Rozpoczęcie budowy nowoczesnego statku w stoczni CRIST w Gdyni

2 miesięcy temu

1 października w gdyńskiej stoczni CRIST odbyła się uroczystość cięcia stali pod budowę nowoczesnego statku przeznaczonego do obsługi morskich farm wiatrowych. W tym ważnym wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele CRIST S.A., Ulstein Verft oraz JP Morgan Asset Management, zaznaczając tym samym rozpoczęcie realizacji projektu budowy statku o numerze NB323. Ten innowacyjny statek typu Construction Service Operation Vessel (CSOV) jest kluczowym elementem wsparcia transformacji energetycznej i rozwoju morskich farm wiatrowych.

W ramach projektu gdyńska stocznia CRIST zmontuje kadłub statku, który następnie zostanie przetransportowany do Norwegii, do stoczni Ulstein Verft, gdzie odbędą się dalsze prace wykończeniowe. Nowoczesny statek będzie mierzył 89,6 metra długości i zostanie wyposażony w zaawansowany, hybrydowy układ napędowy zasilany akumulatorami, a także przystosowany do użycia ekologicznego paliwa metanolowego. Dzięki temu, jednostka będzie mogła realizować operacje neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, co jest kluczowym elementem wspierającym rozwój zrównoważonej energetyki morskiej.

Na pokładzie statku znajdzie się 111 kabin, które zapewnią miejsce dla 132 osób, z czego 110 osób będzie zakwaterowanych w pojedynczych kabinach. Komfort i bezpieczeństwo załogi oraz personelu pracującego na morskich farmach wiatrowych zapewni zaawansowany system trapu W2W (walk to work) z kompensacją ruchu, umożliwiający bezpieczne transfery w trudnych warunkach morskich. Dodatkowo, statek będzie wyposażony w 3D-kompensowany dźwig o udźwigu 5 ton oraz zoptymalizowaną logistykę pokładową, umożliwiającą szeroki zakres operacji, takich jak obsługa, konserwacja oraz wsparcie budowy morskich farm wiatrowych.

Dzięki innowacyjnej konstrukcji kadłuba, jednostka zapewni doskonałe adekwatności żeglugowe choćby w najbardziej wymagających warunkach pogodowych. Centralnie umieszczona platforma W2W i wieża windy do transferu personelu oraz ładunków, w połączeniu z dużymi pojemnościami magazynowymi, sprawiają, iż statek jest gotowy na najbardziej złożone operacje morskie.

Przedstawiciele CRIST S.A. podkreślają, iż uczestnictwo w tak zaawansowanym projekcie to ogromny powód do dumy. „Cieszymy się, iż możemy być częścią tego innowacyjnego przedsięwzięcia, które wspiera globalną transformację energetyczną i rozwój morskich farm wiatrowych” – podkreślali podczas uroczystości.

Budowa statków o długości 89,6 metra, opartych na platformie projektowej ULSTEIN SX222, jest nie tylko wyrazem zaawansowania technologicznego polskich stoczniowców, ale także istotnym krokiem w kierunku bardziej zrównoważonego i przyjaznego środowisku przemysłu morskiego

fot. Ulstein

Idź do oryginalnego materiału