Rząd planuje rozszerzenie systemu wsparcia dla żeglugi śródlądowej

5 godzin temu

Rozszerzenie zakresu preferencyjnych kredytów, zwiększenie możliwości ich umorzenia oraz nowe formy wsparcia dla szkół kształcących przyszłych specjalistów żeglugi śródlądowej – przewidują założenia projektu zamieszczone w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

W poniedziałek w wykazie, publikowanym na stronie KPRM, zamieszczono informację o planowanej nowelizacji ustawy o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym oraz niektórych innych ustaw.

Zgodnie z wpisem, celem zmian jest m.in. zwiększenie efektywności systemu wsparcia żeglugi śródlądowej, pobudzenie inwestycji w modernizację floty oraz dostosowanie jej do wymagań środowiskowych i klimatycznych. Ponadto przyjęcie projektu ustawy pozwoli na realizację założeń Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030.

Jak podano w wykazie, nowe przepisy pozwolą armatorom ubiegać się o kredyty preferencyjne także na jednostki już zakupione, zmodernizowane lub wyremontowane w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o kredyt preferencyjny. Zniesiony zostanie 30 proc. limit środków przeznaczonych na kredyty preferencyjne dla armatorów wykonujących działalność gospodarczą polegającą na przewozie pasażerów na statkach przeznaczonych lub używanych do przewozu więcej niż 12 pasażerów.

Zgodnie z założeniami przewidziano także zmiany dotyczące umorzeń preferencyjnych kredytów – rozszerzony ma być zakres umorzeń takich kredytów, w tym wysokość umorzenia. Instrument ten ma być powiązany z innowacjami, m.in. w zakresie ochrony środowiska, tj. zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń powstających w wyniku użytkowania statku lub zwiększeniem udziału wykorzystania paliw alternatywnych do napędu statku.

Wsparcie obejmie również mniejsze jednostki, określone w ustawie o żegludze śródlądowej jako „małe statki”.

Przyszły projekt wprowadzić ma nową kategorię dochodu Funduszu Żeglugi Śródlądowej, którą staną się opłaty za korzystanie z wybranych odcinków śródlądowych dróg wodnych.

Wprowadzona ma być możliwość przekazywania dotacji dla szkół kształcących w zawodzie technik żeglugi śródlądowej – środki będą mogły być przeznaczone m.in. na zakup sprzętu dydaktycznego.

W projekcie mają się znaleźć zmiany dotyczące funkcjonowania Rady Żeglugi Śródlądowej, obejmujące m.in. jej kompetencje. Rada nie będzie już przyjmować planu promocji żeglugi, a jedynie go uzgadniać. Uproszczony zostanie proces jego uchwalania i aktualizacji. Zlikwidowana zostanie funkcja sekretarza Rady Żeglugi Śródlądowej, wprowadzona zostanie natomiast rola zastępcy przewodniczącego.

Zgodnie z wpisem, projekt ma trafić pod obrady Rady Ministrów w pierwszym kwartale 2026 r.

źródło: PAP

fot. Pixabay / Didgeman (domena publiczna)

Idź do oryginalnego materiału