W porcie Ystad odbył się nietypowy załadunek – na pokład promu Polonia trafiło 20 pustych wagonów węglarek. Unity Line, jako jedyny przewoźnik promowy, ma możliwość realizacji transportu kolejowego na linii Świnoujście – Ystad.
Prom Polonia to jedyna jednostka, na trasie Świnoujście-Ystad, przystosowana do transportu kolejowego. Jego pokład wyposażono w tory kolejowe, które bezpośrednio łączą się z szynami na terminalach w obu portach. Dzięki temu możliwe jest płynne przemieszczanie wagonów z lądu na prom i odwrotnie, bez konieczności dodatkowych przeładunków czy transportu drogowego. Jak tłumaczy naszej redakcji Katarzyna Antoń, kierownik marketingu w Unity Line Limited Sp. z o.o.:
– Wagony wjeżdżają bezpośrednio na pokład promu Polonia, który jest przystosowany do transportów kolejowych – w podłodze znajdują się tory kolejowe, które łączą się z tymi na Terminalu Promowym w Świnoujściu czy Ystad. Jest to kompatybilne połączenie torów kolejowych, które zazębiają się z tymi na burcie Polonii.
Ten precyzyjnie zaprojektowany system pozwala na szybki i efektywny załadunek oraz rozładunek, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo i zmniejszając koszty logistyczne.
Statek może pomieścić 1000 pasażerów, oferując im 618 miejsc w 212 kabinach trzech standardów. Dodatkowo przystosowany jest do przewozu samochodów osobowych, ciężarowych oraz wagonów kolejowych. Łączna długość linii ładunkowej wynosi 2200 metrów, na pokładzie kolejowym znajduje się 6 torów o łącznej długości ponad 600 metrów, co pozwala na transport różnej liczby wagonów w zależności od ich wielkości i masy, jak dodaje Katarzyna Antoń:
– Prom Polonia ma łącznie 650 m linii kolejowej. Liczba wagonów, które może zabrać, zależy od ich wymiarów oraz masy.
Nowoczesna logistyka intermodalna
Unity Line od lat inwestuje w rozwój infrastruktury i zaplecza logistycznego. Modernizacja Terminala Promowego w Świnoujściu umożliwiła znaczące zwiększenie przepustowości i elastyczności operacji transportowych, w tym przewozu wagonów kolejowych. Efekty tych inwestycji są widoczne w rosnącej liczbie takich operacji, które zyskują na popularności dzięki swojej efektywności i przyjazności dla środowiska. Na pytanie jak często zdarzają się takie ładunki, kierownik marketingu Unity Line podkreśla :
– Ostatnio częściej, a na pewno po przebudowie Terminala Promowego w Świnoujściu oraz pracy działu cargo Unity Line z transportem intermodalnym, takie połączenia kolejowe na promie Polonia są częstsze.
Transport kolejowy na promach to rozwiązanie, które coraz częściej wybierają przewoźnicy szukający zrównoważonych metod przewozu. W porównaniu z tradycyjnym transportem drogowym, przewóz kolejowy pozwala na znaczne zmniejszenie emisji CO₂ i redukcję obciążenia infrastruktury drogowej, co przekłada się na korzyści zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne.
Transport kolejowy na morzu a ekologia
Unity Line wyznacza inne standardy w transporcie intermodalnym, oferując przewozy towarowe, które łączą ekologię z wyjątkową efektywnością. Dzięki specjalnej infrastrukturze promowej, takiej jak tory kolejowe na pokładzie Polonii, wagony mogą być ładowane i transportowane bez potrzeby użycia dodatkowych urządzeń, takich jak dźwigi. To nie tylko przyspiesza cały proces, ale także minimalizuje emisję CO₂, czyniąc transport morski bardziej przyjaznym dla środowiska i idealnym rozwiązaniem dla międzynarodowych przewoźników.
Transport kolejowy na promie Polonia to przykład, jak można wspierać rozwój branży logistycznej, jednocześnie dbając o środowisko i potrzeby klientów. Unity Line konsekwentnie buduje swoją markę, w której dobra logistyka morska odgrywa kluczową rolę.
fot. Unity Line