Prezydent Biden w porcie Baltimore ogłosił przyznanie portowi 147 milionów dolarów w grantach, które wesprą utrzymanie 2 tys. „dobrze płatnych i związkowych miejsc pracy w porcie” – poinformował Biały Dom. Na rozwój portów rząd Stanów Zjednoczonych przeznaczy łącznie 3 miliardy dolarów. Będą to środki na pakiet inwestycji finansowanych z ustawy Inflation Reduction Act. Administracja Biden-Harris ogłosiła zestaw inwestycji na ekologiczne porty w ramach programu „Investing in America”.
Chodzi o poprawę infrastruktury dostępowej i elektryfikację infrastruktury portowej, a także wsparcie „około 40 tys. dobrze płatnych i związkowych miejsc pracy, zmniejszenia zanieczyszczenia i walki z kryzysem klimatycznym”. Prezydent Biden ogłosił decyzję niedaleko miejsca, w którym stał most, zniszczony przez kontenerowiec Dali.
3 miliardy dolarów na 55 projektów i „local content”
– Porty są
filarem łańcuchów dostaw naszego kraju i zatrudniają ponad 100 tys.
pracowników związkowych w Stanach Zjednoczonych – podkreśla Biały Dom w
komunikacie.
Obiecane środki wygenerowane zostały w ramach dotacji Environmental Protection Agency Clean Ports i przyznawane są na zasadach ustalonych w Inflation Reduction Act. Z budżetu federalnego fundusze przyznano 55 wybranym podmiotów w 27 stanach i terytoriach.
Podkreśla
się, iż jednym z istotnych beneficjentów jest Maryland Port
Administration. Zarząd portu otrzyma 147 mln dolarów na modernizację.
Środki
zostaną przeznaczone na poprawę ekologii w portach. Jest to uzasadnione
tym, iż „sprzęt portowy i towarowy odpowiedzialny za przemieszczanie
towarów, w tym ciężarówki, lokomotywy, statki morskie i sprzęt do
przeładunku, przyczyniają się do znacznego zanieczyszczenia powietrza w
portach i w ich pobliżu” – zauważa US Environmental Protection Agency
(EPA).
„Zanieczyszczenie to jest szczególnie szkodliwe dla zdrowia
pobliskich społeczności i przyczynia się do zmian klimatu. Ogłoszone
dziś fundusze poprawią jakość powietrza w portach w całym kraju poprzez
zainstalowanie czystych, bezemisyjnych technologii transportu towarowego
i promowego wraz z powiązaną infrastrukturą, eliminując ponad 3 miliony
ton zanieczyszczenia dwutlenkiem węgla, co odpowiada zużyciu energii
przez 391 220 domów w ciągu jednego roku” – wyliczyli eksperci.
Biały
Dom podkreśla natomiast, iż „to finansowanie ochroni i stworzy dobrze
płatne i związkowe miejsca pracy oraz lepsze warunki pracy poprzez
modernizację operacji portowych i infrastruktury do czystszego sprzętu,
zapewniając jednocześnie czystsze powietrze dla pracowników portu i
pobliskich społeczności”.
Rząd amerykański inwestując w krajowe porty
myśli również o „local content”. Przewiduje się, iż program Clean Ports
zagwarantuje około 40 tys. miejsc pracy w całej gospodarce, w tym ponad
6 500 miejsc pracy w przemyśle. Oczekuje się także, iż inwestycje w
portach zwiększą popyt na amerykański elektryczny sprzęt do obsługi
ładunków co najmniej sześciokrotnie w okresie trwania programu.
Podkreśla
się, iż finanse wydane na Program Clean Ports przyczynią się do poprawy
jakości powietrza w portach w całym kraju poprzez instalację czystych,
bezemisyjnych technologii transportu towarowego i promowego wraz z
powiązaną infrastrukturą. Zapewnią również odpowiednie warunki do
obsługi coraz nowocześniejszych statków cumujących w portach
amerykańskich. Terminale kontenerowe wciąż odgrywają istotną rolę w
wymianie towarowej Stanów Zjednoczonych. Dzieje się tak mimo restrykcji
wprowadzanych na import towarów z Chin i ograniczeń w imporcie.
