Administracja Biden-Harris: 3 miliardy dolarów na zielone porty, ochronę miejsc pracy i local content

gospodarkamorska.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


Prezydent Biden w porcie Baltimore ogłosił przyznanie portowi 147 milionów dolarów w grantach, które wesprą utrzymanie 2 tys. „dobrze płatnych i związkowych miejsc pracy w porcie” – poinformował Biały Dom. Na rozwój portów rząd Stanów Zjednoczonych przeznaczy łącznie 3 miliardy dolarów. Będą to środki na pakiet inwestycji finansowanych z ustawy Inflation Reduction Act. Administracja Biden-Harris ogłosiła zestaw inwestycji na ekologiczne porty w ramach programu „Investing in America”.

Chodzi o poprawę infrastruktury dostępowej i elektryfikację infrastruktury portowej, a także wsparcie „około 40 tys. dobrze płatnych i związkowych miejsc pracy, zmniejszenia zanieczyszczenia i walki z kryzysem klimatycznym”. Prezydent Biden ogłosił decyzję niedaleko miejsca, w którym stał most, zniszczony przez kontenerowiec Dali.

3 miliardy dolarów na 55 projektów i „local content”


– Porty są filarem łańcuchów dostaw naszego kraju i zatrudniają ponad 100 tys. pracowników związkowych w Stanach Zjednoczonych – podkreśla Biały Dom w komunikacie.

Obiecane środki wygenerowane zostały w ramach dotacji Environmental Protection Agency Clean Ports i przyznawane są na zasadach ustalonych w Inflation Reduction Act. Z budżetu federalnego fundusze przyznano 55 wybranym podmiotów w 27 stanach i terytoriach.

Podkreśla się, iż jednym z istotnych beneficjentów jest Maryland Port Administration. Zarząd portu otrzyma 147 mln dolarów na modernizację.

Środki zostaną przeznaczone na poprawę ekologii w portach. Jest to uzasadnione tym, iż „sprzęt portowy i towarowy odpowiedzialny za przemieszczanie towarów, w tym ciężarówki, lokomotywy, statki morskie i sprzęt do przeładunku, przyczyniają się do znacznego zanieczyszczenia powietrza w portach i w ich pobliżu” – zauważa US Environmental Protection Agency (EPA).

„Zanieczyszczenie to jest szczególnie szkodliwe dla zdrowia pobliskich społeczności i przyczynia się do zmian klimatu. Ogłoszone dziś fundusze poprawią jakość powietrza w portach w całym kraju poprzez zainstalowanie czystych, bezemisyjnych technologii transportu towarowego i promowego wraz z powiązaną infrastrukturą, eliminując ponad 3 miliony ton zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla, co odpowiada zużyciu energii przez 391 220 domów w ciągu jednego roku” – wyliczyli eksperci.

Biały Dom podkreśla natomiast, iż „to finansowanie ochroni i stworzy dobrze płatne i związkowe miejsca pracy oraz lepsze warunki pracy poprzez modernizację operacji portowych i infrastruktury do czystszego sprzętu, zapewniając jednocześnie czystsze powietrze dla pracowników portu i pobliskich społeczności”.

Rząd amerykański inwestując w krajowe porty myśli również o „local content”. Przewiduje się, iż program Clean Ports zagwarantuje około 40 tys. miejsc pracy w całej gospodarce, w tym ponad 6 500 miejsc pracy w przemyśle. Oczekuje się także, iż inwestycje w portach zwiększą popyt na amerykański elektryczny sprzęt do obsługi ładunków co najmniej sześciokrotnie w okresie trwania programu.
Podkreśla się, iż finanse wydane na Program Clean Ports przyczynią się do poprawy jakości powietrza w portach w całym kraju poprzez instalację czystych, bezemisyjnych technologii transportu towarowego i promowego wraz z powiązaną infrastrukturą. Zapewnią również odpowiednie warunki do obsługi coraz nowocześniejszych statków cumujących w portach amerykańskich. Terminale kontenerowe wciąż odgrywają istotną rolę w wymianie towarowej Stanów Zjednoczonych. Dzieje się tak mimo restrykcji wprowadzanych na import towarów z Chin i ograniczeń w imporcie.

