Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł imponujące wyniki dla Portu Gdańsk. Przyrost odnotowano szczególnie w sektorze kontenerowym. Terminale przeładowały ponad 624 tysiące TEU.
Wynik ten oznacza wzrost o 17% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. To efekt inwestycji w infrastrukturę oraz rozwijających się połączeń oceanicznych z największymi kontenerowcami świata. Łącznie przez port przeszło 18,4 miliona ton towarów. Ten wynik jest nieco niższy niż rok temu. Jednak przy globalnych zawirowaniach w transporcie międzynarodowym i gospodarce to oznaka stabilności.
– W ciągu ostatnich ponad 20 lat w Porcie Gdańsk zrealizowano wiele inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyły zdolności operacyjne terminali oraz zapewniły lepszą integrację z krajowym i międzynarodowym systemem transportowym. Dziś realnie przekładają się one na efektywność i konkurencyjność portu – przekazała w komunikacie Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Najbardziej spektakularny wzrost zanotowano w przeładunkach rudy aż o 560%. Dynamicznie wzrósł również przeładunki drewna o 74%. Surowiec głównie eksportowany jest z Łotwy do Skandynawii i Azji. Tak szybki wzrost przeładunku rudy związany jest z rozwojem przemysłu stalowego. Port Gdańsk dąży do tytułu huba surowcowego.
Niektóre grupy towarowe zanotowały spadki: węgiel o 14,8%, paliwa o 7,5%, zboża o 21%. Mimo to port utrzymał wysokie wolumeny i potwierdził swoją odporność na niekorzystne warunki zewnętrzne.
– Pomimo trudnego otoczenia makroekonomicznego, nie tylko utrzymujemy wysokie wolumeny, ale też rozwijamy nowe kierunki współpracy i umacniamy naszą rolę jako bramy logistycznej dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej – dodała prezes Portu Gdańsk.
Port Gdańsk to silny gracz na Bałtyku. Jest największym portem w Polsce i jeden z najdynamiczniej rozwijających się na Morzu Bałtyckim. W 2024 roku obsłużył rekordowe 77,4 miliona ton towarów. Był to najlepszy wynik w historii portu. Szczególnie dobrze wypadły przeładunki kontenerów i ładunków drobnicowych. Dobre połączenia drogowe, kolejowe i morskie sprawiają, iż port pełni kluczową rolę w logistyce regionu. Port Gdańsk nieustannie umacnia swoją pozycję wśród europejskich portów morskich.
fot. Port Gdańsk