Fundusze na sprzęt i miejsca pracy
Ogłoszone
dziś fundusze wesprą zakup sprzętu zasilanego z akumulatorów lub z
napędem wodorowym. Z projektów zgłoszonych do finansowania wynika, iż za
przyznane środki będzie można kupić 1 500 jednostek sprzętu do
przeładunku towarów, 1 000 ciężarówek, 10 lokomotyw i 20 statków.
Znaczną cześć grantów przeznaczy się na uruchomienie układów zasilania
statków energią elektryczną z nabrzeży. Zaplanowano również budowę
infrastruktury do ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych i
zasilanych wodorem. W portach zaplanowano budowę układów do wytwarzania
energii słonecznej. Administracja USA podkreśla, iż „program Clean Ports
promuje inicjatywę prezydenta Justice40 i jest zgodny z celem
administracji Biden-Harrisa dotyczącym sektora transportu towarowego o
zerowej emisji”.
W Porcie Baltimore, gdzie prezydent Biden ogłosił
finansowanie, pracuje ponad 20 tys. pracowników. Każdego dnia port i
firmy działające w porcie zapewniają wpływy w wysokości 192 mln dolarów.
Do budżetu stanowego wpływa z portu ponad 70 mld dolarów rocznie, co
stanowi 13% produktu krajowego brutto Maryland.
Projekt Maryland
Port Administration’s Equipment Electrification and Terminal
Decarbonization został wybrany jako jeden z istotnych projektów
grantowych. Ponad 145 mln dolarów przeznaczone zostanie na zakup sprzętu
do przeładunku ładunków o zerowej emisji i ciężarówek niskoemisyjnych.
Środki te przeznaczone będą również na budowę infrastruktury
ułatwiającej przejście portu na układ o zerowej emisji CO2. Prawie 2 mln
dolarów dotacji wykorzystanych zostanie na zbudowanie strategii
przejścia portu doprowadzenie do większej redukcji emisji zanieczyszczeń
w przyszłości. Chodzi o zapewnianie nie tylko czystego powietrza w
porcie, ale i w jego otoczeniu.
Podkreśla się, iż port w Baltimore
„jest ważnym motorem napędowym gospodarki regionu, zapewnia tysiące
miejsc pracy i przyczynia się do rozwoju lokalnej gospodarki kwotą
miliardów dolarów. Ta nowa inwestycja stworzy ponad 2 tys. miejsc pracy,
w tym ponad 350 w przemyśle około portowym”.
Wsparcie dla Baltimore
Prezydent
Biden był w Baltimore tuż po tragicznym zawaleniu się mostu Francisa
Scotta Key'a. Informowaliśmy o tym tutaj.
W wyniku uszkodzenia dźwigara nośnego i zawalenia przęseł życie
straciła sześciu pracowników budowlanych. Zablokowany został ruch
statków do i z portu w Baltimore. Po wypadku Biden powiedział, iż „jego
administracja poruszy niebo i ziemię, aby jak najszybciej ponownie
otworzyć port w Baltimore, aby wesprzeć pracowników i gospodarkę
Maryland”. Usunięcie statku i udrożnienie przejścia do portu wymagało
78 dni.
Podkreśla się, iż „Departament Pracy i Administracja ds.
Małych Firm gwałtownie zmobilizowały się, aby wesprzeć pracowników i małe
firmy dotknięte zamknięciem portu, w tym tysiące dokerów i kierowców
ciężarówek”, których aktywność zależy od sprawnego działania terminali
przeładunkowych w porcie. Po zablokowaniu portu Departament Transportu i
Zespół ds. Zakłóceń w Łańcuchu Dostaw zmobilizowały siły w celu
opanowania niedogodności związanych z zakłóceniem w łańcuchach dostaw,
które uzależnione są od sprawnego funkcjonowania portu. Podkreśla się,
że port i łańcuchy logistyczne od niego uzależnione działają już
płynnie. Przez terminale i połączenia transportowe przemieszcza się
obecnie ponad 100 tys. ton ładunków dziennie.
Biały Dom podkreśla,
że „prezydent zobowiązał się również do jak najszybszej odbudowy mostu”.
Ma to opierać się na ścisłej współpracy z Departamentem Transportu
Maryland. W lipcu Federal Highway Administration wydała odpowiednie
rozporządzenia, co pozwoliło projektowi odbudowy mostu na uruchomienie
szybkich procedur obejmujących niezbędny zakres zezwoleń. W sierpniu
administracja stanu Maryland wybrała wykonawcę, który zaprojektuje i
zbuduje nowy most. Bezpośrednio po zawaleniu się mostu prezydent Biden
wezwał Kongres do pełnego sfinansowania mostu zastępczego, a jego
administracja ponowiła tę prośbę w lipcu.