Fundusze na sprzęt i miejsca pracy


Ogłoszone dziś fundusze wesprą zakup sprzętu zasilanego z akumulatorów lub z napędem wodorowym. Z projektów zgłoszonych do finansowania wynika, iż za przyznane środki będzie można kupić 1 500 jednostek sprzętu do przeładunku towarów, 1 000 ciężarówek, 10 lokomotyw i 20 statków. Znaczną cześć grantów przeznaczy się na uruchomienie układów zasilania statków energią elektryczną z nabrzeży. Zaplanowano również budowę infrastruktury do ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych i zasilanych wodorem. W portach zaplanowano budowę układów do wytwarzania energii słonecznej. Administracja USA podkreśla, iż „program Clean Ports promuje inicjatywę prezydenta Justice40 i jest zgodny z celem administracji Biden-Harrisa dotyczącym sektora transportu towarowego o zerowej emisji”.

W Porcie Baltimore, gdzie prezydent Biden ogłosił finansowanie, pracuje ponad 20 tys. pracowników. Każdego dnia port i firmy działające w porcie zapewniają wpływy w wysokości 192 mln dolarów. Do budżetu stanowego wpływa z portu ponad 70 mld dolarów rocznie, co stanowi 13% produktu krajowego brutto Maryland.

Projekt Maryland Port Administration’s Equipment Electrification and Terminal Decarbonization został wybrany jako jeden z istotnych projektów grantowych. Ponad 145 mln dolarów przeznaczone zostanie na zakup sprzętu do przeładunku ładunków o zerowej emisji i ciężarówek niskoemisyjnych. Środki te przeznaczone będą również na budowę infrastruktury ułatwiającej przejście portu na układ o zerowej emisji CO2. Prawie 2 mln dolarów dotacji wykorzystanych zostanie na zbudowanie strategii przejścia portu doprowadzenie do większej redukcji emisji zanieczyszczeń w przyszłości. Chodzi o zapewnianie nie tylko czystego powietrza w porcie, ale i w jego otoczeniu.
Podkreśla się, iż port w Baltimore „jest ważnym motorem napędowym gospodarki regionu, zapewnia tysiące miejsc pracy i przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki kwotą miliardów dolarów. Ta nowa inwestycja stworzy ponad 2 tys. miejsc pracy, w tym ponad 350 w przemyśle około portowym”.

Wsparcie dla Baltimore


Prezydent Biden był w Baltimore tuż po tragicznym zawaleniu się mostu Francisa Scotta Key'a. Informowaliśmy o tym tutaj. W wyniku uszkodzenia dźwigara nośnego i zawalenia przęseł życie straciła sześciu pracowników budowlanych. Zablokowany został ruch statków do i z portu w Baltimore. Po wypadku Biden powiedział, iż „jego administracja poruszy niebo i ziemię, aby jak najszybciej ponownie otworzyć port w Baltimore, aby wesprzeć pracowników i gospodarkę Maryland”. Usunięcie statku i udrożnienie przejścia do portu wymagało 78 dni.
Podkreśla się, iż „Departament Pracy i Administracja ds. Małych Firm gwałtownie zmobilizowały się, aby wesprzeć pracowników i małe firmy dotknięte zamknięciem portu, w tym tysiące dokerów i kierowców ciężarówek”, których aktywność zależy od sprawnego działania terminali przeładunkowych w porcie. Po zablokowaniu portu Departament Transportu i Zespół ds. Zakłóceń w Łańcuchu Dostaw zmobilizowały siły w celu opanowania niedogodności związanych z zakłóceniem w łańcuchach dostaw, które uzależnione są od sprawnego funkcjonowania portu. Podkreśla się, że port i łańcuchy logistyczne od niego uzależnione działają już płynnie. Przez terminale i połączenia transportowe przemieszcza się obecnie ponad 100 tys. ton ładunków dziennie.

Biały Dom podkreśla, że „prezydent zobowiązał się również do jak najszybszej odbudowy mostu”. Ma to opierać się na ścisłej współpracy z Departamentem Transportu Maryland. W lipcu Federal Highway Administration wydała odpowiednie rozporządzenia, co pozwoliło projektowi odbudowy mostu na uruchomienie szybkich procedur obejmujących niezbędny zakres zezwoleń. W sierpniu administracja stanu Maryland wybrała wykonawcę, który zaprojektuje i zbuduje nowy most. Bezpośrednio po zawaleniu się mostu prezydent Biden wezwał Kongres do pełnego sfinansowania mostu zastępczego, a jego administracja ponowiła tę prośbę w lipcu.

