minimalnych standardów dotyczących budowy, wyposażenia oraz eksploatacji statków, w celu zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa żeglugi. Każdy statek pływający pod określoną banderą musi spełniać normy określone w konwencji, co jest potwierdzane poprzez szereg świadectw i dokumentów. Statki uczestniczące w międzynarodowym handlu morskim posiadają około 120 takich dokumentów, które potwierdzają ich zgodność z przepisami bezpieczeństwa.

Dodatkowo, Konwencja SOLAS przewiduje mechanizm tzw. kontroli państwa portu. Pozwala on państwom inspekcyjnym na sprawdzanie jednostek zarejestrowanych pod banderami innych krajów, jeżeli istnieją przesłanki, iż nie spełniają one wymagań konwencji. Dzięki temu SOLAS wpływa na globalne podniesienie standardów bezpieczeństwa żeglugi.

Struktura i zawartość Konwencji SOLAS

Obecna wersja Konwencji SOLAS składa się z artykułów określających ogólne zobowiązania i procedury wprowadzania zmian, a także z obszernego załącznika podzielonego na 15 rozdziałów. Zawarte w nich przepisy szczegółowo regulują kwestie związane z bezpieczeństwem statków, od budowy po eksploatację. Państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić, iż statki pływające pod ich banderą spełniają wymagania konwencji.

Rola IMO i Polski w promowaniu bezpieczeństwa na morzu

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), pod której auspicjami została opracowana Konwencja SOLAS, odgrywa kluczową rolę w globalnym bezpieczeństwie morskim. Jej zadaniem jest tworzenie i wdrażanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska morskiego oraz rozwoju międzynarodowego handlu morskiego.

Polska, poprzez aktywną działalność Ośrodka ds. IMO przy Polskim Rejestrze Statków, od lat przyczynia się do implementacji oraz promowania międzynarodowych standardów bezpieczeństwa morskiego. Uczczenie 50. rocznicy przyjęcia Konwencji SOLAS to symboliczne przypomnienie o znaczeniu tych działań dla ochrony życia i mienia na morzu.

Polska Morska, źródło/fot: PRS

Idź do oryginalnego materiału