Administracja Biden-Harris
podjęła kroki prawne, w celu pociągnięcia właścicieli statku towarowego
Dali do odpowiedzialności za katastrofę. Pod koniec października br.
Departament Sprawiedliwości podjął ugodę z właścicielami Dali w
wysokości ponad 100 mln dolarów. Pisaliśmy o tym więcej tutaj. Zostaną one przeznaczone na pokrycie kosztów rządu federalnego
poniesionych na działania osłonowe po zawalenie mostu.
Stan Maryland podjął odrębny pozew o odszkodowanie za szkody poniesione przez lokalną gospodarkę, społeczność i rodziny dotknięte załamaniem. Administracja Biden-Harris poinformowała, iż pozostaje zdecydowana na współpracę z Baltimore i stanem Maryland w celu zapewnienia długoterminowego ożywienia portu i miasta.
Wybrane przykłady projektów:
Port Authority of New York and New Jersey (PANYNJ) otrzyma ponad 344 mln USD na współpracę z 5 partnerami w celu wdrożenia projektu Catalyzing Change: Zero-Emissions NY-NJ Port Projects for a Greener Future. Projekt obejmuje wdrożenie elektrycznego wyposażenia do obsługi ładunków i ciężarówek z infrastrukturą ładowania, w tym za pośrednictwem programu zachęt ZE Equipment for Ports (ZEEP) Voucher Incentive Program i programu Green Drayage Accelerator (GDA).
PANYNJ zobowiązuje się do
zmniejszenia liczby pojazdów zanieczyszczających środowisko w porcie
poprzez złomowanie części istniejącej floty. Projekt obejmuje również
instalację infrastruktury zasilania z nabrzeży statków.
Detroit/Wayne
County Port Authority otrzyma grant w wysokości około 22 mln USD.
Projekt obejmuje nabycie i wdrożenie sprzętu z napędem elektrycznym do
obsługi ładunków, statków i wózków wagonowych. Zarząd portu ze te środki
kupi również sprzęt do ładowania i zestawy paneli słonecznych. W ramach
tego projektu wnioskodawca planuje opracowanie planu zaangażowania
interesariuszy w celu ułatwienia zaangażowania społeczności oraz
przewodnika po rozwoju siły roboczej.
Georgia Ports Authority (GPA)
otrzyma na dekarbonizację prawie 49 mln USD. Są to środki na
modernizację portu Savannah i portu Brunswick. Zbudowane zostaną z tego
grantu układy zasilania statków z nabrzeża. Systemy te umożliwią statkom
podłączanie się do sieci elektrycznej i wyłączanie pomocniczych
silników wysokoprężnych podczas pobytu w porcie. Ponadto projekt
obejmuje złomowanie i wymianę ciągników terminalowych z silnikiem diesla
na nowe ciągniki terminalowe z silnikiem elektrycznym. Zbudowana
zostanie również instalacja do ich ładowania.
Philadelphia Regional
Port Authority za ponad 77,6 mln USD zrealizuje zakupy sprzętu portowego
o zerowej emisji CO2 do obsługi terminali w porcie Filadelfia (PhilaPort) w Pensylwanii. Będzie to, podobnie jak w innych portach,
sprzęt terminalowy o zerowej emisji (ZE). Częścią projektu jest
zbudowanie infrastruktury jego ładowania. Projekt obejmuje również
złomowanie części istniejącej floty pojazdów z silnikiem diesla w celu
zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w porcie i okolicach. Oprócz
wdrożenia technologii bezemisyjnej Philadelphia Regional Port Authority
planuje przeprowadzić zaangażowanie społeczności i rozwój siły roboczej w
ramach tego projektu.
Port Department of the City of Oakland na
podobne inwestycje jak inne porty otrzyma ponad 322 mln USD. Grant
przeznaczony zostanie na wprowadzenie sprzętu z napędem elektrycznym lub
wodorowym. Tak jak w pozostałych portach, zagwarantowano finanse na
działania angażujące społeczność, szkolenia pracowników w zakresie
wykorzystania nowego typu sprzętu bezemisyjnego oraz działania mające na
celu rozszerzenie dostępu do miejsc pracy w firmach działających w
porcie i jego otoczeniu.