Port Morski w Kołobrzegu wzmocni polską logistykę i stanie się kluczowym węzłem transportowym

1 miesiąc temu

Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg i Europejską Agencję Rozwoju z Kielc połączył list intencyjny zapowiadający ścisłą współpracę. Jest to pierwszy etap na drodze do zawarcia porozumienia, którego efektem będzie kooperacja w dziedzinie logistyki. Chodzi o utrwalenie korytarzy transportowych i rozwój kontaktów biznesowych, którym początek dały niezwykle dramatyczne okoliczności – agresja Rosji na Ukrainę.

Podpisanie listu intencyjnego miało miejsce 17 października, podczas II Międzynarodowej Konferencji „Polska – Ukraina – Świętokrzyskie. Przestrzeń dla wspólnego biznesu”. Zorganizowali ją: Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza Przedstawicielstwo w Kielcach oraz Europejska Agencja Rozwoju z Kielc.

Sygnatariuszami listu byli: Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg i Mirosław Kopik, dyrektor PUIG w Kielcach, prezes EAR. Konferencję przygotowano przede wszystkim z myślą o przedsiębiorcach z Polski i Ukrainy, zainteresowanych rozszerzeniem działalności poza granice kraju.

Przypomnijmy, iż już na początku kwietnia 2022 z kołobrzeskiego portu wypłynął transport ukraińskiego zboża, które nie mogło opuścić zaatakowanego kraju przez zablokowane porty czarnomorskie. Od tego czasu, w ramach tranzytu przez Polskę, z Kołobrzegu, m.in. do Rotterdamu, a dalej głównie do państw Afryki, wypłynęły tysiące ton ukraińskich produktów agro. Z czasem, te nowe korytarze transportowe zaczęli wykorzystywać także krajowi kontrahenci.

W ramach współpracy planowane są inwestycje w infrastrukturę portową, które mają na celu przygotowanie portu na większe jednostki. Jak podkreśla Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg, kluczowym zadaniem jest przebudowa wejścia do portu oraz doposażenie infrastruktury magazynowo-składowej. Lijewski zaznacza, iż działania te przyczynią się do wzmocnienia obronności kraju oraz zwiększenia efektywności transportu. „Jesteśmy otwarci na szeroką współpracę, chcemy, by przyniosła korzyści wszystkim zainteresowanym” – mówi.

Jesteśmy otwarci na szeroką współpracę, chcemy by przyniosła korzyści wszystkim zainteresowanym.Naszym najważniejszym zadaniem jest w tej chwili przygotowanie przebudowy wejścia do portu, która otworzy Port Kołobrzeg na większe jednostki. Mamy w planach również doposażenie infrastruktury magazynowo – składowej oraz suprastruktury. Co ważne, finalnie wszystkie działania na rzecz wzmocnienia infrastruktury portowej będą również prowadzić do wzmocnienia obronności kraju – komentuje

Oczywiście z nawiązywanej przez nas współpracy, z pewnością skorzystają wszyscy zainteresowani, obecni i przyszli użytkownicy korytarza transportowego, którego funkcjonowanie wzmacniamy – dodaje.

Utrzymanie i rozwój nowych korytarzy transportowych niewątpliwie wpłynie na lokalny rynek pracy. Zwiększenie aktywności w porcie Kołobrzeg otworzy możliwości nie tylko dla transportu ładunków agro, ale także dla innych branż, co przyniesie korzyści zarówno lokalnym przedsiębiorcom, jak i inwestorom z zagranicy.

Utrzymanie nowych korytarzy i ich dalszy rozwój, w sposób oczywisty wpłynie na lokalny rynek pracy. Drogi morskiej nie wykorzystuje się tylko na potrzeby ładunków agro, a transport morski jest opłacalny także dla przedstawicieli innych branż niż rolnictwo, zarówno z kraju, jak i z zagranicy – podkreśla Lijewski

Jakie produkty oprócz ukraińskiego zboża, planowane są do przewozu przez Port Kołobrzeg?

Wszystkie, które znajdują się na zapleczu korytarza transportowego, o którym mówimy. Już zauważamy, iż szlakiem, który przecierało ukraińskie zboże, transportowane są także polskie ładunki agro i nie tylko – mówi prezes ZPM Kołobrzeg.

Port Kołobrzeg staje się kluczowym węzłem w transporcie ukraińskiego zboża, które przez zablokowane porty czarnomorskie nie mogło opuścić Ukrainy. W ostatnich miesiącach z Kołobrzegu wypłynęły tysiące ton produktów agro do Rotterdamu i innych krajów, w tym do Afryki. Lijewski wskazuje, iż przewozy obejmą nie tylko ukraińskie zboża, ale również polskie ładunki agro i inne produkty, które będą korzystać z nowo utworzonych szlaków transportowych.

Na pytanie, czy jest planowane wsparcie, zarówno logistyczne jak i finansowe ze strony polskiego rządu lub Unii Europejskiej w celu rozwijania tych korytarzy transportowych, Lijewski odpowiedział:

Bardzo liczymy na to, iż rząd i Unia Europejska dostrzegą i docenią potencjał małych portów.

Współpraca z Europejską Agencją Rozwoju stanowi początek procesu, który ma na celu nie tylko rozwój portu w Kołobrzegu, ale także ewentualne rozszerzenie współpracy na inne porty w Polsce oraz poza jej granicami. Jak podkreśla Lijewski:

Wszystkie podejmowana przez nas działania mają na celu zwiększenie możliwości dofinansowania i wykorzystania potencjału portu.

Podpisanie listu intencyjnego to zatem istotny krok w kierunku dalszego rozwoju logistyki w regionie oraz umocnienia pozycji Portu Morskiego Kołobrzeg na międzynarodowej mapie transportowej. W kontekście dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, kooperacja ta ma potencjał, by przynieść korzyści nie tylko lokalnym przedsiębiorcom, ale i całej gospodarce.

fot: Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg

Idź do oryginalnego materiału