Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił realizację kolejnych projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Ruszają dwie nowe inwestycje — w Szczecinie oraz w Świnoujściu.
Podczas briefingu prasowego zorganizowanego przez ZMPSiŚ, rzeczniczka prasowa Weronika Gocłowska przedstawiła najbliższe plany inwestycyjne oraz podsumowała uzyskane środki unijne w 2024 roku.

Multimodalny węzeł przeładunkowy na Ostrowie Grabowskim
– Ostrów Grabowski to rozwój w kierunku multimodalnym, rozwój naszego zaplecza kolejowego. W tym miejscu infrastruktura uzupełni naszą ofertę dla przedsiębiorców i spółek portowych, które już niedługo zaczną tam operować – mówiła Gocłowska.
Zarząd podpisał umowę z wykonawcą projektu, którym została firma Usługi Transportowo-Budowlane Bernard Baranowski. Inwestycja obejmuje budowę placu przeładunkowego o długości 396 metrów i szerokości 27 metrów, modernizację bocznicy kolejowej, wykonanie kanalizacji deszczowej, zbiornika retencyjnego oraz systemu podczyszczania. Dodatkowo zaplanowano montaż oświetlenia, systemu monitoringu oraz ogrodzenie terenu.
Nowy węzeł umożliwi przeładunek kontenerów między transportem kolejowym a morskim, przy nabrzeżach Fińskim i Norweskim. Ostrów Grabowski to w tej chwili teren intensywnych inwestycji, na którym powstaje m.in. fabryka Windar Renovables oraz nowoczesna cementownia z zapleczem produkcyjnym i przeładunkowym.
Inwestycja została dofinansowana z Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF2), w ramach naboru dotyczącego przystosowania sieci TEN-T do potrzeb cywilno-wojskowych. Realizacja rozpocznie się już w kwietniu bieżącego roku. Windar Renovables oraz nowoczesna cementownia wraz z zapleczem produkcyjnym oraz przeładunkowym.

Ekologiczna oczyszczalnia w Świnoujściu
Drugą inwestycją ZMPSiŚ jest budowa oczyszczalni wód balastowych i popłucznych przy Terminalu Promowym w Świnoujściu. Projekt realizowany będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj” przez konsorcjum firm PTB Nickel Sp. z o.o. oraz PTB Nickel Technologia Sp. z o.o.
Wartość inwestycji wynosi około 8 milionów złotych, z czego aż 85% pochodzi z unijnego dofinansowania w ramach tego samego instrumentu CEF2, co projekt na Ostrowie Grabowskim. Uruchomienie oczyszczalni planowane jest na pierwszą połowę 2027 roku.
– To bardzo istotny projekt, za pomocą którego będziemy mogli jeszcze bardziej ekologicznie, jeszcze bardziej przyjaźnie dla środowiska i mieszkańców neutralizować odpady, które na statkach przypływają jako produkt uboczny podróży morskiej – podkreśliła rzeczniczka ZMPSiŚ Weronika Gocłowska.
OPS-y i odpowiedź na krytykę
Podczas briefingu przypomniano również o ogłoszonym w ubiegłym roku projekcie OPS-ów, czyli punktów zasilania statków z lądu. W październiku 2024 roku ZMPSiŚ podpisał umowę na realizację tej inwestycji. Jak zaznaczyła rzeczniczka, projekt ma charakter badawczo-proekologiczny. Jego głównym założeniem jest umożliwienie statkom korzystania z energii elektrycznej ze stacji zasilania podczas postoju, co pozwala uniknąć spalania paliwa w porcie.
Rzeczniczka odpowiedziała również na krytyczne głosy polityków, dotyczące działań ZMPSiŚ oraz prezesa Jarosława Siergieja. Gocłowska podkreśliła, iż Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście nie uczestniczy w konkursach w ramach Krajowego Planu Odbudowy, ponieważ nie są one skierowane do tego typu instytucji.
– Nie było dla nas miejsca w konkursie intermodalnym. Rozpoczynamy właśnie pracę przy projekcie multimodalnym w Szczecinie, a w zeszłym roku zakończyliśmy pracę przy dużym projekcie intermodalnym w Świnoujściu. Aplikowanie o kolejny, taki sam projekt, który dla Komisji Europejskiej byłby powieleniem, byłoby bezzasadne – wyjaśniła rzeczniczka.
Wzrost dzięki funduszom unijnym
Nieustanny rozwój portów w Szczecinie i Świnoujściu nie byłby możliwy bez wsparcia funduszy unijnych. Tylko w 2024 roku zrealizowano dziewięć projektów współfinansowanych z UE. Wśród zakończonych inwestycji znalazły się m.in. rozbudowa terminalu dla morskiej energetyki wiatrowej oraz dostosowanie infrastruktury promowej w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego.
Jak informuje ZMPSiŚ, łączna wartość uzyskanego dofinansowania wyniosła ponad 100 milionów euro oraz około 90 milionów złotych. Zarząd aktywnie uczestniczy w kolejnych naborach.
fot. Polska Morska