Administracja Biden-Harris podjęła kroki prawne, w celu pociągnięcia właścicieli statku towarowego Dali do odpowiedzialności za katastrofę. Pod koniec października br. Departament Sprawiedliwości podjął ugodę z właścicielami Dali w wysokości ponad 100 mln dolarów. Pisaliśmy o tym więcej tutaj. Zostaną one przeznaczone na pokrycie kosztów rządu federalnego poniesionych na działania osłonowe po zawalenie mostu.

Stan Maryland podjął odrębny pozew o odszkodowanie za szkody poniesione przez lokalną gospodarkę, społeczność i rodziny dotknięte załamaniem. Administracja Biden-Harris poinformowała, iż pozostaje zdecydowana na współpracę z Baltimore i stanem Maryland w celu zapewnienia długoterminowego ożywienia portu i miasta.

Wybrane przykłady projektów:

Port Authority of New York and New Jersey (PANYNJ) otrzyma ponad 344 mln USD na współpracę z 5 partnerami w celu wdrożenia projektu Catalyzing Change: Zero-Emissions NY-NJ Port Projects for a Greener Future. Projekt obejmuje wdrożenie elektrycznego wyposażenia do obsługi ładunków i ciężarówek z infrastrukturą ładowania, w tym za pośrednictwem programu zachęt ZE Equipment for Ports (ZEEP) Voucher Incentive Program i programu Green Drayage Accelerator (GDA).

PANYNJ zobowiązuje się do zmniejszenia liczby pojazdów zanieczyszczających środowisko w porcie poprzez złomowanie części istniejącej floty. Projekt obejmuje również instalację infrastruktury zasilania z nabrzeży statków.

Detroit/Wayne County Port Authority otrzyma grant w wysokości około 22 mln USD. Projekt obejmuje nabycie i wdrożenie sprzętu z napędem elektrycznym do obsługi ładunków, statków i wózków wagonowych. Zarząd portu ze te środki kupi również sprzęt do ładowania i zestawy paneli słonecznych. W ramach tego projektu wnioskodawca planuje opracowanie planu zaangażowania interesariuszy w celu ułatwienia zaangażowania społeczności oraz przewodnika po rozwoju siły roboczej.

Georgia Ports Authority (GPA) otrzyma na dekarbonizację prawie 49 mln USD. Są to środki na modernizację portu Savannah i portu Brunswick. Zbudowane zostaną z tego grantu układy zasilania statków z nabrzeża. Systemy te umożliwią statkom podłączanie się do sieci elektrycznej i wyłączanie pomocniczych silników wysokoprężnych podczas pobytu w porcie. Ponadto projekt obejmuje złomowanie i wymianę ciągników terminalowych z silnikiem diesla na nowe ciągniki terminalowe z silnikiem elektrycznym. Zbudowana zostanie również instalacja do ich ładowania.

Philadelphia Regional Port Authority za ponad 77,6 mln USD zrealizuje zakupy sprzętu portowego o zerowej emisji CO2 do obsługi terminali w porcie Filadelfia (PhilaPort) w Pensylwanii. Będzie to, podobnie jak w innych portach, sprzęt terminalowy o zerowej emisji (ZE). Częścią projektu jest zbudowanie infrastruktury jego ładowania. Projekt obejmuje również złomowanie części istniejącej floty pojazdów z silnikiem diesla w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w porcie i okolicach. Oprócz wdrożenia technologii bezemisyjnej Philadelphia Regional Port Authority planuje przeprowadzić zaangażowanie społeczności i rozwój siły roboczej w ramach tego projektu.

Port Department of the City of Oakland na podobne inwestycje jak inne porty otrzyma ponad 322 mln USD. Grant przeznaczony zostanie na wprowadzenie sprzętu z napędem elektrycznym lub wodorowym. Tak jak w pozostałych portach, zagwarantowano finanse na działania angażujące społeczność, szkolenia pracowników w zakresie wykorzystania nowego typu sprzętu bezemisyjnego oraz działania mające na celu rozszerzenie dostępu do miejsc pracy w firmach działających w porcie i jego otoczeniu.


Idź do oryginalnego materiału